بررسی تصمیمات سریالی شورای شهر جیرفت. مدیریت شهر جیرفت درگیر حاشیه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1353

بررسی تصمیمات سریالی شورای شهر جیرفت. مدیریت شهر جیرفت درگیر حاشیه

گزارش | سمیه خدیشی

عضو شورای اسلامی شهر جیرفت: شهردار را معرفی و منتظر تایید مراجع ذیصلاح هستیم، اگر این انتخاب مشکل دارد کسی دیگر باید تایید یا رد کند و در حیطه کار ما نیست

زندگی روزمره شهروندان در شهر‌ها علاوه بر اینکه از قوانین کلی کشور تاثیر می‌پذیرد تا حد بسیار زیادی متاثر از عملکرد شورای منتخب شهر، تصمیمات این شورا و شهرداری است. شورا نهاد ناظر و سیاستگذاری و شهرداری، نهاد مجری است هر کاری که از طرف شهرداری انجام بگیرد عموم مردم از آن تاثیر می‌گیرند، به همین دلیل انتخاب شهردار اهمیت دارد.

ساکنان شهر در انتخاب شهردار به دنبال این هستند که شهردار منتخب عمران و آبادانی را برای شهر به ارمغان بیاورد.

شورای‌های اسلامی شهر در ششمین دوره خود به سر می‌برند و آن‌طور که از شنیده‌های اخبار برمی‌آید اکثر شهرهای جنوب کرمان مثل  جیرفت ، کهنوج، شهردرب‌بهشت ، رمشک قلعه گنج درگیر حواشی هستند و نتوانستند بعد از گذشت بیش از یک سال و نیم از عمر این دوره رضایت عمومی  شهروندان را جلب کنند.

شهر جیرفت که در بین شهرهای جنوبی علاوه بر اینکه از سابقه شهریت بیشتری برخوردار است با مصوب شدن استان جنوبی کرمان به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی مرکزیت این استان مطرح است نتوانسته انتظار شهروندان این شهر را برآورده کند.

منتخبان شورای ششم که با رویکرد جوان‌گرایی در شورا از سوی مردم انتخاب شدند در نقد عملکرد دوره‌های قبل و با  شعار تغییر بر مسند شورای این شهر نشستند. حالا که یک سال و نیم از عمر این شورا می‌گذرد در آستانه چهارمین انتخاب بعد از دو سرپرست و یک شهردار هستند.

بازبینی عملکرد شورا در انتخاب شهردار جیرفت

از ابتدا به عملکرد شورا نگاهی می‌اندازیم، هیات رئیسه اعضای ششمین دوره شورای شهر جیرفت در همان روز تحلیف در محل فرمانداری جیرفت رضا سالاری  یکی از اعضا با سابقه شورا را به عنوان رئیس شورای شهر انتخاب و یحیی سلیمانی معاون قبلی شهرداری نیز به عنوان سرپرست شهرداری تعیین شد.

انتخاب اولین سرپرست شهرداری

بعد از انتخاب سرپرست گمانه زنی‌ها برای انتخاب شهردار بالا گرفت و با رصد فضای مجازی و اخبار چاه زنی‌ها و حمایت  طیف‌های مختلف از افراد مورد نظر شروع شد در همین فاصله گروه بندی در شورا شکل گرفت  و شورا به دو طیف مشخص تقسیم شد که هر گروه به دنبال تلاش برای معرفی نامزدهای مدنظر خود و جلب رای بودند.

جلسات متعدد اعضای شورا بدون نتیجه و یا عدم حضور اکثریت بی سرانجام  به پایان رسید  تا جایی که صدای اعتراض مردم از تاخیر در انتخاب و بلاتکلیفی شهر بدون شهردار در رسانه‌ها بالا گرفت و پای برخی بزرگترهای منطقه و مسئولان نیز به موضوع باز شد تا شاید راه انتخاب شهردار هموارتر شود.

