کشاورزان خیرآباد نرماشیر چشم به راه آب سد نساء

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1251

کشاورزان خیرآباد  نرماشیر چشم به راه آب سد نساء

اهالی خیرآباد: آب در کانال از سمت سد به سوی این روستا روان شده اما آبی به خیرآباد نمی‌رسد آنها معتقدند آب در طول مسیر سرقت می‌شود

سد نساء بر روی رودخانه‌ای با همین اسم در شرق استان کرمان احداث شده است این سد به منظور تأمین بخشی از آب کشاورزی، صنعت و شرب شهرهای بم و بروات است و قرار بود با احداث این سد در کنار تأمین آب کشاورزان و تحول در کشاورزی، آب شهرهای شرق استان نیز تأمین شود.

یکی از روستاهایی که چشم انتظار آب سد نساء است روستای خیر آباد در شهرستان محروم نرماشیر در شرق استان کرمان است، شهرستانی که به تازگی عنوان شهرستان را یدک می‌کشد اما همچنان زیر ساخت‌های آن با شهرستان فاصله زیادی دارد.

پس از تکمیل کانال انتقال آب از سد نرماشیر به روستای خیرآباد اما به جای اینکه کشاورزی منطقه متحول و کشاورزی رونق بگیرد،زمین‌های کشاورزی به سمت خشکی رفته است و کشاورزان نگرانند در صورت ادامه وضعیت کنونی باغ‌ها و نخلستان‌های این روستا به کلی خشک شوند.

کشاورزان با بی آبی مطلق مواجه شده‌اند

پس از مدت‌ها انتظار کانال انتقال آب احداث شد و آب نیز از سمت سد به سوی این روستا روان شده است اما آبی به خیر آباد نمی رسد و هزاران کشاورز این منطقه رنگ آب را ندیده‌اند.دلیل این مشکل سرقت آب در طول مسیر کانال توسط افراد سودجو و انحراف مسیر آب است.

کشاورزان این روستا که بارها اعتراض خود را در این زمینه عنوان کرده‌اند حالا می‌گویند از مسئولان می‌خواهیم مشکل مردم را رفع کنند چون مردم به صورت خودجوش نمی‌توانند با برداشت‌های غیر مجاز آب از این کانال برخورد کنند.

ضابطین قانون باید با متخلفان برخورد کنند

محمد یکی از کشاورزان خیر آباد در این خصوص می‌گوید: مردم از وضعیت کنونی گلایه مند هستند و از مسئولان می‌خواهیم جلوی سرقت آب در مسیر انتقال را بگیرند.

او می‌افزاید: مردم خیرآباد همکاری لازم را انجام می‌دهند اما این کار باید توسط ضابطین قانونی انجام شود تا افراد سودجو جریمه سنگین شوند.

او ادامه می دهد:ماه هاست از این کانال که منبع اصلی تأمین آب است،هیچ آبی وارد روستا نشده و زمین های کشاورزی کشت نشده و باغ‌ها در حال خشک شدن هستند

محمد گفت: قرار بود بعد از احداث سد بم از این کانال آب به صورت دائم وارد روستا شود و مشکل آب رفع شود، در سال آبی جاری هم هیچ بارندگی روی نداده و قنات‌ها و چشمه‌ها به کلی خشک شده‌اند و مردم برای تأمین آب کشاورزی و دامداری با مشکل جدی مواجه هستند.

او گفت: این آب حق آبه کشاورزی مردم خیرآباد است.

آب توسط روستاهای بالادست برداشت غیر مجاز می‌شود

اسماعیل دیگر کشاورز نیز می‌گوید: صدها روستا در مسیر این کانال وجود دارد و مردم نمی‌توانند مانع از برداشت غیر مجاز آب شوند و نیاز به یک سیستم قانونی و مناسب است.

او عنوان کرد: سد قرار بود مشکل ما را رفع کند اما از زمانی که کانال زده شده زمین‌های ما هم خشک شده است و هیچ استفاده از زمین‌های کشاورزی نمی‌شود و باغ‌های قدیمی هم در حال خشک شدن است و در نتیجه جوانان نیز از روستا مهاجرت می‌کنند.

با متخلفان برخورد قانونی می‌شود

مدیر بهره برداری و نگهداری از تجهیزات آبی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان در پاسخ به پیگیری‌های صورت گرفته می‌گوید: مسیر کانال به سمت روستا احداث و حق آبه نیز اختصاص می‌یابد.

اقدامات لازم برای جلوگیری از برداشت غیر مجاز انجام شده و مقسم و اتاقک در مسیر کانال ایجاد شده است و نیروهای ما با توجه به توان و محدودیت‌ها نیز کانال را کنترل می‌کنند اما متأسفانه تجهیزات مقسم نیز به سرقت رفته است.

حامد فراز افزود: کانال سیمانی در این مسیر ایجاد شده است و سعی کردیم از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

او ادامه داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از برداشت غیر مجاز انجام شده است و مقسم و اتاقک در مسیر کانال ایجاد شده است و نیروهای ما با توجه به توان و  محدودیت‌ها  نیز کانال را کنترل می‌کنند اما متأسفانه تجهیزات مقسم نیز به سرقت رفته است.

فراز گفت: رفع این مشکل باید با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و مردم محلی انجام شود،ضمن اینکه سودجویان باید بدانند برداشت غیر مجاز آب از کانال‌های انتقال آب غیر قانونی است و با برخورد جدی مواجه می‌شوند.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تجهیزات آبی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان بیان کرد: متاسفانه در مدت کوتاه چندین بار مقسم‌ها مورد سرقت قرار گرفته و امیدواریم با همکاری فرمانداری شهرستان جلوی این مشکل را بگیریم اما در واقع همکاری مردم می‌تواند جلوی ایجاد چنین مشکلاتی را بگیرد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 21
  • امروز: 20
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,930
  • ماه: 7,568
  • سال: 25,132