کرمان از توسعه فیبر‌نوری جا مانده است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1315

کرمان از توسعه فیبر‌نوری جا مانده است

طبق آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی،  تا فروردین‌ماه  ۱۴۰۱در استان تهران ۴۴۳ هزار و ۷۵۰ خانوار تحت پوشش قرار گرفتند و بر همین اساس استان کرمان در جایگاه هفدهم قرار دارد.

گزارش / ایرنا

استان کرمان نه تنها در ارتباطات موبایلی بلکه در توسعه زیرساخت‌هایی مثل فیبر نوری نیز وضع خوبی ندارد و این در حالی است که متولیان «ناهماهنگی‌های گسترده» و نیز «پیگیری نکردن» را از جمله مهمترین علت‌های آن بر می‌شمارند و تاکید دارند که دیگر نباید دست دست کرد.

پوشش حداقلی فیبر‌نوری در کرمان در حالی است که عده‌ای آن را به نبود هماهنگی‌های داخل استانی ربط می‌دهند، هماهنگی‌هایی که نبودشان دست خیلی‌ها را از داشتن دسترسی به اطلاعات بهتر کوتاه کرده است.

بسیاری از نقاط استان کرمان بویژه در روستاها و حتی در برخی شهرها از پوشش مناسب تلفن و اینترنت سیار بی بهره‌اند و در توسعه فیبر نوری که این روزها کسب و کارهای خانگی و سایر الزامات بسیار به آن نیازمند است توسعه مدنظر را شاهد نبوده‌ایم و آنطور که از برخی شنید‌ه‌ها حاکیست برخی اپراتورهای موبایل میلی برای ورود به آن پیدا نکرده‌اند.

مسئولان ارتباطات استان می گویند که در این زمینه شهرداری باید همکاری کند و کار هم به گونه‌ای است که شهرداری نه تنها نیاز به هزینه کرد ندارد بلکه با توسعه فیبرنوری وضعیت بهره‌مندی شهرداری و سایر نهادها در حوزه دوربین‌های ترافیک و … نیز بسیار ارتقا می‌یابد.

براساس گزارش‌ها فیبر در شهرهایی مانند رشت، قم، یزد و کرج که موافقت و همراهی شهرداری را در اجرای طرح داشته با سرعت در حال انجام است و براساس اعلام منابع متولی تا پایان امسال به پوشش بالای ۹۰ درصد خواهند رسید که این یعنی فراهم کردن زیرساخت برای توسعه و رشد اقتصاد دیجیتال در آن شهرها و کرمان هم می تواند در این زمینه پیشگام باشد.

بررسی قراردادهای مربوط به توسعه فیبر نوری در این کلانشهرهای کشور نیز حاکیست که چندان ردپایی از اپراتورهای تلفن همراه مشاهده نمی شود و کارها بیشتر با تعامل بخش خصوصی در حال انجام است.

مسئولان متولی می‌گویند که برای تحقق این مهم در صورتی که نهادهای متولی مثل شهرداری در کرمان و دیگر شهرهای استان پای کار بیایند با اتکا به ظرفیت بخش خصوصی می‌توان توسعه مدنظر را محقق کرد.

برنامه مهم دولت و سهم استان کرمان

راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور آن هم در مدت زمان سه سال یکی از مهمترین برنامه‌های عنوان شده دولت سیزدهم است؛ برنامه‌ای که تاکنون ۹ درصد آن یعنی یک میلیون و ۴۲۶ هزارو ۴۵۲ مورد محقق شده و مابقی مانده است.

از اسفند سال ۹۹ که نصب پورت‌های فیبر نوری برای توسعه زیرساخت‌های اینترنت و افزایش پوشش و سرعت اینترنت‌های خانگی و کسب و کار در کشور جدی شد  به گفته آمار برخط پروژه ملی «فیبرنوری منازل و کسب و کارها» تا مرداد ۱۴۰۱ روند گسترش ایجاد این فیبرها روز به روز زیادتر بود به طوری که از نصب ۶۸۴ هزارو ۳۶۰ مورد پورت فیبر نوری در مرداد ۱۴۰۰ به نصب یک میلیون و ۲۲۷ هزار و ۴۱ مورد در مرداد ۱۴۰۱ رسیدیم.

به گزارش خبرنگار «کاغذوطن» به نقل از ایسنا با گذشت بیش از یک سال  از مصوبه شورای عالی فضای مجازی و طبق آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی،  تا فروردین‌ماه ۱۴۰۱، در استان تهران ۴۴۳ هزار و ۷۵۰ خانوار تحت پوشش هستند و تعداد سرویس‌گیرندگان بالغ بر ۶۶ هزار و ۶۷ پورت FTTH و ۴۹ هزار و ۸۸۷ پورت VDSL شده است. بر اساس همین گزارش  استان کرمان در جایگاه هفدهم قرار دارد.