معناصری از شورا کنار کشید و شهردار شد

سرانجام در هفته اول مهر سال ۱۴۰۰ محمود معناصری یکی از اعضا شورای شهر به عنوان شهردار معرفی گردید.

معناصری که سابقه  شهرداری در شهرهای رودبار‌جنوب، عنبرآباد، جیرفت ، معاونت برنامه ریزی فرمانداری ، سرپرست فرمانداری جیرفت و عضویت ۲ دوره شورای شهر را در کارنامه داشت.

با انتخاب معناصری در جلسه‌ای با حضور نماینده مردم و امام جمعه شهر جیرفت ، با چهار رای موافق همراهان خود در شورای شهر، پای روح‌اله دانشی یکی از اعضا علی البدل شورا را به جمع شورای ششم جیرفت باز کرد.

جلسه معارفه شهردار و نبود تعدادی از اعضای شورای شهر و سخنان امام جمعه که در اهمیت اتحاد بین اعضای شورا در پیشبرد اهداف شهر همگی نشان از اختلاف بین اعضا در انتخاب شهردار بود.

سرپرست سابق شهرداری در بازداشت موقت

بعد از مدت کوتاهی دادستان شهر خبراز گزارشی از سازمان بازرسی استان کرمان و وقوع جرایم اقتصادی در شهردار جیرفت داد و در پی این خبر سرپرست سابق شهرداری بازداشت شد. معاون شهردار به اتهام پولشویی، اختلاس و اخذ رشوه تحت پیگرد قانونی قرار گرفت.

بعد از انتشار خبر اختلاس در شهرداری حواشی اخبار و گمانه زنی‌های این اختلاس به حسین زاده شهردار سابق هم رسید تا جایی که در بین مردم شایعاتی در این باره دهان به دهان شد.

کماکان اختلافات بین اعضای شورا و شهردار بالا گرفت و این اختلاف در ترکیب گروه‌بندی بین موافقان و مخالفان شهردار هم تغییراتی ایجاد کرد و کوهستانی و هوشمند که پیش تر از موافقان معناصری بودند به تیم مخالف ملحق شدند.

 استیضاح شهردار 

حواشی شورا و شهرداری بالا گرفت و تیم مخالف شهردار بعد از طرح سوال در ۴ ام شهریور جلسه استیضاح شهردار را برگزار و با پنج رای از هفت رای، به استیضاح رای مثبت داد و نتیجه استیضاح شهردار منتخب منوط به تصمیم کمیته انطباق شد.

کمیته انطباق استیضاح شهردار را رد کرد اما در دوم مهرماه آن طور که از کوهستانی یکی از اعضای شورای شهر نقل شده است درخواست استعفای شهردار در صحن شورا مطرح و قرائت شد و اعضاء در نهایت با قدردانی از شهردار و احترام به نظر هیات تطبیق شهرستان، با پنج رای موافق با درخواست استعفاء موافقت کردند.

دومین سرپرست شهرداری معرفی شد

او همچنین از انتخاب تورج امیرافضلی، مطابق ضوابط و مقررات به عنوان سرپرست شهرداری جیرفت خبر داد.

شورای شهر که در رد عملکرد معناصری و انتخاب شهردار جدید با خصوصیات ارجح بر معناصری  وعده‌هایی داده بودند  شهر منتظر منتخب جدید بود.

در اواخر مهرماه ۱۴۰۱جلسه شورای شهر برای انتخاب شهردار تشکیل شد، انتخابی که همه شهر را بهت زده کرد و برای چندمین بار عملکرد منتخبین شورای ششم بر سر زبان‌ها افتاد.

شهردار دوره قبل انتخاب چهارم اعضای شورا

نعمت اله حسین‌زاده به عنوان شهردار منتخب به کمیته انطباق و استانداری معرفی شد.

