بیمارستانی که به درمانگاه تبدیل شد!

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1029

بیمارستان شهداد امکانات پزشکی لازم را ندارد

بیمارستانی که به درمانگاه تبدیل شد!

در ۹۶ کیلومتری کرمان جایی به اسم شهداد قرار دارد که شاید اسمش به گوش خیلی ها خورده باشد شهداد عنوان گرم‌ترین نقطه کره زمین را نیز به خود اختصاص داده است، اینجا منطقه ای است با جاذبه‌های گردشگری فراوان و سالانه میلیون‌ها گردشگر، از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند؛ اما این منطقه باتمامی جذابیت‌ها مشکلی دارد که مردم آن ناراضی و گله‌مند هستند، آن هم نبود پزشکان متخصص و تجهیزات پزشکی برای بیمارستان ۸۰ تختخوابی است که سال هاست نبود امکانات آن را به مرکز بهداشت تبدیل کرده است.

کدخدایی یکی از شهروندان شهدادی با اشاره به اینکه بیمارستان شهداد از داشتن امکانات پزشکی و پزشک متخصص محروم است افزود: متاسفانه داروخانه اینجا نیز به صورت شبانه روزی نیست و اگر فردی در نیمه شب مریض شود و نیاز به دارو داشته باشد باید برای گرفتن دارو به کرمان مراجعه کند.

او با توجه به شرایط اقتصادی و شیوع ویروس کرونا بیان کرد: رفت وآمد به کرمان برای ما بسیار سخت و دشوار است و تقاضایی که از مسئولان داریم این است که این بیمارستان را تجهیز و راه اندازی کنند.

داوود مومن زاده یکی دیگر از شهروندان شهدادی نیز در رابطه با این موضوع ابراز ناراحتی کرد و گفت: بیمارستان ۸۰ تختخوابی شهداد قبلا با وسایل و تجهیزات بوده است، اما متاسفانه این بیمارستان راه اندازی نشد و وسایلی که برای این بیمارستان خریداری شده بود به بیمارستان‌های دیگر منتقل شده اند.

او افزود: برای ما بسیار سخت و نگران کننده است هنگامی که می‌بینم این بیمارستان به یک مرکز بهداشت تبدیل شده است و مردم این منطقه برای درمان باید به کرمان مراجعه کنند آن هم در شرایطی، که شهرمان بیمارستان دارد، ولی حالا به یک مرکز بهداشت بیشتر شباهت می‌دهد.

 حمید سعیدی رئیس سابق بیمارستان شهداد که از سال ۸۴ تا ۸۸ خدمت به بیمارستان را برعهده داشت درباره نحوه تاسیس بیمارستان گفت: درسال ۱۳۶۵ خیری به نام حسین غفوری بیمارستان ۸۰ تختخوابی علی بن موسی الرضا (ع) را با هدف پیشرفت و آبادانی و خدمت به مردم منطقه تاسیس کرد و در سال ۷۱ نیز به بهره برداری رسید.

سعیدی با اشاره به اینکه غفوری وسایل مورد نیاز یک بیمارستان را از جمله دستگاه اتوکلاو، تختخواب، وسایل آشپزخانه و … را تهیه کرده بود افزود: یک دستگاه رادیولوژی نیز توسط علوم پزشکی به این بیمارستان اهداء شد.

او با بیان اینکه چارت پزشکی نیز برای این بیمارستان ساماندهی و فرستاده شد تصریح کرد:، اما متاسفانه بعد از فوت مرحوم غفوری بیمارستان راه اندازی نشد و وسایل و تجهیزات نیز به بیمارستان‌های دیگر منتقل کردند و در حال حاضر خدماتی که در این بیمارستان ارائه می‌شود در حد یک مرکز بهداشت است.

سعیدی کاهش جمعیت شهداد را علت راه اندازی نشدن بیمارستان دانست و افزود: گفته شد شهداد جمعیت کافی برای راه اندازی یک بیمارستان را ندارد.

بیمارستانی که از امکانات محروم ماند

حالا اهالی این منطقه از راه اندازی نشدن بیمارستان گلایه‌مند هستند و می گویند که طبق آخرین سرشماری بخش شهداد بالغ بر ۲۷ هزار نفر جمعیت دارد، آیا این تعداد جمعیت برای راه اندازی یک بیمارستان کافی نیست.

یک شخص آگاه گفت: بیمارستان شهداد امکانات پزشکی لازم را ندارد و برای ما بسیار سخت و نگران کننده است زمانی که بیماری به اینجا مراجعه کند و به دلیل نبود امکانات و حتی دارو مجبور هستیم بیمار را به کرمان اعزام کنیم.

او همچنین بیان کرد: بیمارستان اینجا دستگاه رادیولوژی نیز ندارد که بتوانیم اگر بیماری دست و یا پا آن شکسته شده باشد تشخیص دهیم.

او با توجه به شیوع ویروس کرونا بیان کرد: اگر بیماری به اینجا مراجعه کند که مبتلا به کرونا باشد در صورتی که فرد مسنی باشد و اکسیژن خون آن پایین و شرایط رفتن به کرمان را نیز نداشته باشند با آمبولانس به بیمارستان افضلی پور کرمان اعزام می‌کنیم، چون بعضی از بیماران باید سی تی اسکن شوند وبیمارستان اینجا دستگاه سی تی اسکن نیز ندارد.

این شخص آگاه در ادامه تصریح کرد: اما افرادی که مشکل آن‌ها خیلی حاد نباشد سرپایی درمان و علائم هشدار به آن‌ها ابلاغ می‌شود و به خانه منتقل می‌شوند.

او با بیان اینکه این بیمارستان نیازمند پزشکان متخصص و تجهیزات پزشکی لازم است افزود:امیدواریم بیمارستان شهداد نیز همچون گذشته تجهیز شود و شاهد پیشرفت روز افزون این منطقه باشیم.

هنگامی که به بیمارستان مراجعه کردم تمامی صحبت‌ها در ذهنم تداعی شد از تلاش و پشتکار مردی که این بیمارستان را با هزار امید و آرزو برای پیشرفت ،آبادانی و خدمت به مردم شهرش ساخت و آرزو داشت روزی اولین عمل جراحی در این بیمارستان انجام گیرد، از نگرانی‌های مردم این منطقه با وجود ویروس کرونا و شرایط اقتصادی که توان رفت وآمد به کرمان را ندارند چیزی نمی‌توانم بگویم جز اینکه شهداد یک منطقه گردشگری و رو به پیشرفت است امیدوارم با راه اندازی دوباره این بیمارستان نیز بتوان بخشی از نگرانی‌های مردم این منطقه را از بین برد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :