اولین تجربه رانندگی با هوندا آکورد 2016
هوندا آکورد مدتهاست که در کلاس سدان های خانوادگی یک خودروی معیار محسوب میشود. آکورد در این کلاس نسبتاً خستهکننده با خودروهایی مثل تویوتا کمری، نیسان آلتیما، فورد فیوژن و هیوندای سوناتا رقابت میکند و هوندا میداند که کمکاری در این کلاس، این شرکت را از گردونهی رقابت خارج میکند. هوندا آکورد 2016 برای کسب موفقیت و فروش بالا در این کلاس خودرویی پرفروش و رقابتی، تغییرات جدیدی داشته است و حالا این سری از آکورد در بخش تکنولوژی پیشرفتهترین آکورد تولیدشده تا به امروز است. هوندا در این خودرو بر روی ایمنی تمرکز کرده است اما این امر باعث نشده که هوندا از دینامیک رانندگی غافل شود.=
یکی از برتریهای آکورد بر کمری سیستم منحصربهفرد کنترل مسیر (LaneWatch) هونداست. این سیستم هنگام گردش و روشن کردن راهنمای سمت راست با استفاده از یک دوربین کوچک در سمت آینهی بغل شاگرد بهصورت زنده تصویر نقاط کور را بر روی کنسول وسط به نمایش درمیآورد. به نظر میرسد که این سیستم یک اختراع فوقالعاده باشد چرا که بسیار کاربردی است و هوندا تنها خودروسازی است که چنین سیستمی را بر روی خودروی خود قرار داده است. این دوربینها هم بهصورت استاندارد روی تمام تریم های آکورد نصب شده است.
حقایق خودرو
موتور:
1. چهار سیلندر 2.4 لیتری با 185 اسب بخار نیرو و 245 نیوتن متر گشتاور
2. شش سیلندر 3.5 لیتری با 278 اسب بخار نیرو و 356 نیوتن متر گشتاور گیربکس: شش سرعته دستی/اتوماتیک، CVT
مصرف سوخت برای چهار سیلندر CVT بهصورت ترکیبی/جادهای/ شهری به ترتیب 8.7/6.4/7.6
تجهیزات ایمنی جدید
هوندا برای این خودرو پکیج ایمنی فعالی در نظر گرفته است که هوندا سنسینگ نام دارد. این پکیج بهصورت استاندارد بر روی تریم تورینگ قرار گرفته است. البته امکان سفارش این پکیج در تمامی مدلها وجود دارد. در ادامه ویژگیهای این پکیج ایمنی را معرفی میکنیم.
ترمزهای پیش برخورد و هشدار برخورد از جلو: این سیستم با بهرهگیری از رادار (با مکانیسم تشخیص نزدیک شدن با سرعت بیشازحد به خودروی جلویی) از برخورد با خودروی جلویی جلوگیری میکند. در این مواقع ابتدا خودرو با هشدار صوتی و تصویری راننده را از این امر مطلع میکند. در وهلهی بعد و در صورت اعتنا نکردن به این هشدار، خودرو با ترمز گرفتن و کاهش سرعت مانع برخورد میشود. هوندا اعلام کرده است که این سیستم برای خودرو و عابر پیاده تفاوت قائل میشود و عملکرد مطلوب را مطابق با آن تنظیم میکند. رانندگان همچنین میتوانند مشخص کنند که خودرو در چه فاصلهای به راننده هشدار دهد.
سیستم کمکی ماندن در مسیر: این سیستم که بین سرعتهای 72 تا 144 کیلومتر بر ساعت کار میکند با استفاده از دوربین و تشخیص خطوط جاده به راننده کمک میکند که بین خطوط جاده بماند. در صورتی که راننده بدون روشن کردن راهنمای گردش در حال انحراف از مسیر باشد، خودرو به راننده هشدار میدهد و اگر راننده به این اعلان اعتنا نکند، خودرو برای ماندن در لاین، خودش فرمان را بهآرامی به حالت قبل برمیگرداند.
سیستم هشدار خروج از جاده یا لاین: این سیستم هم مانند سیستم کمکی ماندن در مسیر از سنسور و دوربینها کمک میگیرد و در حالت خروج از لاین بدون روشن کردن چراغ راهنما، به راننده هشدار میدهد و به همان ترتیب در صورتی که راننده اقدامات لازم را انجام ندهد خودرو فرمان را به حالت قبل برمیگرداند و در صورت لزوم ترمز میگیرد.
کروز کنترل تطبیقی: این سیستم با استفاده از رادار، فاصلهی بین آکورد و خودروی جلویی را حفظ میکند. رانندهی آکورد میتواند دقیقاً مشخص کند که میخواهد در جه فاصلهای از خودروی جلویی قرار گیرد. بعد از تنظیم کردن سیستم آکورد برای حفظ فاصله ترمز میگیرد و یا سرعت را افزایش میدهد.
در بررسی این خودرو این سیستمها عملکرد فوقالعادهای داشتند اما این بررسی در یک روز آفتابی انجام شد. همانطور که هوندا هم اعلام کرده است این سیستمها بهشدت به آبوهوا وابسته هستند و تحت شرایط آب و هوایی مختلف عملکرد متفاوتی دارند. تویوتا کمری رقیب مستقیم هوندا آکورد هم از چنین سیستمهای ایمنی هشدار/ترمز بهره میگیرد اما کمری قادر نیست در شرایط تصادف بین خطوط فرمان را کنترل کند. این نقطه تمایز در سیستمهای ایمنی، طرفداران ایمنی خودرو را به سمت آکورد سوق میدهد.
