مرغ در انتظار جهش قیمت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1362

مرغ در انتظار جهش قیمت

 مرکز آمار ایران در گزارش اخیر خود تورم نقطه‌ای تولیدکننده مرغداری‌ها را در تابستان سال جاری ۹۰ درصد اعلام کرد. موضوعی که ممکن است به بهانه‌ای جدید برای بالابردن قیمت مرغ و البته سایر کالاهای اساسی تبدیل شود.

به گزارش تجارت نیوز، در این بین آمار نشان می‌دهد بیشترین تورم فصلی مرغداری‌ها مربوط به استان اردبیل است. این آمار از آن جهت اهمیت دارد که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین مرغداری‌های گوشتی ایران در اردبیل فعال هستند.

در حالی که سال گذشته همین مرغداری‌ها جوجه‌های یک‌روزه را امحا می‌کردند، حالا صنعت مرغداری به یکی از زیان‌ده‌ترین صنایع ایران تبدیل شده است. این در حالی است که دولت قصد داشت با حذف ارز ترجیحی تأمین نهاده‌ها، بازار مرغ را مدیریت کند، اما اکنون قیمت مرغ بیش از نرخ‌های مصوب دولتی عرضه می‌شود.

با تغییر ارز مرجع تأمین نهاده‌ها قیمت مرغ نیز تحت تاثیر قرار گرفت. چنانکه حتی قیمت مرغ که در هر کیلو ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان مصوب شد، اکنون دیگر در بازار مشاهده نمی‌شود و مرغ با نرخ‌های بالاتری عرضه می‌شود.

محمدتقی جهانبخشی، عضو هیات مدیره انجمن جوجه یک‌روزه، عنوان کرد: از ۲۰ اردیبهشت سال جاری مرجع ارز ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی تغییر کرد که می‌توان گفت ارزشش برابر افزایش یافت. به‌تبع آن دولت در قیمت مرغ و تخم‌مرغ تجدیدنظر کرد.

این فعال صنفی در کنار افزایش شش برابری قیمت دلار برای تامین نهاده به افزایش هزینه حقوق و دستمزد، آب، برق و … اشاره کرد و افزود: برای مثال اگر در گذشته هزینه یک مرغداری یک میلیارد تومان بود، امروز تولیدکننده برای همان واحد تولیدی به ۲.۵ میلیارد تومان نقدینگی احتیاج دارد.

او این تورم را ناشی از تغییر مرجع ارز دانست و ادامه داد: همواره این فرازوفرودها در صنعت مرغداری بود. طبیعتاً زمانی که هزینه‌ها افزایش می‌یابد تقاضا کاهش پیدا می‌کند و برخی از تولیدکنندگان از این چرخه کنار می‌روند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 10
  • امروز: 190
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,425
  • ماه: 7,578
  • سال: 25,062