تورم کرمان به بالای۴۰ درصد رسید؛ افزایش قیمت ۱.۵برابری در هزینه‌های بهداشت و درمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1242

تورم کرمان به بالای۴۰ درصد رسید؛ افزایش قیمت ۱.۵برابری در هزینه‌های بهداشت و درمان

اردیبهشت امسال نسبت به ماه قبل متوسط ۳.۲درصد سبد خرید خانوار کرمانی گران‌تر شده.استان کرمان نرخ تورم ۳.۲ درصد را در این ماه به ثبت رسانده و نرخ تورم نقطه به نقطه‌اش به ۴۰.۵ درصد رسیده است. مطابق گزارش مرکز آمار ایران که روز گذشته منتشر شد در بین ۱۲ گروه کالایی تمامی اقلام به غیر از رسته خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، دخانیات و حمل و نقل تورم کرمان مشابه و یا بالاتر از تورم متوسط کشوری بوده است.

 این گزارش نیز ماننده گزاش‌های قبلی مرکز آمار ایران گویای شکاف بالای هزینه‌های درمانی در کرمان نسبت به سایر استان‌های کشور است . چرا که براساس تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت امسال متوسط افزایش هزینه بهداشت و درمان در کرمان ۴۹.۵ و در کشور ۳۲.۶درصد است.  مرکز آمار نرخ تورم اردیبهشت ماه را روز گذشته به تفکیک استان‌ها اعلام کرد . در این ماه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه برای خانوارهای کشور ۳۹.۳ درصد است.بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به استان مازندران با ٤٥.٧ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان  با ٣٢.٦ درصد است. استان کرمان نیز در این شاخص در میانه بالا قرار دارد و تورمش با ۴۰.۵ درصد بالای متوسط کشوری قرار گرفته است. 

پیشی گرفتن تورم روستا از تورم شهر

نکته عجیب استان این است که تورم روستا حتی از تورم شهر نیز پیشی گرفته است. در حالی که تورم نقاط شهری کرمان در اردیبهشت ماه نسبت به اردیبهشت سال قبل به ۳۹.۹ درصد رسیده است. روستانشینان استان تورم ۴۰.۴درص را تجربه کردند. رویه ای که انگار در کل کشور تکرار شده است و تورم روستا از تورم شهر پیشی گرفته است. 

به طور کلی  نرخ تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای شهری کشور ۳۹.۲ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان مازندران با ٤٥.١ درصد و کمترین آن مربوط به استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان با ٣٣.٥ درصد است.

هزینه درمان در کرمان گران‌تر از همه جا

مطابق این گزارش آماری در بین ۱۲ گروه کالایی تمامی اقلام به غیر از رسته خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، دخانیات و حمل و نقل تورم‌شان در کرمان بالاتر و یا در بهترین حالت مشابه متوسط کشوری بوده است. این گزارش نیز ماننده گزاش‌های قبلی مرکز آمار ایران گویای شکاف بالای هزینه‌های درمانی در کرمان نسبت به سایر استان‌های کشور است .

 چرا که براساس تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت امسال متوسط افزایش هزینه بهداشت و درمان در کرمان ۴۹.۵ و در کشور ۳۲.۶درصد است. استان کرمان در حالی صدرنشین افزایش قیمت در بخش بهداشت و درمان است که همسایگانش تورمی به نسبت کمتر از این استان تجربه کردند. به عنوان مثال تورم بهداشت و درمان در فارس حدود ۲۹رصد است. در یزد نیز بخش بهداشت و درمان افزایش قیمت ۲۸درصدی را تجربه کرده و پایتخت نیز تورم ۲۴ درصدی .

هزینه بالای یادگیری در کرمان

براساس داده‌های تورم نقطه به نقطه در استان‌ها چند بخش اقتصاد استان مثل بخش بهداشت و درمان، مبلمان و لوازم خانگی، تفریح و فرهنگ و آموزش فاصله زیادی با سطح کشور دارند. تورم متوسط کشور در بخش تفریح و فرهنگ ۲۹.۲ درصد اما استان افزایش قیمتی بیش از ۳۸ درصد داشته است. در بخش مبلمان و لوازم خانگی نیز تورم استان ۳۸ درصد است و تورم متوسط کشوری ۳۰ درصد. در بخش آموزش نیز در حالی که تورم متوسط کشوری زیر ۳۰ درصد است استان کرمان تورمی حدود ۳۷درصد داشته است. به طور کلی در بخش آموزش صرفا چند استان کرمان، اصفهان، هرمزگان و قزوین تورمی بالای ۳۵ درصد داشتند و نرخ افزایش هزینه آموزش در الباقی استان‌های کشور متعادل‌تر است. 

مسکن در کرمان تغییر جهت داد

این گزارش نشان می‌دهد که  افزایش قیمت در بخش مسکن به شدت در حال بالا رفتن است. برخلاف رویه سالیان گذشته که همواره تورم استان در بخش مسکن فاصله معناداری نسبت به  کل کشور داشت ، تورم این بخش در استان در حال نزدیک شدن به تورم کشوری است. به طوریکه تورم بخش مسکن در کرمان در این بازه زمانی اردیبهشت امسال تا اردیبهشت پارسال ۲۹.۳درصدد بوده است. عددی بسیار نزدیک به تورم ۲۹.۶درصدی بخش مسکن در تهران. 

افزایش قیمت دخانیات کمتر از خورد و خوراک

از بین ۱۲ رسته کالایی که در شاخص قیمت مصرف کننده محاسبه میشود این رسته دخانیات است که در کرمان ارزان تر از سایر اقلام به دست می‌آید. در حالی که از اردیبهشت پارسال تا به امسال خورد و خوراک ۴۶.۹ درصد افزایش قیمت داشته، دخانیات افزایشی قیمتی برابر ۳۳.۱درصد داشته که ده درصد هم از متوسط کشوری کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 111
  • امروز: 125
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,526
  • ماه: 7,936
  • سال: 25,969