تعویض ارکان خودرو بدون مجوز پلیس راهور ممنوع است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1399

تعویض ارکان خودرو بدون مجوز پلیس راهور ممنوع است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان گفت: تعویض رنگ، موتور، شاسی و اتاق وسایل نقلیه قبل از دریافت مجوز پلیس ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود.

سرهنگ اسماعیل خوشوقت گفت: هر روز شاهد مراجعه تعدادی از مالکان وسایل نقلیه به پلیس راهور هستیم که درخواست رسیدگی به مغایرت ارکان اصلی خودرو با مشخصات درج شده در کارت و یا برگ سبز آن را دارند.

او افزود: در برخی مواقع که خودرو دچار عیب شده و برای رفع آن، برخی سودجویان پیشنهاد رفع عیب با قیمت‌های ارزانتر را به مالک داده و مالک نیز آن را می‌پذیرد.

رئیس پلیس راهور استان گفت: برای مثال زمانی که خودرو از قسمت موتور آسیب دیده و تعمیر آن میسر نیست، تعمیرکار پیشنهاد تعویض آن را می‌دهد در این میان بعلت بالا بودن قیمت‌های تعویض، برخی دلالان و سودجویان، موتور کارکرده‌ای که یا سرقتی بوده و یا به هر علتی از لحاظ مدارک دارای مشکل بوده را به مالک خودرو یشنهاد می‌دهند که قیمت آن به ظاهر خیلی با صرفه‌تر و ارزانتر از قطعه اصلی به نظر می‌رسد.

او تصریح کرد: مالک خودرو نیز با پیشنهاد ارزان، تن داده و تعمیرکاران غیر مجاز با سنگ گرفتن، شماره اصلی را پاک کرده و شماره درج شده در کارت بر روی موتور درج می‌شود.

سرهنگ خوشوقت گفت: این قبیل وسایل نقلیه پس از تعمیر با قیمتی پایین‌تر از قیمت روز خودرو فروخته شده و به شخص جدید واگذار می‌شود و زمانی خریدار برای انتقال مالکیت به مراکز تعویض پلاک مراجعه می‌کند، تخلف صورت گرفته در تغییر ارکان ویسله نقلیه در بازدید توسط کارشناس پلیس، مشخص می‌شود.

او بیان کرد: ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و همچنین طبق مفاد ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی به ممنوعیت تعویض ارکان خودرو اشاره داشته، بدین ترتیب، مالک وسیله نقلیه تنها در صورتی قادر به تعویض اتاق، موتور، شاسی و رنگ وسیله نقلیه خود است که از قبل، مجوزلازم را از اداره شماره گذاری پلیس راهور دریافت کرده باشد.

رئیس پلیس راهور استان گفت: مراجعه به پلیس راهور، بازدید وسیله نقلیه توسط کارشناس پلیس و دریافت مجوز، مراجعه به نمایندگی‌های مجاز و تعویض موتور یا شاسی یا رنگ و یا اتاق مورد درخواست برابر فاکتور معتبر در نمایندگی مجاز، مسیر قانونی تعیین شده برای وسیله نقلیه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :