ردپای دلالان و کارخانجات چیپس و خلال در ماجرای گرانی سیب‌زمینی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1241

ردپای دلالان و کارخانجات چیپس و خلال در ماجرای گرانی سیب‌زمینی

دلالان اقدام به گران کردن سیب‌زمینی کرده‌اند و انگار قصد دارند که قیمت این محصول را بالاتر ببرند از سویی کارخانجات چیپس و خلال نیز اقدام به خرید سیب‌زمینی با قیمت بالا از سر زمین کرده‌اند که باعث بالا رفتن قیمت این محصول شده است.

 به گزارش مردم‌سالاری به نقل از اتاق اصناف تهران، اکنون سیب‌زمینی در انبارهای همدان، کرمانشاه و اردبیل تمام شده است. البته مقداری در سردخانه‌ها موجود بود که تقریبا رو به اتمام است.

 روزانه ۱۵ کامیون‌بار، حدود ۱۵۰ تن سیب‌زمینی به عراق برده می‌شود. میزان سیب‌زمینی کشور کاهش یافته از طرفی سیب‌زمینی جیرفت نیز تا سه روز دیگر تمام می‌شود.

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران می‌گوید: کارخانه‌های چیپس و خلال قیمت را بالا می‌برند؛ ارسال سیب‌زمینی به کارخانه‌ها باید فعلا متوقف شود. اگر فقط در تهران اعلام کنیم که کسی با قیمت بالا نفروشد، کشاورزان بار به تهران نمی‌زنند؛ به کرج می‌فرستند؛ باید در سراسر کشور یک قیمت ثابت اعلام شود.

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران بیان داشت: نگرانی آنجاست که در هفته آینده بیست درصد افزایش قیمت داشته باشیم. چرا که تا برداشت بار سیب‌زمینی از اصفهان در ۲۰ خرداد، تنها برداشت از گرگان خواهیم داشت. زمانی که در میدان قیمت سیب‌زمینی ۱۸هزار تومان شود در بازار خرده‌فروشی تا ۲۵ هزار تومان هم بالا خواهد رفت.

 ابتدا باید نیاز داخل تامین شود

 رئیس اتحادیه بارفروشان تهران افزود: ابتدا باید نیاز داخل تامین شود سپس به صادرات بپردازیم.

دارایی نژاد اظهار داشت: امروز در گرگان سیب‌زمینی را ۱۲ هزارتومان سرزمین و تهران ۱۴ هزارتومان فروختند. در همدان سیب‌زمینی کهنه را ۱۰ هزار تومان برای صادرات و سیب‌زمینی نو را ۱۳هزار تومان می‌فروشند. نگرانی آنجاست که در هفته آینده بیست درصد افزایش قیمت داشته باشیم. زمانی که در میدان قیمت سیب‌زمینی ۱۸هزار تومان شود در بازار خرده فروشی تا ۲۵ هزار تومان هم بالا خواهد رفت.

عرضه زیاد شود

رئیس اتحادیه بارفروشان خاطرنشان کرد: سیب‌زمینی قوت غالب مردم است. قرار بر این بود عرضه زیاد شود؛ اما متاسفانه قطره چکانی افزایش می‌دهند. تا ۱۵ خرداد که سیب‌زمینی اصفهان برداشت شود، تنها از گرگان بار خواهیم داشت.

لزوم در نظر گرفتن قیمت ثابت در کل کشور

دارایی نژاد بیان کرد: لازم است یک قیمت ثابت در کل کشور قرار دهند و تنها کرایه حمل به آن اضافه شود. برای مثال زمانی که بار به مشهد می رود ببینند از گرگان تا مشهد چقدر هزینه می‌شود و همان را اضافه کنند وگرنه سیب‌زمینی در هفته آینده تا ۱۵ هزار تومان بالا خواهد رفت.

وی افزود: به دلیل عرضه قطره چکانی در هفته گذشته همه محصولات صیفی و سبزیجات بیست درصد افزایش قیمت داشت. دلالان باعث شده‌اند بار به میزان کافی به میدان وارد نشود. کرایه‌ها و هزینه کارگر زیاد شده اما مگر چقدر افزایش یافته که قیمت سیب‌زمینی این چنین بالا رود. دارایی‌نژاد اظهار کرد: کارخانه‌های چیپس و خلال به شدت قیمت را بالا می برند؛ چراکه هم در داخل می‌توانند گران بفروشند و هم صادرات برایشان به صرفه است؛ لذا اگر تا ۱۵ هزار تومان هم از کشاورز سیب‌زمینی بخرند، باز هم برایشان صرف می‌کند.در نتیجه کشاورز سر زمین به کارخانه‌دار می‌فروشد تا به عمده‌فروش بازار.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: اعلام قیمت سراسری به علاوه کرایه بار است. اگر تنها در تهران اعلام کنیم قیمت بالا نفروشند، کشاورزان بار به تهران نمی‌زنند و مثلا به کرج ارسال می‌کنند. رئیس اتحادیه بارفروشان تهران افزود: طبق محاسباتی که انجام شده کارخانه‌های چیپس و خلال، سود حدود ۱۵ برابری نسبت به قیمتی که سیب‌زمینی را از کشاورز می‌خرند، می‌برند. سازمان تعزیرات و حمایت از مصرف کننده باید رسیدگی لازم را انجام دهند. وی در پایان گفت: درگذشته ورودی بار ۱۵ هزار تن بوده اما امروزه ۷ هزار تن است. محصولات برداشت شده اما توزیع مناسب صورت نگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 6
  • امروز: 24
  • دیروز: 335
  • هفته: 2,619
  • ماه: 7,865
  • سال: 24,467