ظاهر اصلاحشده
آکورد 2016 تغییرات ظاهری مختلفی داشته است. این تغییرات با کروم بیشتر در سپرهای جلو آغاز میشود و با رینگهای جدید، چراغهای جلو و عقب جدید دنبال میشود. گلگیرهای جلو و عقب بهینه شدهاند و LED-های بیشتری در خودرو بکار گرفته شده است. آکورد با تغییرات به وجود آمده جمع و جورتر و شیکتر از قبل به نظر میرسد، بااینحال هنوز هویت خود را حفظ کرده است. به کار بردن طراحی تهاجمی در عرصه طراحی سدان های خانوادگی همیشه اغراقآمیز است، هوندا با علم بر این موضوع از طرحهای غلو شدهی تهاجمی (مثل لکسس) فاصله گرفت و طراحی درخوری برای این کلاس در نظر گرفت.
جدا از کروم استفادهشده در سپرهای جلو، وجههی آکورد حالا واقعاً خوب شده است. کروم بهکاررفته در آکورد کوپه به حداقل رسیده است و همین جلوهی خودرو را بهتر کرده است و هوندا بهتر است این دستور عمل را در مدل سدان هم به کار ببرد. حتی اگر هوندا این کار را هم نکند طراحی هوشمند و اسپرت آکورد حرفهای باقی میماند.
کابین
متأسفانه هوندا همچنان همان صفحهنمایش دوتایی بدون کلید قبلی را بر روی سیستم اطلاعات و سرگرمی این خودرو قرار داده است. یکی از بزرگترین معضلات آزاردهنده هم نبود کلید مناسب برای حجم صدا است. جدا از این رویه خاص آکورد، کابین راحت، آرام و خوشساخت است و تمام قسمتهای کابین قابلتوجه و هدفمند طراحی شده است.
این خودرو بهصورت استاندار مجهز به بلوتوث و صفحهنمایش لمسی 7 اینچی شده است (استاندارد بر روی مدلهای EX و بالاتر). صفحهنمایش لمسی جدید این خودرو هم حالا میانبرهای اشارهای گوشیهای هوشمند مثل زوم، سوایپ و انتخاب را درک میکند. کار با رابط کاربری سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو چندان راحت نیست اما آنقدرها هم بد نیست که قید آن را بزنیم. با کمی کار کردن با این سیستم، قلق آن را یاد میگیریم و از آن به بعد دیگر در کار کردن با این سیستم به مشکل برنمیخوریم. وقتیکه فهمیدیم هوندا برای تریم های LX سطح پایین این خودرو صفحهنمایش لمسی در نظر نگرفته واقعاً افسوس خوردیم چرا که امروزه صفحهنمایش لمسی بر روی خودروهای ارزانتر هم قرار میگیرد؛ اما یک نکتهی مثبت! میتوانید در این تریم از شستی کنترل حجم صدا استفاده کنید. این روزها با پیشرفت تکنولوژی، خودروسازان باید صفحهنمایش لمسی را بهصورت استاندارد برای خودرو در نظر بگیرند.
صندوق این خودرو با 31.1 لیتر افزایش حجم حالا 447.4 لیتر فضا برای بار مهیا میکند. هوندا آپشن جدید گرمکن صندلی عقب و صندلیهای عقب 60/40 جدا/جمع شونده را اضافه کرده است اما تریم LX و آکورد کوپه همچنان صندلیهای عقب یکتکهای دارند. مدل سدان برای راننده و سرنشین بسیار راحت و جادار است و با دید خوب هیچ مشکل ارگونومیکی در خودرو دیده نمیشود.
سواری
رانندگی با آکورد دیفرانسیل جلو درست مثل سابق است یعنی همان نرمی، اطمینان و راحتی. هوندا ادعا کرده است که هندلینگ این خودرو هیجانانگیز است. در عمل شاید این تعریف کمی اغراقآمیز باشد ولی بااینحال هندلینگ اسپرت این خودرو کاملاً مناسب است و هرکسی را راضی میکند. موتور چهار سیلندر این خودرو نیازهای رانندگی بیشتر مردم را برطرف میکند اما نهایت قدرت در دور موتور بالاتر به دست میآید بنابراین کمی باید صبور باشید. اگر صبر پایینی دارید بهتر است برای رانندگی هیجانانگیز موتور شش سیلندر را انتخاب کنید.
هوندا گیربکس CVT این خودرو را هم دستکاری کرد. گیربکس این خودرو حالا بهینه شده است و پاسخ مناسب و درستی به تعویض دنده میدهد و قدرت را بهخوبی منتقل میکند. بدنهی خودرو مستحکمتر از قبل است. این بدنه با هندلینگ بهتر و فرمانپذیری الکتریکی دوباره تنظیمشده مثل سابق در جاده سبک و شناور نیست. ترکیب این بهبودها مطمئناً احساس تسلط بر خودرو را بیشتر به شما القا میکند.
نتیجهی نهایی بررسی هوندا آکورد 2016
هوندا آکورد بهروزرسانی شده در مسیر درستی قدم برداشته است. تجهیز به پیشروترین تکنولوژیهای ایمنی و پویایی رانندگی بسیار مناسب، این خودرو را به سطح جدیدی رسانده است.
هوندا پیشبینی کرده است که آکورد از سوی دستگاههای دولتی در صدر ایمنترین خودروها قرار میگیرد. ترکیب کردن این ویژگی با شهرت هوندا در ماهیت اسپرت و مورداطمینان بودن خودروهایش، این سدان خانوادگی را بدون شک تبدیل به یک خودروی پرفروش در کلاسی رقابتی میکند.