مستضعفان، مستضعفان را تنها می‌گذارد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1297

مستضعفان، مستضعفان را تنها می‌گذارد

بنیاد مستضعفان به با هدف توسعه قلعه‌گنج وارد این منطقه شده بود حالا با چراغ خاموش در حال ترک این شهرستان و خاموش کردن چراغ فعالیت‌های خود در جنوب‌کرمان است.

«یک منطقه را در نظر بگیرید، آن‌گاه بپردازید به رفع محرومیت از آن منطقه، به ایجاد اشتغال، ایجاد رونق و هر کاری که لازم دارد یک منطقه را از آب و گل بیرون بیاورید»

بعد از این سخنان رهبری در سال 93 بود که رزم‌حسینی استاندار وقت کرمان «قلعه‌گنج» را به‌عنوان یکی از محروم‌ترین مناطق کشور به بنیاد مستضعفان پیشنهاد داد. بنیاد مستضعفان نهادی زیر نظر رهبر است که پس از شرکت ملی نفت ایران، دومین مؤسسه اقتصادی بزرگ کشور محسوب می‌شود و استاندار وقت کرمان در دیدار با محمد سعیدی‌کیا، رئیس وقت بنیاد مستضعفان پیشنهاد داد در قالب اجرای اقتصاد مقاومتی و کمک به مستضعفان واقعی، طرح جامعی را برای عمران و پیشرفت «قلعه‌گنج» به اجرا درآورد که نتیجه آن، تفاهم‌نامه انتخاب این شهرستان به‌عنوان منطقه نمونه مقاومتی شد.

بر طبق تفاهم‌نامه، مقرر شد سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌های اقتصادی، ایجاد زیر‌ساخت‌های مورد نیاز و فراهم آوردن امکانات فرهنگی، درمانی و ورزشی توسط بنیاد مستضعفان و با حمایت استانداری کرمان و هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ریط اجرایی، با هدف رفع محرومیت‌ها و توانمندسازی مردم شهرستان «قلعه‌گنج» انجام گیرد و از سوی بنیاد مستضعفان نیز بنیاد علوی، مأمور و عهده‌دار اجرای پروژه آبادانی و پیشرفت «قلعه‌گنج» باشد.

ورود خوب، پایان بد

بنیاد با نگاه به توسعه پایدار و توان­‌افزایی جوامع محلی در طرح آبادانی با هدف خارج کردن قلعه‌گنج از محرومیت فعالیت خود را شروع کرد و تا اواخر سال گذشته این فعالیت ادامه داشت. زمزمه‌های خروج این نهاد از قلعه‌گنج در 6 ماه دوم سال 1400 با تغییر مدیریت و نشستن پرویز فتاح بر مسند ریاست بنیاد مستضعفان به گوش رسید.

به تعبیر فرماندار کنونی قلعه‌گنج، بنیاد ورود خیلی خوبی در این منطقه داشت. محمد فلاح‌کهن می‌گوید: در تمامی حوزه‌های بهداشتی و درمانی، آموزش و پرورش، راه، ایجاد کارخانه‌های تولیدی و صندوق‌های خرد حرکت خوبی شروع کردند اما در مدیریت جدید بنیاد با تغییراتی که ایجاد کردند به صورت یکدفعه‌ای علیرغم تعهداتی که در همه بخش‌ها ایجاد کردند بالاخص حوزه عمرانی فعالیت آنها راکد شده‌است.

 فلاح‌کهن با اشاره به اینکه تمام فعالیت بنیاد مستضعفان در قلعه‌گنج محدود به بنیاد علوی شده‌است، افزود: با توجه به این که بنیاد‌علوی نماینده پیگیری کننده آن مشخص نیست و با مجموعه فرمانداری ارتباطشان قطع است برای ما مشخص نیست دقیقا چه کاری انجام می‌دهد.

فرماندار قلعه‌گنج  به کارهای موفق بنیاد در زمینه اشتغال و ایجاد صندوق‌های خرد اشاره دارد و اظهار کرد: در حال حاضر نوعی ابهام در ادامه کار آنها وجود دارد. که اگر قرار است فعالیتی نداشته باشند باید جوابگوی تعهداتی که در بین مردم این  شهرستان ایجاد کرده‌اند باشند.

درخواست ادامه‌فعالیت بنیاد از رپیس‌جمهور

او ادامه می‌دهد: در سفر اخیر رییس جمهوری این خواسته از طریق فرمانداری، امام جمعه شهرستان و نماینده مردم در مجلس  مطرح شد و حیف است حرکت رو به جلو خوبی که شروع شده است پایان مناسبی نداشته باشد.

