گزارش کاغذ وطن از وضعیت آب شرب در استان کرمان؛ هدر رفت ۲۵درصدی در شبکه آب شرب کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1262

گزارش کاغذ وطن از وضعیت آب شرب در استان کرمان؛ هدر رفت ۲۵درصدی در شبکه آب شرب کرمان

کل کسری آب استان ۲هزار و ۵۰۰لیتر بر ثانیه است که ۴۴درصد آن برای شهر کرمان است. مرکز استان ۲هزار و ۵۰۰لیتر بر ثانیه آب دارد و نیاز آبی‌اش ۳هزار و ۲۰۰لیتر بر ثانیه است. در لایو شب گذشته با معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب‌وفاضلاب استان کرمان، میزان کسری آب شرب کرمان هزار و ۱۰۰لیتر بر ثانیه برآورد شد، رقمی که حدودا برابر میزان آبی است که در شبکه توزیع آب  شرب کرمان هدر می‌رود. 

در استان کرمان ۸۴ شهر و ۵ هزار و ۶۰۰ روستا داریم، که از این تعداد ۱۳ شهر بزرگ دچار تنش آبی هستند. نکته اینجاست که این ۱۳ شهر، ۶۰درصد از جمعیت شهرنشین استان را تشکیل می‌دهند. شب گذشته در لایو اینستاگرامی با موضوع «آب شرب در استان» که توسط سازمان مدیریت صنعتی استان برگزار شد، معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب‌وفاضلاب استان کرمان وضعیت آب شرب کرمان را اینگونه توضیح داد: «در زمان اوج مصرف ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه در شهرها و روستاهای استان کسری آب داریم که عمدۀ کمبود آب مربوط به شهر کرمان است. نیاز آبی شهر کرمان ۳ هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه در زمان اوج مصرف است در حالی که توان استحصال ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه را داریم. بنابراین، ۱هزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه، کسری آب در شهر کرمان در زمان اوج مصرف داریم که عمدتا تیرماه و مردادماه است».

عباس سلطانی نژاد در این برنامه  از هدررفت ۲۵ درصدی آب در شبکه توزیع آب کرمان هم خبر می‌دهد. به گفته او این هدر رفت در سال ۱۴۰۰ نیم درصد نسبت به سال ۹۹کاهش یافته است که البته ۱۰ واحد درصد با میانگین جهانی فاصله دارد:«برنامه‌یزی داریم تا هدررفت را به ۱۵، ۱۶ درصد که استاندارد جهانی است برسانیم». هدر رفتی که منظور معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب‌وفاضلاب استان کرمان است، عددی است که از شبکه نشت می‌کند که یا حاصل خطای لوازم اندازه‌گیری است و یا نشتی آب در شبکه و مصارف غیر مجاز است. علی‌رغم اینکه عدد هدررفت آب شرب در کرمان قابل ملاحظه است، سلطانی نژاد در این گفت‌وگو تاکید دارد که اصلاح این شبکه فرسوده در بعضی از نقاط شهر امکان پذیر نیست: «هدر رفت به خاطر قدمت و طول عمر شبکه اجتناب ناپذیر است و هر سال طبق برنامه این نشتی‌ها را می‌گیرد اما در برخی موارد این نشتی مشهود نیست ویا هزینه‌اش به قدری است که ارزش کندو کاو و خراب کردن معابر را ندارد.»

یارانه هزار تومانی دولت به ازای هر متر مکعب آب مصرف

بنا به اطلاعاتی که در این لایو براساس صورت‌ حساب‌های مالی سال ۱۴۰۰ مطرح می‌شود، هزینه استحصال، انتقال و توزیع آب در شبکه به ازای هر متر مکعب ۲هزار و ۵۰۰تومان است. مبلغی که به مراتب بیشتر از آب‌بهای پرداختی توسط مشترکین خانگی است. بنا به گفته سلطانی‌نژاد حتی اگر متوسط مبلغ آب‌بهای پرداختی برای گروه صنعتی، خدمات و مسکونی را در نظر بگیریم به ازای هر متر مکعب مصرف آب دولت ۱۰۰۰تومان به ازای هر مترمکعب یارانه پرداخته است. 

