شهردار کرمان: سرمایه‌گذار تله‌کابین به تعهداتش عمل کرده است؛ بالا و پایین مسیر تله کابین در کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1256

شهردار کرمان: سرمایه‌گذار تله‌کابین به تعهداتش عمل کرده است؛ بالا و پایین مسیر تله کابین در کرمان

مجموعه تفریحی بام کرمان یک مجموعه تفریحی بر روی کوه‌های صاحب‌الزمان کرمان است که شامل یک هتل، تله‌کابین و جاده دسترسی است و سرمایه‌گذار آن موسسه مالی و اعتباری ملل است.

وعده افتتاح تله‌کابین در زمستان ۹۹

راه اندازی تله کابین اما جدی‌تر از ساخت‌وساز هتل است و بارها وعده افتتاحش داده شد. فونداسیون تله‌کابین کرمان سال ۹۶ ریخته شده و براساس وعده معاون عمرانی استاندار کرمان قرار بود تله‌کابین کرمان زمستان ۹۹ افتتاح شود اما تا کنون خبری از تله‌کابین بر فراز کوه‌های صاحب‌الزمان کرمان نیست.

با توجه به نزدیکی محل اجرای تله کابین به قلعه‌های تاریخی دختر و اردشیر و تخت درگاه قلی‌بیگ باید سازمان میراث فرهنگی نقشه‌های تله‌کابین را تایید کند اما بر اساس اعلام میراث فرهنگی کرمان هنوز طرحی به میراث ارائه نشده است.

شهردار کرمان: راه و شهرسازی زمین را تحویل نداده

شهردار کرمان نیز در این خصوص به «ایران» می‌گوید:« در مورد پروژه بام کرمان و تله کابین بررسی‌ها تمام شده است. به صراحت بگویم که هنوز سه هکتار زمین بالای کوه از سوی راه و شهرسازی به ما تحویل داده نشده است. در آن ۱۴ هکتار اما، سرمایه‌گذار در حال فعالیت است، فضای سبز ایجاد شده، مسجد را ساخته و در حال تکمیل است، تله‌کابین را آماده کرده و در این بخش، انصافا سرمایه‌گذار تعهد خود را تقریبا به خوبی انجام می‌دهد. تله‌کابین قرار بود تا عید نوروز امسال راه‌اندازی شود ولی به خاطر تحریم مشکلاتی پیش آمد. برای ساخت هتل، قراردادی وجود دارد که راه و شهرسازی باید زمین را به شهرداری و ما به سرمایه‌گذار تحویل بدهیم. این اتفاق هنوز نیفتاده است.»

سازه بتنی مشکلی نداشت

سعید شعرباف تبریزی درباره زمان افتتاح تله کابین گفت: «تعهد داده بودند که آخر سال گذشته باید تمام می‌شد اما نکاتی دربارۀ سازۀ بتنی مطرح شد که خوشبختانه معلوم شد مشکلی ندارد. مسائلی هم خود سرمایه‌گذار برای واردات کابین‌ها داشت که به‌تازگی حل شده است. به من گفته‌اند به انتهای تابستان می‌رسد اما شاید سرمایه‌گذار افتتاح تله‌کابین را منوط به تعیین وضعیت در «هتل‌بام» کند؛ چیزی در این‌باره تاکنون به من نگفته‌اند که اگر چنین درخواستی داشته باشند حق دارند. من به شورای شهر گفته‌ام که همۀ رده‌های استان باید برای هتل بام‌کرمان تصمیم‌گیری کنند. »

زنجیره انسانی برای نجات کوه‌های صاحب الزمان

از همان ابتدا مخالفت‌ها با اجرای این پروژه در سطوح مختلف خودش را نشان داد، یک بخش از مخالفان پروژه برخی از اعضای شورای شهر وقت کرمان بودند که به دلیل هم‌زمانی چند پروژه سنگین شهری با شروع پروژه جدید مخالف بودند، بخش جدی‌تر مخالفان این پروژه فعالان میراثی، محیط زیستی و شهری بودند که تابه‌حال دو بار برای نجات کوه‌های صاحب‌الزمان دور این کوه‌ها زنجیره انسانی تشکیل دادند و به‌شدت با تخریب کوه مخالفت کردند.

