۲.۲ درصد از چک‌های مبادله شده اردیبهشت امسال در کشور مربوط به کرمان بود؛ رشد در چک‌های بر گشتی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1259

۲.۲ درصد از چک‌های مبادله شده اردیبهشت امسال در کشور مربوط به کرمان بود؛ رشد در چک‌های بر گشتی

شمار چک‌های برگشتی در حال افزایش است. طبق آمار بانک مرکزی از ۶.۷میلیون فقره چکی که در اردیبهشت مبادله شده ۶۱۳هزار چک برگشت خورده؛ آماری که گویای افزایش ۲۹.۹درصدی نسبت به فروردین ماه است. سهم کرمان از مجموع چک‌های کشیده شده در کشور ۲.۲ درصد است؛ عددی که یک پنجم چک‌های کشیده در اصفهان و یا یک سوم استان یزد است. تمایل به معامله با چک در کرمان تقریبا مشابه فارسی است که سهمش از کل بازار چک ۳.۱درصد بوده و یا قم، قزوین و گیلانی  که سهمشان از بازار چک به ترتیب ۲.۴درصد، ۱.۸درصد و ۲.۹درصد است. اگر پارامتر مبلغ را وارد  این معادله کنیم، سهم کرمان از کل چک‌های کشیده شده کوچکتر شده  و به یک درصد تقلیل می‌یابد.

سهم یک درصدی کرمان از بازار چک

تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از جریان مبادلات چک منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در اردیبهشت ماه سال جاری حدود ۶.۷ میلیون فقره چک به ارزشی بیش از ۲۷۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مبادله شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۲۰.۹ و ۴۹.۲ درصد نسبت به فروردین ماه افزایش دارد.

بیشترین چک‌های کشیده شده مربوط به تهران با سهم ۳۱.۲درصدی است و بعد هم اصفهان با سهم ۱۱.۱درصد، خراسان رضوی ۷.۳درصد و آذربایجان شرقی با ۶.۸ درصد. 

بازار چک اما در کرمان چندان داغ نیست، سهم کرمان از مجموع تعداد چک‌های کشیده شده در کشور ۲.۲درصد و از نظر مبلغ مجموع چک‌ها نیز یک درصد است.

۵۰درصد مبالغ چک از پایتخت

اردیبهشت ماه ۲۷۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان چک مبادله شده که نیمی از این مبلغ مربوط به تهران است.  به عبارت دیگر  ۴۹.۸درصد مبالغ چک‌های کشیده شده مربوط به پایتخت بوده، بعد از آن بیشترین مبلغ مربوط به اصفهان با ۷.۳درصد و بعد هم خراسان رضوی با ۵.۴درصد است.  چک‌های وصول شده در تهران حدود ۱.۸ میلیون فقره به ارزشی بالغ بر  ۱۲۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان و چک‌های برگشتی حدود ۱۷۶ هزار فقره به ارزشی حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.به عبارت دیگر تهران از نظر سهم چک‌های برگشت خورده ۲۸.۷درصد است؛ با این حال تهران چهارمین استان خوش حساب کشور است. به عبارت دیگر از ۱۰۰چک کشیده شده در پایتخت ۹چک برگشت خوردند. طبق این گزارش رتبه نخست خوش‌حساب‌ترین استان‌، گیلان و بعد هم خوزستان و البرز و در مقام چهارم تهرانی‌ها هستند.

کرمانی که تنها ۲.۱ درصد از چک‌های کشیده را به خود اختصاص داده اما ۱۰.۹درصد از چک‌هایش برگشت خوردند. اختلاف تهران به کرمان به اندازه ۱.۹ واحد درصد است اما همین مقدار کرمان را در ته جدول قرار داده و کرمان از نظر نسبت چک‌های وصولی به برگشتی در جایگاه  ۲۱قرار گرفته است. 

میزان چک‌های برگشتی به تفکیک علل 

در اردیبهشت ماه امسال بیش از ۵۹۴ هـزار فقـره چـک بـه ارزشی بالغ بر ۳۳ هزار میلیارد تومان به دلایل کسری یـا فقـدان موجودی برگشت خورده که در واقع از نظر تعداد ۹۷.۱ و از نظر ارزش نیز ۹۶.۸ درصد از کل چک‌های‌ برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.  

  از سوی دیگر، در استان تهران بیش از ۱۶۹ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۱۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده که در استان تهران از نظر تعداد ۹۶.۴ و از نظر مبلغ نیز ۹۶ درصد چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل چک‌های برگشتی بوده است.  

چند درصد از چک‌های وصولی رمزدارست؟

همچنین، در این ماه در کل کشور حدود ۶.۱ میلیون فقره وصول شده که از این تعداد حدود ۵.۷ میلیون فقره عادی و بیش از ۰.۴ میلیون فقره رمزدار بوده است؛ بنابراین در کل کشور ۹۳.۳ درصد از کل چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۶.۷ درصد را چک‌های رمزدار تشکیل می‌دهند.

 از نظر مبلغی نیز، حدود ۴۸۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان چک‌های وصولی در کل کشور، حدود ۲۴۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای چک‌های عادی و بیش از ۲۴۶ هزار میلیارد تومان خاص چک‌های رمزدار بوده است. بر این اساس، در کل کشور ۴۹.۴ درصد از کل مبلغ چک‌های وصولی را چک‌های عادی و ۵۰.۶ درصد دیگر را چک‌های رمزدار به خود اختصاص داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 3
  • امروز: 82
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,992
  • ماه: 7,630
  • سال: 25,194