فلاح‌کهن معتقد است که بنیاد باید جوابگوی تعهداتی که ایجاد کرده شود و تکلیف صندوق‌های خرد ی که در بین روستاییان راه انداخته و مردمی که پول خود را در این صندوق‌ها قرار داده‌اند را روشن کند.

فرماندار قلعه‌گنج رشد توانمندی و پایداری در این شهر را قلعه‌گنج بسیار کمتر از میانگین استانی است و بسیاری از کارهای انجام گرفته به صورت نیمه تمام رها شده است تصریح کرد: طبق گفته مقام معظم رهبری  نباید کار نیمه تمام گذاشته شود و کار را  در زمین و هوا رها کرد. بنیاد باید جوابگو باشد و اگر قرار بوده ما حامی و هادی مردم باشیم به آن هدف نرسیده است.

فعالیت بنیاد کاملا متوقف شده است

حسام‌الدین حسینی مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بنیاد مستضعفان در قلعه‌گنج بوده است. او حالا فرماندار شهرستان فاریاب است و این طور که شنیده می‌شود، فعالیتی در رابطه با مسئولیت قبلی خود انجام نمی‌دهد.

طبق صحبت‌ یکی از اعضای شورای‌شهر بخش مرکزی قلعه‌گنج با خبرنگار «کاغذ‌وطن» موضوع انتصاب حسینی به فرمانداری فاریاب را یکی از عوامل کمرنگ‌تر شدن فعالیت بنیاد عنوان می‌کند و می‌گوید: فعالیت بنیاد کمرنگ که نه بلکه کاملا متوقف شده و مدتی است ساختمان های مربوط به بنیاد کاملا خالی شده است. 

فلاح به شنیده‌هایش از فعالیت بنیاد در شهرستانی دیگر اشاره می‌کند و می گوید: بنیاد فعالیت‌های خود را نیمه تمام گذاشته است و یکی از این فعالیت‌ها صندوق‌های خرد روستاییان است که بلاتکلیف مانده است.

بنیاد تا زمان مشخصی در هر منطقه می‌ماند

نماینده پیشرفت و آبادانی قلعه گنج در رابطه با رویکرد  بنیاد علوی می‌گوید: بنیاد علوی در یک محدوده زمانی معین در یک منطقه ورود می‌کند و با هدف توانمندسازی مردم آن منطقه یک‌سری فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد.

حسام‌الدین حسینی با تاکید به اینکه ایجاد صندوق‌های خرد بزرگ‌ترین کار اجتماعی مردمی در کشور است و بعد از توانمندسازی کار به مردم واگذار می‌شود ادامه داد: در صندوق‌های خرد هم مردم خودشان پای کار می‌آیند و هم بنیاد مبالغی را به عنوان آورده می‌آورد و این کمک‌ها تا یک سقفی است و همیشگی نیست، بعد از ایجاد توانمندسازی در بین مردم ، کار را کاملا به مردم واگذار می‌کند.

حسینی که اکنون در سمت فرمانداری شهرستان فاریاب است محدوده حضور بنیاد را در هر منطقه سه ساله عنوان کرد افزود: دوره کار بنیاد در قلعه‌گنج چندین بار تمدید شد و قرار نیست که تا همیشه در یک مکان بماند، بنیاد در محدوده زمانی که در یک منطقه حضور دارد الگو معرفی کند و قرار نیست جای دولت را بگیرد. او اظهار داشت: حجم اقدامات عملیاتی بنیاد کمتر شده است اما نگاه کمک‌رسانی را دارد و قرار است این حجم عملیاتی کار به شهرستان کوهبنان با راور برود.

توسعه نامتوازن و بی‌توجهی به مقوله توسعه پایدار در دهه‌های گذشته، زمینه‌ای را فراهم کرد که بسیاری از نقاط کشور به ویژه مناطق دور‌افتاده با مشکلات فراوانی مثل محرومیت دست به گریبان شوند؛ شهرستان‌هایی مثل قلعه‌گنج امیدوارند این عقب افتادگی تاریخی را با کمک نهادهای غیر‌دولتی یا نیمه دولتی جبران کنند. بنیاد‌مستضعفان که  نامش در کنار قلعه گنج به عنوان  حامی شهری که  پایلوت مقاومتی انتخاب شده  بر سر زبان هاست،حالا در نیمه راه شهری که از آب و گل در نیامده‌ را تنها گذاشته است. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 13
  • امروز: 220
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,455
  • ماه: 7,608
  • سال: 25,092