دولت، نرخ مصوبه شورای قیمت گذاری گندم را نادیده گرفت و قیمت خرید تضمینی را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد. باخت گندم‌کاران در زمین خودی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1631

دولت، نرخ مصوبه شورای قیمت گذاری گندم را نادیده گرفت و قیمت خرید تضمینی را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد. باخت گندم‌کاران در زمین خودی
گزارش | کاغذوطن
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: وزارت جهاد باید از کشاورزان حمایت کرده و صداقت را رعایت کند وگرنه کشاورزان در سنوات آتی به آنها اعتماد نمی‌کنند.
شورای قیمت‌گذاری در شهریورماه برای گندم قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان را مصوب کرد. اما بعد از شش ماه تعلل در اعلام رسمی این قیمت، حالا در کمال ناباوری رقم دیگری برای خرید تضمینی این محصول اعلام شد.
باتوجه‌به نقش گندم در امنیت غذایی، خودکفایی و حتی صادرات این محصول نشان از قدرت اقتصادی یک کشور دارد برای همین در همه ادوار کشت و توسعه این محصول راهبُردی برای دولت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
به همین علت در کشور ما گندم به‌عنوان یک کالای استراتژیک در فهرست خرید تضمینی محصولات کشاورزی قرار گرفته است تا کشاورزان باتوجه‌به خریدی که دولت از آنها دارد انگیزه بیشتری برای کشت این محصول داشته باشند.
اما متأسفانه عملکرد دولت و تأخیری که در اعلام قیمت خرید تضمینی این محصول دارد سبب کاهش اعتماد کشاورزان به دولت شده، انتظار کشاورزان در خرید تضمینی این است که قبل از کشت، قیمت خرید آن مشخص شود و طبق مصوبه مجلس قبل از سال زراعی باید قیمت محصولات مشخص تا کشاورز باتوجه‌به شرایط اقدام به کشت محصول داشته باشد.
امسال نیز برای اینکه قیمت خرید تضمینی گندم مشخص شود جلسه شورای قیمت‌گذاری با حضور وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان کشاورزان برگزار و در این جلسه باتوجه‌به قیمت جهانی، نرخ تورم و حداقل سود کشاورز قیمت گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان مشخص شد؛ اما این مصوبه از سوی وزیر جهاد کشاورزی در آن زمان اعلام نشد تا بعد از گذشت شش ماه متأسفانه دولت نرخ خرید این محصول را علی‌رغم مصوبه شورای قیمت‌گذاری ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.
اعلام قیمت نرخ خرید تضمینی گندم برای کشاورزانی که این محصول را کشت کرده بودند و انتظار داشتند کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان از آنها خریداری شود بسیار بهت‌آور و باعث دلسردی فعالان حوزه کشاورزی شده است.
*برای تعیین قیمت، نرخ جهانی را ببینید
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی درباره قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: موضوع بررسی تعیین نرخ خرید تضمینی گندم در دستور کار کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد تا مشخص شود در این مسیر چه اتفاقاتی رخ‌داده است، دو عضو ناظر مجلس در شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی نیز گزارش خود را در این نشست ارائه می‌کنند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم نرخ بازار جهانی را نیز مدنظر قرار می‌دهند، تصریح کرد: نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم باعث کم انگیزه شدن کشاورزان گندم‌کار شده زیرا این کشاورزان با احتساب نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی اقدام به کشت کرده‌اند.
ذبیح الله اعظمی ساردوئی با اشاره به اینکه تعیین نرخ پایین خرید تضمینی گندم در میزان سطح زیر کشت این محصول استراتژیک در مناطق گرمسیر تأثیر منفی می‌گذارد، ادامه داد: بر اساس قانون باید قیمت خرید تضمینی گندم سه ماه پیش از فصل کاشت اعلام می‌شد؛ اما برخلاف آن عمل شده است به همین دلیل می‌توانیم در مجلس روی قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی تعیین شده در شورای قیمت‌گذاری پافشاری کنیم.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید از کشاورزان حمایت کند و صداقت را رعایت کند در غیر این صورت کشاورزان گندم‌کار در سنوات آتی به آنها اعتماد نمی‌کنند سطح زیر کشت کاهش پیدا می‌کند، عنوان کرد: در راستای تأمین امنیت غذایی کشاورزان با تولید ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم گام بزرگی را برداشتند و در این حوزه به خودکفایی رسیدیم.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، تأکید کرد: باتوجه‌به مسئله امنیت غذایی، رفتار ناصحیح با کشاورزان در خصوص اینکه گندم از خارج وارد می‌شود در شأن وزارت جهاد کشاورزی نیست و این اقدام هم اکنون موجی از نارضایتی کشاورزان را به همراه داشته است. انتظار ما خرید تضمینی گندم بالاتر از نرخ جهانی نیست؛ بلکه توقع داریم این محصول استراتژیک بر اساس نرخ جهانی و با احتساب هزینه حمل‌ونقل و انبارداری از کشاورزان داخلی خریداری شود.
