در شورای مدیران شهرداری کرمان تأکید شد: مدیران انواع معلولیت‌ها و محدودیت‌های مرتبط با آن‌ را بشناسند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1266

در شورای مدیران شهرداری کرمان تأکید شد: مدیران انواع معلولیت‌ها و محدودیت‌های مرتبط با آن‌ را بشناسند

شهردار کرمان گفت: معابر و نقاطی از شهر که بیشتر مورد استفاده و تردد افراد دارای معلولیت است، باید در اولویت قرار بگیرد و با نظر مشاوران حوزه افراد دارای معلولیت، اصلاح و مناسب‌سازی شود. 

 سعید شعرباف در جلسه شورای مدیران شهرداری که با حضور معاونان، شهرداران مناطق و مدیران سازمان‌های شهرداری و مشاوران شهردار در حوزۀ افراد دارای معلولیت برگزار شد، با بیان اینکه بنا داریم جلسات شورای مدیران را به‌صورت موضوع‌محور برگزار کنیم، افزود: در این جلسه به مسایل و مشکلات افراد دارای معلولیت در حوزه مرتبط با شهرداری پرداختیم.

 او خاطرنشان کرد: به عقیده من، مدیران باید گاهی سوار بر دوچرخه و ویلچر شوند تا مشکلات مربوط به کسانی که با دوچرخه در شهر تردد می‌کنند و افرادی را که ناچار به استفاده از ویلچر هستند، از نزدیک لمس کنند.

شهردار کرمان تاکید کرد: در طراحی پارک‌های جدید، باید نظرات و پیشنهادهای مشاوران حوزه افراد دارای معلولیت به‌صورت دقیق در نظر گرفته شود.

شعرباف بیان کرد: معابر و نقاطی از شهر که بیشتر مورد استفاده و تردد معلولان است، باید در اولویت قرار بگیرد و با نظر مشاوران حوزه افراد دارای معلولیت، اصلاح شود.

 او یادآور شد: شهرداران مناطق از نقاطی که مشاوران اعلام می‌کنند، به‌صورت مرتب بازدید داشته باشند و مشکلات افراد دارای معلولیت را رفع کنند؛ همچنین مناسب‌سازی فضای اطراف مدارس برای تردد افراد دارای معلولیت در دستور کار مناطق قرار گیرد. 

زهرا نگاری، مشاور شهردار در حوزه معلولان و توان‌یابان نیز در این جلسه، با تاکید بر اینکه پیش از مناسب‌سازی معابر شهری لازم است با نمایندگان معلولان هم مشورت شود تا اقدامات انجام‌شده بدون اشکال و کاربردی باشد، خاطرنشان کرد: معابر پرتردد به‌ویژه خیابان «جهاد» که مرکز تجمع ساختمان‌های پزشکان است، باید به‌طور کامل، مناسب‌سازی شود به نحوی که افراد نابینا و افراد دارای معلولیت‌های جسمی و حرکتی، خودشان به‌تنهایی بتوانند تردد کنند.

 او بیان کرد: برخی از مکان‌هایی که طبق قانون باید برای تردد و حضور افراد دارای معلولیت، مناسب‌سازی شوند، شامل داخل، اطراف و ورودی اماکن درمانی، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های پزشکان، ادارات دولتی، مدارس، بانک‌ها، اماکن تاریخی، گردشگری و مذهبی، اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس، پایانه‌های مسافربری، بوستان‌ها، هتل‌ها و مهمان‌سراها و پل‌های عابر پیاده‌ است که از شهرداری می‌خواهیم علاوه بر انجام وظیفه خود در معابر شهری، متولیان این ساختمان‌ها را ملزم به مناسب‌سازی کند.

مشاور شهردار در حوزه افراد دارای معلولیت یادآور شد: آموزش و اگاهی‌رسانی به مردم، مدیران و پیمانکاران امور عمرانی در سطح شهر، اولین قدم است؛ مدیران باید انواع معلولیت‌ها و محدودیت‌های مرتبط با آن‌ها را بشناسند و بدانند برای مناسب‌سازی چه استانداردهایی باید رعایت شود.  نگاری با تاکید بر اینکه افراد دارای معلولیت هم حق تردد در شهر و استفاده از خدمات شهری را دارند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جامعه ما به سمت سالمندی می‌رود، مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی، ضرورت دوچندان پیدا کرده است.

او با اشاره به نیاز جدی جامعه به فرهنگ‌سازی درخصوص نحوه برخورد با افراد دارای معلولیت، افزود: در مکان‌های پرترددی همچون گلزار شهدا و بازار، باید حتماً علاوه بر مناسب‌سازی معابر و دسترسی‌ها، سرویس بهداشتی ویژه معلولان احداث شود.  اسماعیل مهدی‌زاده، مشاور شهردار در حوزه افراد دارای معلولیت نیز در این جلسه، عدم مناسب‌سازی اطراف مدارس را یکی از مشکلات جدی افراد دارای معلولیت بیان کرد و افزود: از شهرداران مناطق خواهشمندیم محدوده اطراف این مدارس را که تعداد ۱۴ مدرسه در سطح شهر است، مناسب‌سازی کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 18
  • امروز: 16
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,685
  • ماه: 7,599
  • سال: 25,277