حسین‌زاده که چند سال قبل هم از ۹۶ تا ۱۴۰۰ شهردار جیرفت بوده و حالا اعلام انتخاب او به عنوان شهردار برخی حرف و حدیث‌ها مبنی بر چرایی این انتخاب مجدد با وجود حواشی که حسین‌زاده در دوره قبل داشت را به‌دنبال داشته است.

 سمانه کوهستانی یکی از اعضا شورای اسلامی شهر جیرفت که رای موفق به انتخاب حسین‌زاده داده است در این رابطه به کاغذ‌وطن می‌گوید: برای مسند شهرداری جیرفت گزینه‌های متعددی را مدنظر داشتیم جتی گزینه‌های غیر‌بومی، متاسفانه درگیری و حواشی شهرداری و طرح شکایاتی که از ما شده اجازه انتخاب با تمرکز بیشتر را نمی‌داد و ما با توجه به شرایط شهرداری  قانع شدیم که فرد غیر‌بومی نمی‌تواند مجموعه شهرداری را بدست بگیرد.

اختلاس مالی مربوط به سرپرست منتخب شوراست

کوهستانی با بیان اینکه تمام حواشی مربوط به اختلاس مالی به دوران سرپرست منتخب ما بر می‌گردد و با بررسی عملکرد دوران شهرداری نعمتٰٰ‌اله حسین‌زاده قانع شدیم افزود: شاید جو عمومی شهر موافق شهردار معناصری بود اما در قیاس با عملکرد و بودجه‌ای که در اختیار شهرداری قرار داشته است برای ما قابل قبول نبود و در مدت خدمت شهردار سابق تعداد زیادی نیرو بدون مدیریت مشغول به کار گرفته شده ، حدود۱۸۰ نفر نیرو ،حقوق بدون اینکه کار مشخصی انجام بدن دریافت می‌کنند.

*راهی جز انتخاب حسین‌زاده نداشتیم

کوهستانی در ادامه  نقل قول یکی دیگر از اعضای شورای شهر گفت: شاید مردم موافق حسین‌زاده نباشند اما اگر یک نظر‌سنجی در رابطه با خودمان انجام بدیم علیرغم اینکه ما با تمام توان پای کار شورا هستیم حرف و حدیث‌‌های پشت سر شورا، مغایر این تلاش است.

این عضو شورای اسلامی شهر جیرفت با بیان اینکه در شرایط امروز شهرداری کسی جز حسین‌زاده نمی‌تواند شهردار شود گفت: در هر صورت شهردار منتخب شورا معرفی شده است و منتظر تاییدیه مراجع ذیصلاح هستیم و اگر این انتخاب مشکلی داشته باشند کسی دیگر باید تایید یا رد کند و ابن مورد در حیطه کار ما نیست.

شهر جیرفت ششمین دوره شوراهای اسلامی را تجربه می‌کند، شورایی که مانند دوره قبل خود از همان ابتدا حواشی آن بیش از عملکردش بر سر زبان‌هاست و اعضا این دوره هم نتوانستند در اصلی‌ترین وظیفه خود یعنی انتخاب شهردار به اجماع نظر برسند و نظر عموم را جلب کنند و جیرفت با رنج عقب‌ماندگی تاریخی خود منتظر تغییرات است.

کوهستانی با بیان اینکه تمام حواشی مربوط به اختلاس مالی به دوران سرپرست منتخب ما بر می‌گردد و با بررسی عملکرد دوران شهرداری نعمتٰٰ‌اله حسین‌زاده قانع شدیم افزود: شاید جو عمومی شهر موافق شهردار معناصری بود اما در قیاس با عملکرد و بودجه‌ای که در اختیار شهرداری قرار داشته است برای ما قابل قبول نبود و در مدت خدمت شهردار سابق تعداد زیادی نیرو بدون مدیریت مشغول به کار گرفته شده ، حدود۱۸۰ نفر نیرو ،حقوق بدون اینکه کار مشخصی انجام بدن دریافت می‌کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 133
  • امروز: 62
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,442
  • ماه: 7,841
  • سال: 26,043