موج گرانی ها به بنزین می رسد؟

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1222

موج گرانی ها به بنزین می رسد؟

کمبود کالاها و گرانی‎های روزانه بر روی کالاهای اساسی مردم را نگران تر از همیشه کرده است. بسیاری از گران شدن بنزین و افزایش بیشتر قیمت ها صحبت می‌کنند. در خصوص شرایط پیش روی مردم رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: افزایش قیمت بنزین بحث حاکمیتی است. حتماً باید مصوبه مجلس یا مصوبه سران سه قوه باشد تا افزایش قیمت صورت گیرد. وی افزود: باید افزایش قیمت بنزین به شکلی باشد که اتفاقاتی که در گذشته برای همین مساله افتاد دیگر تکرار نشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با بیان اینکه یارانه پنهان بالایی بر روی بنزین می‌پردازیم، توضیح داد: ایران جزء کشورهایی است که بیشترین یارانه را در بخش‌های مختلف پرداخت می‌کند. ولی افزایش قیمت بنزین بحث حاکمیتی است و حتماً باید با مصوبه مجلس یا مصوبه سران سه قوه باشد تا افزایش قیمت صورت گیرد. زارع درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی در ماه‌های اخیر عنوان کرد: در بحث کالاهای اساسی، تقریباً در دوران کرونا یعنی از سال ۲۰۱۹ تا به امروز، قیمت جهانی کالاهای استراتژیک و مصرفی مثل گندم، غلات و … افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم فارس در مجلس ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل محدودیت‌های کرونایی سطح مصرف افزایش پیدا کرده است. در ایران نیز علاوه بر افزایش قیمت جهانی و سطح مصرف، بحث قاچاق این کالاها هم مطرح است. وی خاطرنشان کرد: مجلس پیش بینی کرده است که میزان ۱۳ میلیارد دلار واردات در این زمینه صورت گیرد، اما با در نظر گرفتن افزایش قیمت جهانی کالاها این رقم قابل توجهی نیست و من فکر می‌کنم اگر بیش از ۵ میلیارد دلار قرار باشد از طریق ارز تخصیصی تامین شود، این به معنای هدررفت منابع است. در ادامه تصریح کرد: دولت در بحث آرد گام اول را برداشت و یارانه صنف و صنعت را  از ۲۷۰۰ به ۱۶ رسانده است؛ اما برای نان مردم هیچ افزایش قیمتی در دستور کار قرار ندارد. این کار  می‌توانند در کیفیت، کاهش مصرف و قاچاق تاثیر بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 6
  • امروز: 102
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,012
  • ماه: 7,650
  • سال: 25,214