نیمی از درآمدهای شهرداری کرمان محقق نشد. شهرداری دست به دعای مالیات بر ارزش افزوده

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1321

نیمی از درآمدهای شهرداری کرمان محقق نشد. شهرداری دست به دعای مالیات بر ارزش افزوده

گزارش / مرضیه قاضی زاده

درآمدهای شهرداری صرفا کفاف همان پرداخت حقوق را می‌دهد. طی ۴ ماه از عملکرد اجرایی مدیریتی که شعارش دستیابی به درآمد پایدار بود، صرفا ۴۰۰میلیارد از ۷۸۷میلیارد تومان درآمد تعیین شده،  محقق شده. شهرداری در بهترین حالت بیش از ۴۰ درصد از برنامه‌اش عقب است . نکته اینجاست که از مبلغ ۴۰۰میلیارد تومان درآمد محقق شده نیز ۲۵۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده‌ای بوده که عملا شهرداری در آن نقشی نداشته. حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان در گفت وگو با «کاغذ وطن» متذکر می‌شود که درآمدهای شهرداری در تمام حوزه‌ها به  جز مالیات بر ارزش افزوده که درصد تحققش  بالای صد در صد بوده، کاهش یافته است. او در این گفت و گوی تلفنی به صراحت اعلام می‌کند که  عملکرد شورا نسبت به  کارکرد و عملکردی که شعارش را داده ،‌ مناسب نبوده است.  

 آقای چناریان چند درصد درآمدهای شهرداری کرمان محقق شده است؟

  یک گزارش چهار ماهه از وضعیت درآمد-هزینه‌ای که شهرداری به ما گزارش کرده است  که طبق آن گزارش شهرداری تقریبا ۵۰ درصد از میزان درآمدی که بایستی در این ۴ ماه وصول می‌کرده را داشته است 

طبق صحبت شما شهرداری کرمان ۵۰ درصد از برنامه خود عقب است! چقدر از این تحقق درآمد از محل محل مالیات بر ارزش افزوده بوده است؟ 

بله، ما ۵۰ درصد از میزان تحقق  وصول درآمد‌هایمان عقب هستیم. حدود ۲هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری بوده که از این عدد اگر بر اساس یک دوازدهم حساب کنیم در۴ ماه باید ۷۸۶میلیارد تومان محقق شود. آنچه محقق شده ۴۰۰میلیارد تومان است  که از این عدد هم ۲۵۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده است .

در خصوص میزان وصولی از مالیات بر ارزش افزوده که دولت می دهد، ما تقریبا آن‌قدری که پیش‌بینی کردیم و حتی بیشتر محقق شده است، اما درآمدهای شهرداری نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته  است و درآمدهایی که در حوزه درآمدی و عوارض مربوط به شهرداری بوده کاهش شاید از ۵۰ درصدی یا بیشتر داشته است.

ما پارسال برخلاف رویه گذشته تخفیفاتی برای عوارض ساخت در انتهای سال داشتیم،  فکر می‌کنید چقدر از کاهش درآمد شهرداری تحت تاثیر این امر بوده است؟

یکی از موارد کاهش درآمد همین امر است. در همان زمان هم برخی از اعضای شورای شهر من جمله خود من موافق این امر  نبودیم که تخفیفات را اخر سال بدهیم و در واقع ساخت و ساز را در  ماه‌های اول سال محدود کنیم و در نتیجه  پروانه‌های کمتری صادر شود.  البته طبق بررسی‌های انجام شده ، شهرداری در سایر ردیف‌های درآمدی هم عقب‌ماندگی قابل ملاحظه‌ای داشته است.  

آقای  چناریان  سال گذشته که درصد تحقق درآمد بهتر از امسال بود، در نهایت کل درآمد بودجه وصول نشد و درصد تحقق حدود ۸۰ درصد بود. با رویه فعلی فکر نمی‌‌کنید که شهرداری حتی توان تحقق همان درصد پارسال را هم ندارد؟

 با توجه به اینکه بر امر تحقق درآمد  تاکید شده و در شهرداری‌های مناطق کمیته وصول درآمد تشکیل شده، ما امیدواریم که درماه‌های آینده اتفاق بهتری صورت گیرد و با جدیتی که صورت می‌گیرد، این عقب‌ماندگی جبران شود.