آب جیرفت و عنبرآباد از طریق سد جیرفت تامین می‌شود

به طور کلی ۱۳ هزار لیتر بر ثانیه نیاز آبی کل شهرها و روستاهای استان است،که از این میزان کل میزان توان استحصالی شرکت آبفا در زمان پیک مصرف، ۱۱ هزار و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه است. 

کل کسری آب استان ۲هزار و ۵۰۰لیتر بر ثانیه است که این شرکت برنامه دارد که این نیاز آبی را از طریق سدسازی و خط انتقال آب پوشش دهد. به گفته سلطانی ‌نژاد سد جیرفت ساخته شده و خط انتقال و تصفیه‌خانه آن شروع شده و تا ۵ سال دیگر آب شرب جیرفت و عنبرآباد از این سد تامین می‌شود.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه آب شهرهای شرقی نیز از سد نسا تامین می‌شود که ۵۰درصد کار انتقال آن انجام شده است، ادامه داد: «آب شهرهای بافت و بزنجان از سد شهید سلیمانی تامین می‌شود. آب شهر رابر نیز از سد شهیدان تیموری تامین می‌شود که تا دو سال دیگر انجام می‌شود».

به گفته معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب‌وفاضلاب استان کرمان تا آخر امسال، بخش عمده‌ای از طرح انتقال آب خلیج‌فارس برای شهرهای رفسنجان و کرمان اجرا می‌شود و تا تابستان سال آینده هزار لیتر بر ثانیه آب از این طریق به کرمان می‌رسد: «برای تابستان سال آینده حدود یک‌هزار لیتر بر ثانیه آب از این پروژه به شهر کرمان می‌رسد و بار آب شرب را از سفره‌های زیرزمینی برمی‌داریم»

او همچنین تعداد روستاهای فاقد شبکه آب شرب و برنامه این شرکت برای تامین آب این روستاها را اینگونه توضیح می‌دهد: «حدود ۲ هزار و ۶۰۰روستا در استان داریم که دارای شبکۀ آبرسانی هستند و حدود ۵۰۰ روستا با تنش آبی مواجه‌اند». به گفته او از ۲ هزار و ۷۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار حدود ۷۲۰روستا فاقد شبکه آبرسانی هستند که براساس برنامه‌های دولت سیزدهم قرار است تا پایان این دولت، همۀ روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان از آب شرب برخوردار شوند.

کیفیت آب شهر یکسان است

در بخش دیگری از این لایو اینستاگرامی به مسائل مربوط به کیفیت آب شرب هم پرداخته شده. علی‌رغم ادعاهای مطرح شده مبنی بر کاهش کیفیت آب شرب مصرف در برخی مناطق شهر، سلطانی مدعی است که کیفیت آب در جای جای شهر یکسان است. او در همین رابطه توضیح داد:«منابع آب برای شهرها متمرکز هستند که از زون آبی برداشت شده و به وسیله خط انتقال به مخازن می‌آید. ممکن است کیفیت چاه‌ها فرق کند ولی این آب‌ها اختلاط پیدا می‌کند و به شهر می‌آید بنابراین، آب شرایط یکسانی دارد».

به گفته معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب‌وفاضلاب استان کرمان حد غیرمجاز در کیفیت آب شهر کرمان نداریم و براساس استانداردهایی که مربوط به کیفیت آب شرب است، خیلی از پارامترها در آب استان حد مطلوب  را دارد. حال آنکه در هر ۲۳ شهرستان آزمایشگاه‌های کیفیت سنجی آب دایر است و کارشناسان شبکه بهداشت نیز بر کیفیت آب نظارت و روزانه از سطح شهر نمونه‌برداری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 17
  • امروز: 14
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,924
  • ماه: 7,562
  • سال: 25,126