وعده زمین مانده احداث محل دائمی نمایشگاه‌های جیرفت ۱۰ ساله شد؛ برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم با دلهره و خاک

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1230

وعده زمین مانده احداث محل دائمی نمایشگاه‌های جیرفت ۱۰ ساله شد؛ برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم با دلهره و خاک

اتاق اصناف : برای احداث ساختمان در محل نمایشگاه چوب لای چرخ می گذارند راه و شهرسازی : مکان کنونی به صورت موقت اجاره داده شده و محل دائمی نمایشگاه جای دیگری دیده شده است

سمیه خدیشی/ کاغذ وطن

نمایشگاه های فصلی به‌خصوص نمایشگاه های بهاره یا پاییزه با هدف عرضه مستقیم کالا و رساندن کالاهای اساسی و مورد نیاز با قیمت مناسب‌تر به دست اقشار آسیب‌پذیر جامعه برگزار می‌شوند.تنظیم و کنترل بازار دیگر هدفی است که مسئولان ذیربط از برگزاری نمایشگاه دنبال می‌کنند.

در پی کم رنگ شدن موج کرونا در شهرها، اتاق اصناف جیرفت هم مجال برگزاری نمایشگاه بهاره را پیدا کرد. آخرین نمایشگاه به ۲ سال پیش، قبل از شیوع کرونا برمی گشت،جدا از رضایت نحوه برگزاری و یا قیمت کالاهای عرضه شده، اکثر مردم شوق دیدن و قدم زدن در میان تنوع محصولات عرضه شده را در سر دارند. شاید محلی برای اوقات فراغت به حساب آید.

چند روزی است که نمایشگاه عرضه کالا و مبلمان در محل دائمی نمایشگاه‌های جیرفت در حال برگزاری است. قصد بررسی کالاهای ارائه شده، یا مقایسه قیمت این کالا و یا وضعیت بازار و نظر بازاریان را در برگزاری نمایشگاه ندارم. برگزاری این نمایشگاه که با اصلاحات اقتصادی دولت همراه شده مردم را به نمایشگاه می کشاند که شاید کالایی را با قیمت قبل و مناسب‌تر بیابند.

در ورودی شهر جیرفت زمینی به مساحت حدود 50 هزار مترمربع به محل برگزاری نمایشگاه‌ها اختصاص داده شده است. سال 91 استاندار وقت کرمان به همراه مسئولان محلی در این محل، کلنگ احداث نمایشگاه دائمی و مجتمع تجاری اصناف را به زمین زد. وعده احداث نمایشگاه دائمی جیرفت با 400 غرفه، انبار، سردخانه، مجتمع تجاری، پارکینگ و نمازخانه و مجتمع بزرگ تجاری ، با سرمایه‌گذاری اصناف و ایجاد فضای سبز، مکان تفریحی، رستوران و فضای اداری تیتر خبرها شد.

 اکنون بعد از گذشت ۱۰ سال این زمین دست نخورده با یک حصار نصف و نیمه باقی مانده است. نمایشگاه در روی زمین سنگلاخی،زیر چادر، بدون حداقل امکانات ابتدایی برگزار می شود. نمایشگاهی که همواره ترس از فرو ریختن اسکلت آن در اثر تندبادهای اخیر و بیم به خطر افتادن جان مردم نمایشگاه را به صورت موقت تعطیل می‌کند.

مسئولان محلی برای احداث نمایشگاه همراهی نکردند

رئیس اتاق اصناف جیرفت به عنوان مجری این طرح درباره وقفه ۱۰ ساله آن می‌گوید :بعد از گذشت ۱۰ سال از کلنگ‌زنی و انجام زیرسازی این زمین و تاسیس شرکتی در همین راستا ،هنوز کار به جایی نرسیده است. 

علی میرکهنوج که از چوب لای چرخ گذاشتن مسئولان محلی از همان سال 92 گله دارد،ادامه داد:این زمین،راکد مانده و اجازه ادامه کار ساختمانی به ما داده نشده است و اگر این اجازه داده می‌شد با هزینه کمتر از آن موقع نمایشگاه احداث شده‌بود.