مجموعه تفریحی بام کرمان صرفا یک موافقت اولیه گرفته

اما تخریب کوه فعلا در حد ایجاد جاده دسترسی مانده و به نظر می‌رسد پروژه به این زودی‌ها پیشرفت بیشتری نداشته باشد.

تا زمانی که علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان بود هیچ‌گاه یک مخالفت رسمی از سوی سازمان میراث فرهنگی با این پروژه نشده بود و تمام مخالفت‌ها با رؤیای توسعهٔ گردشگری کرمان در نطفه خفه می‌شد و در جواب مخالفان با قاطعیت پاسخ می‌دادند این پروژه هیچ مشکلی در مجوزهای میراثی ندارد؛ اما محمدحسین طالبیان به‌تازگی اعلام کرده که این پروژه صرفاً یک موافقت اصولی ۶ ماهه دریافت کرده و دیگر میراث فرهنگی هیچ موافقتی با آن نداشته است.

پروژه تفریحی و گردشگری بام کرمان در آبان ماه سال ۹۴ کلنگ خورد و قرار بود ظرف ۴۸ ماه افتتاح شود. این پروژه یکی از پر حاشیه‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر کرمان است.

طول مسیر تله‌کابین از جنگل قائم تا بام کرمان ۱۴۰۰ متر است؛ ضمن این‌که این تله‌کابین دارای ۳۰ کابین و هشت پایه است که دکل‌های آن نصب شدند.

تاکنون هم، ۳۲ عدد کانتینر شامل تمام قطعات و ماشین‌آلات تله‌کابین، از کشور ایتالیا وارد و در محل پروژه دپو شده است.

مبلغ سرمایه‌گذاری پروژه تفریحی بام کرمان ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان شد و حالا بیش از ۶ سال از شروع این پروژه می‌گذرد و تنها بازمانده این مجموعه‌ای که قرار بود گردشگران را مرعوب کند، تخریب منظر تاریخی و طبیعی کوه‌های صاحب‌الزمان کرمان است.

منظر طبیعی  کوه‌های صاحب‌الزمان قابلیت ثبت جهانی شدن دارد

کوه‌های صاحب‌الزمان کرمان یا شیوشگان مجموعه‌ای از رشته‌کوه‌های طبیعی در اطراف شهر کرمان است که با یک جنگل دست کاشت وسیع به بخش تاریخی شهر کرمان متصل می‌شود، وجود قلعه دختر، قلعه اردشیر، بند‌مملکت، باغ کوشک بیرم آباد، تخت دریاقلی بیگ، گنبد جبلیه و خانه‌های تاریخی و خیابان زریسف در این منطقه می‌تواند ظرفیت ایجاد یک منظر تاریخی و فرهنگی ناب را برای شهر کرمان ایجاد کند که هم دارای معنای اقلیمی و فرهنگی است و هم می‌تواند توسعه‌ای متناسب با کرمان را ایجاد کند. برخی از فعالان میراث فرهنگی و شهری کرمان همچون رضا ناصری، معمار و استاد دانشگاه معتقدند این مجموعه شهری قابلیت ثبت در میراث جهانی را هم داشته است. فعالان حوزه شهر، همواره با شهرداری کرمان دچار چالش‌های بودند که دست بردن در منطقه مثل تخریب کوه، ساخت زیرگذر، احداث بزرگراه یا هر عملیات عمرانی دیگری آن‌چنان حساس و پرمخاطره است که باید سال‌ها تحقیق و کارشناسی انجام داد که به نظر می‌رسد کمتر در خصوص این مجموعه پرمعنا به آن توجه شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 24
  • امروز: 43
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,622
  • ماه: 7,876
  • سال: 25,730