*کشت گندم برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست
یک کشاورز اظهار کرد: امسال انتظار این وجود داشت باتوجه‌به چندبرابر شدن هزینه کاشت، داشت و برداشت این محصول قیمت خرید گندم تا ۲۰ هزار تومان باشد و اگر غیر از این باشد برای یک کشاورز کشت گندم اصلاً صرف اقتصادی ندارد.
او افزود: اگر دولت قبل از کشت قیمت را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می‌کرد شاید کشاورزان کمتری این محصول را کشت می‌کردند و به دنبال کشت محصولی بودند که درآمد بیشتری برای آن‌ها داشته باشد.
حیدری گفت: سال گذشته دولت با تأخیری که در پرداخت مطالبات گندم داشت و امسال نیز با اعلام قیمتی که برخلاف پیش‌بینی‌ها بوده همه اینها کشاورزان را نسبت به دولت بی‌اعتماد می‌کند.
*گندم کاران به دولت یارانه می‌دهند
یک کشاورز دیگر گلستانی معتقد است اگر دولت خودش را به‌جای کشاورز قرار دهد هیچ‌وقت چنین قیمتی را برای گندم اعلام نمی‌کرد.
عباس میقانی گفت: اگر در کشت گندم اجاره زمین را لحاظ کنیم واقعاً کشت گندم سودی برای ما ندارد بماند که همراه با ضرر نیز است.
میقانی گفت: سال گذشته بسیاری از کشاورزان از خرید گندم باتوجه‌به هزینه‌ها ناراضی بودند و انتظار می‌رفت قیمت گندم بر اساس تورم تا کیلویی ۲۰ هزار تومان باشد، سال زراعی جدید به دلیل تورم هزینه‌های کشت چندین برابر شده چگونه دولت برآورد کرده که با خرید گندم کیلوی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان کشاورز می‌تواند به سود برسد؟!!
وعده دولت برای تعیین جایزه تحویل تا اسفند ماه
مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران در خصوص قیمت اعلام شده از سوی وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با اعتراضاتی که در خصوص افزایش هزینه کاشت وجود داشت نهایتاً این تصمیم دولت منتفعی شد و خرید گندم بر اساس کیلوی ۱۵ هزار تومان انجام شد.
علی‌قلی ایمانی افزود: باتوجه‌به مبنای قمیت پارسال که ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده امسال حدود شش هزار تومان به این مبلغ اضافه و گندم کیلوی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.
ایمانی یادآور شد: علاوه بر این دو هزار تومان نیز جایزه تحویل گندم به مراکز دولتی در نظر خواهد گرفته شد که مانند سنوات گذشته دولت باید آن را اعلام کند بر همین اساس دولت و جهاد کشاورزی قول مساعد داده است که تا پایان اسفندماه یک جایزه تحویل گندم برای کشاورزان در نظر بگیرد.
او ادامه داد: آنچه مسلم است، دولت با تعلل در پرداخت مطالبات، عدم به‌موقع اعلام خرید تضمینی و همچنین عدم قیمت‌گذاری منصفانه برای گندم، کشاورزان را برای کشت این محصول بی‌رغبت کرد.
*قیمت گندم باید کیلوی ۱۹۵۰۰ تومان باشد
قیمت اعلام شده گندم آن‌قدر بهت‌آور بود که نه‌تنها کشاورزان بلکه نمایندگان مجلس را دچار حیرت کرد. در این میان نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی جهاد کشاورزی در مجلس شورای اسلامی در خصوص قیمت اعلام شده گندم به خبرنگار بازار گفت: ما به قیمت اعلام شده از سوی دولت معترض هستیم و این مسئله را در کمیسیون کشاورزی پیگیری خواهیم کرد.
رحمت‌الله نورزی اظهار کرد: قیمتی که در شورای قیمت‌گذاری مصوب شده باید ابلاغ شود و ما انتظار داریم دولت باتوجه‌به نگاهی که مقام معظم رهبری در خصوص خودکفایی و امنیت غذایی دارد قیمت‌گذاری گندم انجام شود.
او افزود: باتوجه‌به هزینه‌های داشت، کاشت و برداشت دولت باید در خصوص قیمت اعلام شده تجدیدنظر داشته باشد و قیمت نهایی همان کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان مبنا قرار گیرد.
نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: دولت برای قیمت‌گذاری خرید محصول استراتژیکی مانند گندم باید قیمت‌گذاری را انجام دهد که کشاورزان به ضرر و زیان نرسند و ما به قیمت اعلام شده از سوی دولت معترض هستیم.
آنچه مسلم است تصمیم‌گیری‌های دولت در خصوص قیمت‌گذاری گندم و عدم تحقق وعده‌ها سبب خواهد شد که کشاورزان نسبت به دولت بی‌اعتماد شده و این بی‌اعتمادی آینده کالای استراتژیکی مانند گندم را با چالش مواجه خواهد کرد پس می‌طلبد دولت با درنظرگرفتن همه جوانب تصمیم‌گیری‌های درست و منطبق با شرایط کشاورزان داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 68
  • امروز: 9
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,244
  • ماه: 7,397
  • سال: 24,881