یک اتفاق خوبی که امسال در بحث وصولی‌های درآمد صورت گرفته، همان بحث مالیات بر ارزش افزوده است چرا که هم ضوابط سهمیه‌ها تغییر کرده و هم میزان تحقق به بیش از ۱۰۰ درصد در این ۴ ماه رسیده ،با توجه به اینکه سهم مالیات بر ارزش افزوده در بودجه قابل ملاحظه بوده  و نزدیک به یک سوم است، اگر تلاش بیشتری صورت  گیرد و دوستان در شهرداری بتوانند سایر ردیف‌های درآمدی را محقق کنند، شاید بودجه محقق شود. ولی با توجه به چیزی که تا الان اتفاق افتاده اگر بخواهیم پیش‌بینی واقعی داشته باشیم شاید بیش از همان ۸۰ درصد محقق نشود. 

یکی از اهداف اصلی شهرداری درآمد پایدار بوده و حتی این امر یکی از جدی‌ترین شعارهای میثاقی‌ها و اعضای شورای شهر بوده است، اما عملکرد شهرداری در این چند ماه نشان داده که این حرف صرفا یک شعار تبلیغاتی بوده و برنامه‌ای برای این امر وجود نداشته است.

 ما امسال یک الی دو ردیف جدید تحت عنوان منابع مالی و تسهیلات پیش‌بینی شده  داریم که رقم آن در بودجه حدود ۱۹۰ میلیارد تومان است. در بودجه به شهرداری اجازه داده شده که  از تسهیلات و اوراق مشارکت استفاده کند  که این دو موضوع هم به نوعی با جدیت در دستور کار قرار گرفته و شورای شهر هم روی این ۲ سرفصل موافقت کرده و اگر دوستان شهرداری تلاش کنند و سیستم بانکی هم همکاری کنند من فکر می‌کنم امسال نزدیک ۲۰۰ میلیارد از این محل بودجه محقق می‌شود. این موارد جز  منابع مالی شهرداری هستند و برای اولین مرتبه در بودجه  شهرداری محقق می‌شوند، موضوعاتی که  به عنوان شیوه‌های جدید مالی یکی از توصیه‌های شورا بوده و از قول‌های شهردار بوده است. 

آقای چناریان به هر حال استقراض بار مالی برای شهرداری داشته و مسلما جز درآمدهای پایدار نیست. یکی از اقداماتی که سایر شهرداری‌های کشور برای کسب درآمد می‌کنند، مشارکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری و حتی ساخت و ساز است. آیا شهرداری کرمان بنایی به این امر دارد؟

بله اتفاقا برای این امر ۲ الی ۳ جلسه جدی برگزار شده و امیدوارم با آمدن سرمایه گذارها، مخصوصا در حوزه‌هایی که شهرداری می‌تواند آورده خوبی مثل زمین، پروانه و حتی در قالب مشارکت در حوزه ساخت و ساز داشته باشد، اتفاق خوبی بیفتد. این موارد انجام شده و سعی بر این است که امسال یک الی دو پروژه در همین موضوعات داشته باشیم. 

 دو پروژه شاخصی که روی آن کار شده را می‌فرمایید

 این ۲ مورد در همان حوزه ساخت و ساز بوده است. بگذارید طرح نهایی‌تر شود، حتما در ادامه اطلاعاتش را به مردم می‌دهیم.  

آقای چناریان آنچه مسلم است شهرداری در حوزه درآمدها عقب است،  در بخش‌های هزینه‌ای وضعیت  شهرداری به چه شکل بوده است ؟

ببینید در بخش هزینه‌ای ما یک مقدار به علت اینکه بودجه دچار تغییرات شد و ما افزایش حقوق کارگری را داشتیم، بودجه هزینه‌ای افزایش یافت.