فناوری فرسوده باید با فیبر نوری تغییر کند

کارشناس ارتباطات مخابراتی افزود: تلفن ثابت در کل کشور براساس شبکه مسی دیده شده و طراحی این شبکه برای ۵۰ سال پیش است؛ اکنون این شبکه کابلی که وجود دارد کاملا فرسوده و فناوری آن هم عقب‌مانده است.

جمال جاودان با اشاره به اینکه شبکه کابلی ایجاد شده در ۵۰ سال پیش تنها برای مکالمات (voice) بوده  ادامه داد: هم اینک نیاز مبرمی به اینترنت و پهنای باند بالا وجود دارد و مستلزم این است که شبکه فیبر نوری از مرکز تا خانه مشترک فیبر شود و بتوانیم روی این شبکه، پهنای باند بالایی را به مشترکمان انتقال دهیم.

ورود شهرداری ‌تسهیل‌کننده اجرای پروژه فیبر نوری

جاودان با اشاره به اینکه توسعه شبکه فیبر نوری سرمایه‌گذاری بسیار بالایی می‌خواهد که خوشبختانه وزارت ارتباطات در این زمینه ورود پیدا کرده است، گفت: شهرداری‌ها باید ارتباطات خیلی خوبی با وزارت ارتباطات برای توسعه فیبر نوری داشته باشند.

او با اشاره به نقش شهرداری‌ها در توسعه فیبر نوری افزود: ما مجبوریم در کل کوچه‌ها و خیابان‌های شهر مجدد حفاری انجام دهیم در واقع حفاری در سطح مقطعی با عرض ۱۰ سانتیمتر و عمق ۴۰ سانتیمتر  که در آن فیبر خوابانده و روی سطح آن پوشانده می‌شود.

کارشناس ارتباطات مخابراتی با اشاره به اینکه توسعه شبکه فیبر نوری زیرساختی برای شهر هوشمند هم خواهد بود ادامه داد: در واقع این شبکه تمام امکاناتی که شهرداری برای توسعه شهر هوشمند می‌خواهد را در اختیارش می‌گذارد.

او با تاکید بر اینکه تعامل میان شهرداری و وزارت ارتباطات باید در توسعه فیبر نوری ایجاد شود، گفت: بستر و خیابان‌ها  در مالکیت شهرداری هستند  و شهرداری باید مجوز حفاری بدهد.

شهر کرمان اولویت نخست توسعه فیبر نوری در استان

کارشناس ارتباطات مخابراتی با اشاره به اینکه طبیعتا فاز اول پروژه توسعه فیبر نوری فعلا در شهر کرمان خواهد بود، ادامه داد:  بعد از شهر کرمان اولویت های بعدی شهرهای بزرگتر مانند رفسنجان و سیرجان در این مسیر قرار خواهند گرفت.

او با تاکید بر اینکه فعلا در کشور تهران و قم وضعیت بهتری در پروژه توسعه فیبر نوری دارند، اظهارداشت: این فناوری حدود ۲۰ سال پیش در دنیا شناخته و مورد استفاده واقع شده است.

او با اشاره به اینکه ۱۰ هزار فیبر نوری که در کرمان تاکنون نصب شده تنها توسط مخابرات بوده گفت: هنوز هیچ اپراتور دیگری در کرمان فیبر نوری ارائه نداده است.

دسترسی به اینترنت بهتر و با کیفیت‌تر در صورت وجود فیبر نوری

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کرمان نیز با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات سال‌ها به دنبال اجرای پروژه فیبر نوری بوده است افزود: در کشورهای توسعه یافته بیشتر استفاده‌ اینترنت در ادارات، منازل و کسب و کارها توسط فیبر انجام می‌شود زیرا این فیبر کیفیت و سرعت چندین هزار برابری نسبت به سرعت اینترنت موبایل دارد.

حسین ساجدی‌فر با اشاره به اینکه توسعه فیبر نوری باعث می‌شود مردم کمتر از اینترنت موبایلی و سیار استفاده کنند ادامه داد: چند ماهی است که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پوشش ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری توسط ۹ اپراتور در سراسر کشور آغاز شده است. او با تاکید بر اینکه در موضوع اینترنت موبایلی و سیار مشکلات بسیاری در بحث پوشش‌دهی و کیفیت اینترنت بویژه در روستاها وجود دارد، توضیح داد: در حوزه اینترنت موبایلی متاسفانه سال‌ها بنا به دلایلی کارهای خوبی انجام نشده و ناهماهنگی‌های گسترده و عدم پیگیری‌ها وضعیت کنونی را رقم زده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کرمان ادامه داد: اگر تعلل و دست دست کنیم در بحث فیبر نوری باز عقب می مانیم؛ در این شرایط همچنان وضعیتمان نابسامان باقی خواهد ماند، بنابراین ما چاره‌ای جز گسترش سریع فیبر نوری در استان نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 64
  • امروز: 3
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,238
  • ماه: 7,391
  • سال: 24,875