در روز «ایمنی و حملونقل» مطرح شد؛ رینگ شهری کرمان؛ معبر تصادفات شهری
گزارش | کرماننو
رئیس فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان: ۵۰ درصد تصادفات در کل استان مربوط به شهر کرمان و ۶۰ درصد آن مربوط به عابر پیاده و موتورسواران است.
تصادفات رانندگی از عوامل اصلی، مرگومیر مردم کشورمان است. اگرچه وقتی که قرار باشد به علل تصادف بپردازیم پای همه ارگانها بهنوعی وسط میآید و هر یک در افزایش این درصد نقشی مهم ایفا میکند، اما نقش طراحی شهری و فضاهای تعبیه شده برای رانندگی را نمیشود نادیده گرفت.
استفاده بهینه از فضاها برای توسعه شهری میتواند به کاهش حجم ترافیک و برخورد عابران پیاده با خودروهای در حال حرکت منجر شود و از این طریق مرگها و آسیبهای جدی جسمی ناشی از سوانح خیابانی را به حداقل برساند. طراحی بهینه فضاهای شهری باید کاهش مسافتهای سفر، تقویت استفاده از حملونقل انبوه، بهحداقلرساندن احتمال وجود خیابانهایی با سرعت بالای خودروها در مناطق مسکونی و کمک به بهبود مسیرهای تردد وسایل حملونقل عمومی را به دنبال داشته باشد. نتیجه تحقیقات مختلف حاکی از آن است که بهازای هر یک درصد تغییر در یک شهر و فشرده کردن فضاهای آن، نرخ مرگهای ناشی از سوانح خیابانی تا ۱.۵ درصد کاهش را تجربه میکند، ضمن اینکه مرگ عابران پیاده بر اثر وقوع تصادف، بین ۱.۵ درصد تا ۳.۶ درصد کاهش مییابد.
*جای ناایمن عابر پیاده
آنطور که رئیس فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان کرمان می گوید: ۵۰ درصد تصادفات در کل استان مربوط به شهر کرمان و ۶۰ درصد آن مربوط به عابر پیاده و موتورسواران است، بیشترین تصادفات در رینگ شهر کرمان رخ میدهد و محل عبور عابر پیاده اصلاً استاندارد نیست.
به گزارش کرماننو به نقل از کرنا، وحید خلیفه، در جلسه کمیته اطلاعرسانی، آموزش و ترویج فرهنگ ترافیک شهر کرمان که با حضور نماینده پلیس راهور استان کرمان، معاون اجتماعی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان و دیگر اعضای کمیته برگزار شد، با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و ترویج فرهنگ ترافیکی، باید کارهای زیادی برای توجیه مردم در جهت رعایت مقررات ایمنی ترافیک انجام شود، گفت: کارهای فرهنگیِ در حال پیگیری و اجرا، از سوی معاونت فرهنگی شهرداری بسیار گسترده است و یکی از موارد، ترویج فرهنگ ترافیک است.
او افزود: از الزاماتی که در سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل دنبال میشود، کاهش فاصله طرحهای ترافیکی و فرهنگی است که در این راستا به دنبال اصلاح ساختاری و تشکیل سازمان یا ادارهای مجزا با عنوان آموزش، فرهنگ و رسانه هستیم؛ چراکه هر سه آیتم لازم و ملزوم یکدیگرند.
*مشخص کردن نقاط حادثهخیز
خلیفه، هدف از برگزاری چنین جلساتی را اشتراکگذاری وظایف، طرحها و نقطهنظرات در حوزه فرهنگ ترافیک ذکر کرد و با تأکید بر همافزایی و هماهنگی دستگاههای دخیل در این مهم یادآور شد: درهرصورت باید اقداماتی انجام دهیم که در سطح کشور شاخص باشد.
او با اشاره به اینکه معمولاً تصادفات از دید نوع برخورد و اصلاح ترافیکی بررسی میشود، پیشنهاد داد تحلیل تصادفات از دیدگاه فرهنگ ترافیک نیز مدنظر قرار گیرد و نقاط حادثهخیز اطلاعرسانی شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری کرمان، همچنین، حضور پررنگ کارشناسان در جلسات کمیته تخصصی ترافیک را ضروری دانست و هفتم اردیبهشتماه، روز «ایمنی و حملونقل» را تبریک گفت.
او همچنین به آماربرداری تکمیلی ترافیک در روزهای آینده، با حضور ۷۰ آمارگیر بهمنظور تکمیل طرح اجرایی سال گذشته، اشاره کرد.
*تلاش برای ارتقای فرهنگ ترافیک
در ادامه، دبیر شورای ترافیک و هماهنگی ترافیک استان کرمان، به تشکیل کمیته اطلاعرسانی، آموزش و ترویج فرهنگ ترافیک در سطح استان و شهرستانها و ابلاغ دستورالعمل به شهرداریهای کشور برای ارتقای فرهنگ ترافیک و تولید و نشر محتوای ترافیک اشاره کرد.