دغدغه جدی ما این است که حقوق را به موقع بپردازیم و در این ۵ ماه این امر محقق شده است. عمده هزینه ما بخش حقوق بوده و تقریبا معادل همین هم در بخش پروژه‌های عمرانی بوده است.  

رقم هزینه در این ۴ ماه چقدر بوده است؟

مجموع میزان هزنیه‌های حقوق و عمرانی ۳۷۶ میلیارد تومان است .

به این نکته اشاره داشتید که بودجه عمرانی هم‌تراز با بودجه حقوق و دستمزد بوده،  یعنی حداقل ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیارد تومان  از هزینه‌ای که تا به حال خرج شده در بخش عمرانی بوده است؟ 

 گزارش هزینه را به طور  کامل نفرستادند ، بگذارید کامل بفرستند و بعد در این مورد صحبت کنيم. 

جناب چناریان ما پروژه عمرانی خاصی در این دوره نداشتیم، تنها یک مورد خیابان تجلی بوده، دیگر چه پروژه‌‌ای انجام شده که این چنین بودجه‌ای خرج شده؟

پروژه پل شهدای خلبان هم هست ولی پیشرفت آن کند است. ببینید عمده پروژه‌ها، پروژه‌های محلی است مثل پارک‌‌های محله‌ای و بحث جدول‌گذاری و آسفالت که درصد پیشرفت نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر بوده است. اولویت جدی ما بحث آسفالت، جدول‌گذاری‌ و بحث پارک‌‌های محله‌ای است که در دستور کار است.

موضوعی که شهرداری بارها به عنوان نقطه درخشان در کارنامه کاری خود به آن اشاره داشته، آسفالت بوده و حتی سعی کرده تا آن را با کلید واژه نهضت آسفالت نمایان‌تر کند. معیار قیاس شهرداری در این امر عملکرد سال قبل است که عملا در مقاطعی به علت نبود شهردار، سیستم شهرداری رها بوده. آقای چناریان حتی این قیاس نسبت دوره مدیریت عالم‌زاده که عملا بخش عمده بودجه برای اتمام پروژه‌های غیرهم‌سطح کنار گذاشته شد، هم قیاس درستی نیست و اصلا این مورد یک قیاس مع‌الفارق است.

 ببینید ۲ یا ۳ کار در حوزه فراهم کردن مقدمات نهضت آسفالت فراهم شده که  یکی بحث استفاده از سهمیه قیر در مناطق هدف است. طی  تلاشی که صورت گرفت،  خوشبختانه هزار و ۷۰۰ تن  قیر در مخازن قرار گرفت. یک قرارداد هم  با شرکت تولید کننده قیر در حال رایزنی و انجام است و  اگر این موارد انجام شود تا آخر سال نمود چشم‌گیری در آسفالت معابر اتفاق می‌افتد. اما به هر حال صحبت شما درست است تا الان کار شاخصی انجام نشده حتی اگر ۲ برابر پارسال هم آسفالتی صورت گرفته باشد. 

شما به عنوان یک کارشناس و رییس کمیسیون بودجه،عملکرد شعرباف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این عملکرد توانسته  حتی رضایت شورا  به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری را جلب کند؟

 ما انتقادات و اشکالاتی در کار داشتیم و مفصل در این مورد با ایشون سر یک‌سالگی کار شورا صحبت کردیم و امیدواریم با مطرح کردن انتقادات و نقدهای صحیح و کارشناسی اتفاقی صورت گیرد.بنای ما بر همراهی است و باید تلاش شود تا اختلافات موجب ضربه به برنامه‌‌ها نشود. شهرداری کارهایی مثل شفاف‌سازی، اصلاح و بهبود سیستم‌‌های حقوق و دستمزد و توجه به مناطق کم‌برخوردار داشته است اما سرجمع اگر بخواهیم کارکرد و عملکرد را ارزیابی کنیم، آن کارکرد و عملکردی که شورا شعارش را داده است،‌ تحققش در یکسال مناسب نبوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 46
  • امروز: 11
  • دیروز: 218
  • هفته: 1,292
  • ماه: 7,782
  • سال: 26,404