میرکهنوج که در سال 92 و بعد از آن هم از سال 97 تاکنون به عنوان رییس اتاق اصناف جیرفت است افزود: مسئولان اتاق اصناف با همکاری سازمان صمت و فرماندار وقت طرح اولیه اجرای نمایشگاه را تغییر دادند زیرا در طرح اولیه اتاق اصناف ملزم به احداث مجتمع در این محل بود، اما با ویرایش طرح اولیه در قالب قرارداد‌های اجاره ماهانه امکان ساخت و ساز از شرکت زیر مجموعه اتاق اصناف سلب شد.

او ادامه داد:در اواخر سال گذشته فرماندار و سازمان صمت جنوب کرمان نامه‌ای که درخواست ما بود را به اداره کل راه و شهرسازی جنوب ارسال کردند که با مراجعه به مسئول ذیربط در راه و شهرسازی توجهی به این نامه نشد و همان حرف قبلی خود را تکرار کردند.

 او توضیح داد: احداث نمایشگاه کار عام‌المنفعه ای است که در محلی با امکانات مناسب و درخور شأن مردم باید احداث شود تا شهروندان در محلی ایمن و مناسب از خدمات نمایشگاهی بهره ببرند .

ریاست سازمان صنعت و معدن تجارت جنوب کرمان که راه و شهرسازی را در حوزه واگذاری زمین مسئول می داند، گفت:طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم شرکت تعاونی زیر مجموعه اتاق اصناف که دارای مجوزهای لازم از سوی صنعت و معدن است، می‌تواند با همکاری اتاق اصناف در این کار ورود کند. 

مسلم مروجی افزود: اگر اتاق اصناف در بحث احداث محلی برای نمایشگاه ها ورود کند زودتر به نتیجه می‌رسیم. 

مکان فعلی مناسب برگزاری نمایشگاه عرضه کالا نیست 

اتاق اصناف جیرفت انگشت اتهام تاخیر در ساخت نمایشگاه دائمی را متوجه اداره کل راه و شهرسازی می‌داند به همین منظور در رابطه با دلایل طولانی شدن مراحل واگذاری زمین نمایشگاه از معاون املاک حقوقی اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان پرس و جو کردیم.

محمدمهدی رودباری گفت:با اتاق اصناف هیچ مشکلی نداریم.چند سالی است که اجاره ماهانه مربوط به زمین عقب افتاده بود که بعد از پرداخت بدهی مشکلی وجود ندارد.

 رودباری با توضیح اینکه محل برگزاری نمایشگاه ها به مزایده گذاشته می‌شود و متقاضیانی که مجوز لازم از صنعت و معدن دارند اجازه شرکت در این مزایده را پیدا می کنند،ادامه داد:در آن زمان اتاق اصناف و شرکت زیرمجموعه آن به نام “پیشه‌وران اصناف “در مزایده مربوط به محل نمایشگاه های کنونی شرکت کردند و با تایید مسئول صنعت و معدن وقت برنده این مزایده اتاق اصناف شد.

معاون املاک حقوقی اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان با عنوان اینکه راه و شهرسازی به عنوان مالک این زمین به موجر اجازه ساخت و ساز روی این محل را نمی دهد اضافه کرد:محل کنونی نمایشگاه به لحاظ ترافیکی و نبود محل پارکینگ،برای احداث نمایشگاه دائمی یا حتی برگزاری موقت مناسب نبوده و راه و شهرسازی موافق این موضوع نیست.

رودباری اظهارکرد:سایت اصلی نمایشگاه دائمی جیرفت در مکانی دیگر جانمایی شده که در طرح تفصیلی هم مشخص و منتظر سرمایه‌گذاریم 

او اظهار داشت:در برگزاری نمایشگاه کنونی هم طبق صلاحدید مسئولان محلی به صورت موقت از این مکان استفاده می‌شود.

فرماندار جیرفت نیز در گفتگو با خبرنگار کاغذ وطن در این رابطه از مطرح شدن موضوع در کارگروه رفع موانع در محل فرمانداری و با حضور مسئولان مربوطه خبر داد تا شاید بتوان گره کور ده ساله را باز کرد.

آنچه عیان است،کلنگ سال 91 همچنان در زمین مانده و با احداث محل دائمی نمایشگاه در جیرفت فاصله زیاد است.تا تحقق وعده مسئولان،شوق گشت و گذار در نمایشگاه را با تنفس در هوای دم کرده در زیر چادرهای کشیده شده بر روی غرفه‌ها و  غبار برخاسته از گرد و خاک کف نمایشگاه همراه با دلهره از آوار اسکلت را به جان می خریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 31
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,700
  • ماه: 7,614
  • سال: 25,292