داوود کریمدادی، با بیان اینکه ایمنی ترافیک از اهمیت ویژهای برخوردار است، از کشتهشدن حدود ۱۳۸۹ نفر در سال ۱۴۰۲ در جادههای استان خبر داد و گفت: ۲۲۰ مورد مربوط به تصادفات درونشهری است.
او بر تعمیق درک خطر حوادث ترافیکی در بین مردم تأکید و بیان کرد: بنابراین، در مرحله اول باید آیتمهای ایمنی را ارتقا دهیم.
کریمدادی، همچنین، اطلاعرسانی از وضعیت جادهها را از وظایف کمیته اعلام کرد و گفت: میتوانیم با اولویتبندی اطلاعرسانی و بخشبندی حوزههای ترافیکی، نسبت به درجهبندی ایمنی راهها اقدام کنیم تا مردم با اطلاعات کامل در هنگام سفر در مقابل خطر، از خود مراقبت کنند.
او ۸۰ درصد کشتهها در تصادفات درونشهری را مربوط به عابران و موتورسواران دانست و بر مشخصشدن و اولویتبندی جامعه هدف، برای ترویج فرهنگ ترافیک تأکید کرد.
کریمدادی، با اشاره به لزوم همکاری دستگاههای مرتبط با حوزه ترافیک با شهرداری کرمان، بیان کرد: لازم است در حوزه فرهنگ ترافیک، ابتدا در مورد آن فکر و سپس برای اطلاعرسانی تصمیمگیری کرد.
در ادامه، رئیس فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان کرمان، با اشاره به اینکه با دغدغه باید به موضوعات فرهنگی نگاه کرد، مهندسی فرهنگی را کار دشواری و مستلزم داشتن نیاز به علم، تخصص و مطالعه دانست
حجت پورموسی، ۵۰ درصد تصادفات در کل استان را مربوط به شهر کرمان و ۶۰ درصد آن را مربوط به عابر پیاده و موتورسواران اعلام کرد و افزود: بیشترین تصادفات در رینگ شهر کرمان رخ میدهد و محل عبور عابر پیاده اصلاً استاندار نیست.
پورموسی، کشتهشدن ۱۷ هزار کشته در کشور در سال، در اثر تصادفات را فاجعهبار دانست و گفت: سالی ۱۲۰۰ کشته در استان کرمان داریم.
او با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ ترافیک از سنین پایین، از برگزاری رزمایش فرهنگی در مدارس در اردیبهشتماه خبر داد و افزود: برایناساس، مدارس تقسیمبندی شده و این رزمایش، با عنوان «پویش زنگ ترافیک مدرسه» اجرا میشود.
پورموسی، همچنین تأکید کرد: لازم است برای اجرای اقدامات فرهنگی، طرح آن قبل از اجرا در کمیته ترویج فرهنگ ترافیک بررسی شود تا همه با هم بهصورت هماهنگ و بهدور از کار جزیرهای، در خصوص آن اطلاعرسانی کنیم.
او یادآور شد: برای حوزه فرهنگ ترافیک دستورالعمل داریم و بر اساس آن عمل خواهیم کرد.
رئیس فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان کرمان همچنین، داشتن پیوست فرهنگی برای انجام اقدامات لازم در حوزه ترافیک را ضروری دانست و افزود: قبل از هر اقدامی باید زمینه اجرای طرح، برای مردم آماده شود و فرهنگسازی شده باشد.
او در ادامه، از برگزاری جشنوارههای ملی رسانهای و انضباط ترافیکی با همکاری پلیس راهور و کمیته ترویج فرهنگ ترافیک، در سال جاری خبر داد.
در ادامه این جلسه، سایر اعضای کمیته اطلاعرسانی، آموزش و ترویج فرهنگ ترافیک شهر کرمان، پیشنهاداتی مبنی بر توسعه شهرکهای آموزشی ترافیک، برگزاری مسابقات و نمایشگاه ترویج فرهنگ ترافیک، مردمیکردن ترافیک، توجیه ایمنی برای رانندههای آموزشدیده، بستن کمربند ایمنی برای رانندگان اتوبوس و برگزاری همایش ترافیکی برای دانشجویان مطرح کردند.
همچنین نظارت بر اجرای مصوبات کمیته، لزوم رفع نقاط حادثهخیز، اصلاح معابر، ساماندهی سرویس مدارس در قالب سامانه و فرهنگسازی در ادارات و دستگاههای اجرایی برای کاهش تصادفات، با شعار پیشگیری به همراه پیگیری، مطرح شد.