فرماندار جیرفت: ارسال نشدن به موقع سوخت دلیل تشکیل صف‌های طولانی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1347

فرماندار جیرفت: ارسال نشدن به موقع سوخت دلیل تشکیل صف‌های طولانی

فرماندار جیرفت گفت: قبل از هر چیز تامین به موقع بنزین در این شهرستان در اولویت باشد و طرح‌های کنترل قاچاق نباید موجب معطلی مردم در صف‌های طولانی شود.

احمد بلندنظر در نشست برخی مسئولان استانی و شهرستانی با جایگاه‌داران جیرفت و عنبرآباد، افزود: ارسال نشدن به موقع سوخت و تعطیلی جایگاه‌ها یکی از دلایل تشکیل صف‌های طولانی است.

او تاکید کرد: بنا داریم از این پس دیگر جایگاه‌داران متخلف جریمه نشوند و به جای آن سهمیه سوخت جایگاه کاسته شده و به جایگاه دیگری داده شود که تخلفی ندارد.

بلندنظر افزود: طرح کدینگ ۱۲ در بسیاری از جایگاه‌ها انجام نمی‌شود تا خودروهای سنگینی که طبق بارنامه نباید در جیرفت حضور داشته باشند از سوختگیری آنها به صورت مکانیزه ممانعت شود.

او ادامه داد: در بعضی از جایگاه‌ها، سوخت از طریق گالن های ۲۰ لیتری عرضه می‌شود که باید از این کار جلوگیری شود.

فرماندار شهرستان جیرفت با بیان اینکه امروز در پنج جایگاه عرضه سوخت، صف‌ها طولانی بوده و سه جایگاه هم تعطیل شده است یادآور شد: مقرر شد از ساعت ۲۲ شب در جیرفت (و دیگر مناطق جنوب) کارت سوخت آزاد ارائه نشود.

 

مصرف بنزین در جنوب کرمان ۵۰ درصد افزایش یافت  

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان نیز گفت: امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در جنوب استان کرمان ۵۰ درصد افزایش مصرف سوخت داشتیم در حالی که در کرمان ۲۰ درصد بوده بنابراین شاهد یک افزایش غیرمتعارف هستیم.

سید محمدباقر نورالدینی افزود: مشکل اصلی در قاچاق و به وجود آمدن صف‌ها‌ی طولانی مرتبط با کارت‌های آزاد است و باید فقط در ۲ جایگاه امکان استفاده از کارت‌های آزاد وجود داشته باشد تا دیگر جایگاه‌ها خلوت شود.

او یادآور شد: میزان ارسال سوخت به جیرفت و عنبرآباد ۲۰ تا ۳۰ درصد بیش از سهمیه این ۲ شهرستان بوده است و فقط در برخی مواقع شاهد تاخیر در ارسال هستیم.

نورالدینی تاکید کرد: جایگاه داران نباید بنزین در ظرف و بطری به فروش برسانند چراکه این موضوع ممنوعیت دارد و مشخص است که بخش عمده آن به منظور قاچاق است.

او یکی از دلایل صف‌های طولانی را خرابی پمپ‌ها دانست و افزود: خرابی پمپ‌ها از ۳۰ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته اما باز هم آمار بالایی است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان یکی از مجراهای قاچاق سوخت را خودروهای سنگینی دانست که در داخل شهرها فعالیت می‌کنند و به دلیل نداشتن بارنامه و مشخص نبودن عملکرد آنها می‌توانند سوخت اضافه دریافت کنند.

 

همه در کنترل قاچاق مسئولیت دارند

دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز استانداری کرمان نیز در این نشست گفت: اگر هر مسئولی از پمپ در مقابله با قاچاق همکاری نکند یا در قاچاق دست داشته باشد مسئولیت و بار حقوقی دارد به عنوان مثال اگر مسئول باشد از یک تا پنج سال انفصال از خدمت می‌شود.

میثم ابوسعیدی افزود: اگر جایگاه داری برای سومین بار در قاچاق مشارکت داشته باشد قاچاقچی حرفه‌ای است و باید به مقام قضایی برای سلب مالکیت معرفی شود.

او با تاکید بر اینکه دوربین‌های آی پی دار باید در جایگاه‌ها نصب باشد ادامه داد: در جایگاه هایی که کارت آزاد در اختیار آنها قرار می‌گیرد باید دوربین‌های پلاک خوان و آی پی دار نصب باشد.

نماینده جایگاه داران کرمان نیز در این نشست گفت: ما قانونا اجازه بررسی خودرو را نداریم، وظیفه ما ممانعت از زدن سوخت نیست ، سیستمی‌ترین توزیع را داریم و مسئولین باید از این طریق قاچاق را کنترل کنند.

سید محمد ابراهیمی با اشاره به برنامه ریزی برای ممنوع کردن کارت‌های آزاد در بیشتر جایگاه‌ها افزود: تعادل اقتصادی جایگاه‌ها با دادن کارتهای آزاد به ۲ جایگاه و ممنوع کردن آن در دیگر جایگاه‌ها برهم می‌خورد.

او با بیان اینکه جایگاه‌دار یک سرمایه گذار اقتصادی است و نمی‌تواند مسائل و مشکلات کلی تر را حل کند ادامه داد: باید کارمزدهای جایگاه‌ها افزایش یابد تا نیروی انسانی درگیر فساد نشود.

ابراهیمی اضافه کرد: سیستم‌های الکترونیکی باید متکی به داخل کشور می‌شد اما چون عقب مانده‌ایم امروز با خرابی‌ها مواجه می‌‌شویم و نمی‌توانیم با سرعت لازم خرابی‌ها را رفع کنیم.

این نشست با حضور فرمانداران جیرفت و عنبرآباد، دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز استانداری کرمان، فرمانده انتظامی شهرستان جیرفت، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان و برخی دیگر از مسئولان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :