راههای روستایی جنوب قربانی می‌گیرند. سهم ۴۰ درصدی راه‌های روستایی در تلفات جاده‌ای در جنوب استان کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1365

راههای روستایی جنوب قربانی می‌گیرند. سهم ۴۰ درصدی راه‌های روستایی در تلفات جاده‌ای در جنوب استان کرمان

گزارش | تسنیم

وضعیت راه‌ها در جنوب استان کرمان مطلوب نیست تا جایی که از راه‌های روستایی جنوب ۴۰ درصد تلفات جاده‌ای استان را به خود اختصاص داده‌اند و سالانه افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، وضعیت راه‌های مواصلاتی در جنوب استان کرمان مطلوب نبوده و گلایه مردم، رانندگان و کاربران جاده‌ای از این محورها کم نیست و همه این مسائل و مشکلات در شرایطی است که جنوب کرمان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود و سالانه تعداد زیادی کامیون و ماشین‌آلات سنگین برای حمل و جابه‌جا کردن این محصولات و رساندن آن به اقصی نقاط کشور و حتی دیگر کشورها در این جاده‌ها تردد می‌کنند.

از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی این استان، کرمان را در مسیر شاهراه‌های مواصلاتی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور قرار داده و این مسئله باعث شده که جاده‌های این استان سالانه پذیرای تعداد زیادی از خودروهای سبک و سنگین باشد، جاده‌هایی که به با وجود موقعیت استراتژیک استان کرمان در جنوب شرق کشور از وضعیت خوبی برخوردار نیستند.

در این شرایط مردم از کیفیت پایین جاده‌ها، آسفالت نامناسب، نقاط حادثه‌خیز و جاده‌های ناایمن، گلایه دارند و از پروژه‌های نیمه تمامی می‌گویند که به دلیل کمبود اعتبارات پس گذشت سال‌ها هنوز به نتیجه نرسیده‌اند. مردم جنوب استان کرمان از تردد ناایمن در راه‌هایی می‌گویند که با شروع فصل بارندگی بارها و بارها مسدود می‌شوند و سالانه شمار زیادی را به کام مرگ می‌کشاند.

وضعیت راه‌ها در جنوب استان کرمان مطلوب نیست تا جایی که راه‌های روستایی جنوب استان 40 درصد تلفات جاده‌ای استان را به خود اختصاص داده‌اند و کشاورزان این منطقه مجبور هستند حاصل ماه‌ها زحمت و تلاش خود را با قیمتی اندک به دلالان بفروشند چرا که با مشکل انتقال محصول خود مواجه هستند و به واسطه نبود زیرساخت‌های مناسب در حوزه راه‌ها در جنوب استان کامیون‌های حمل بار استهلاک بیشتری داشته و تمایلی به تردد در این محورها ندارند.

ذبیح‌الله اعظمی نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به مشکلات راه‌های جنوب استان کرمان، اظهار داشت: بخشی از اعتبارات این حوزه در اختیار وزارتخانه‌ها و به صورت ملی است.

وی با بیان اینکه هفته قبل جلسه‌ای با تعدادی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: در این جلسه مقرر شد در بودجه سال 1402 اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان بیشتر دیده شود.

راه‌های جنوب استان کرمان نیازمند توجه بیشتر مسئولان است

نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از اعتبارات استانی است، ادامه داد: با استاندار کرمان برای مشکلات راه‌های جنوب استان کرمان جلساتی گذاشته شده و مقرر شد در این حوزه کمک کنند.

وی با بیان اینکه استاندار کرمان پیگیر حل مشکلات جنوب استان است، گفت: درخواست داریم به جنوب استان کرمان که هم از مناطق محروم است و طول راه‌های اصلی و فرعی آن زیاد است، توجه بیشتری شود.

اعظمی با اشاره به اینکه در دهه 40 و 50 ظرفیت‌های کشاورزی جنوب استان کرمان مشخص شده است، افزود: متاسفانه زیرساخت‌های لازم در زمینه حمل و نقل محصولات کشاورزی در این منطقه در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه حدود دو ماه پیش اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور جلسه داشتیم، گفت: در این جلسه هم تاکید شد که برای حمل و نقل محصولات کشاورزی جنوب استان، به دلیل نبود راه‌های روستایی مناسب مشکل داریم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها و ماشین‌آلات راهداری جنوب استان کرمان تقریباً مستهلک است و نیاز است این ماشین‌آلات بازسازی و نوسازی شود، افزود: از استاندار و معاونت امور عمرانی استانداری درخواست داریم برای این مهم اعتباراتی گذاشته شود.

مجتبی محمودی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان نیز در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه جنوب استان کرمان از نظر طول راه‌ها، در رتبه 14 کشوری قرار دارد، افزود: در حال حاضر 240 کیلومتر قرارداد آسفالت با پیمانکار داریم که حدود 95 کیلومتر تاکنون آسفالت شده است.

وی با بیان اینکه در سفر استانی رئیس جمهور به استان کرمان اعتبارات خوبی برای احداث راه‌ها از جمله راه‌های روستایی گذاشته شده که جای تقدیر دارد، پروژه‌هایی در جنوب استان داریم که حدود 17 سال پیش عملیات آن آغاز شده اما بهره‌برداری نرسیده و نبود اعتبارات باعث این مشکلات بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه پروژه محور قلعه گنج رمشک از سال 81  آغاز شده است، بیان کرد: این پروژه اگر به نتیجه برسد بسیاری از مشکلات مردم منطقه را حل می‌کند.

وی با بیان اینکه پروژه‌های شاخص راه‌های جنوب استان کرمان احصا و اولویت بندی شدند، گفت: به عنوان مثال محور جیرفت به سمت رابر دو سال پیش و بعد از 18 سال به بهره‌برداری رسید که کار بزرگی بود.

محمودی با اشاره به اینکه 95 درصد اشتغال جنوب استان کرمان بر محور کشاورزی است، افزود: حمل و نقل محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان بسیار اهمیت داشته و راه روستایی زیادی در این منطقه وجود دارد.

وی با بیان اینکه احداث راه‌آهن در جنوب استان کرمان یک ضرورت مهم است، ادامه داد: برای جابه‌جایی محصولات کشاورزی با این حجم زیاد، حتماً راه‌آهن نیاز است و از سرمایه‌گذاران درخواست داریم در این حوزه وارد شوند.

ماشین‌آلات راهداری و راهسازی جنوب استان کرمان نیازمند بازسازی و نوسازی است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان با بیان اینکه جنوب استان کرمان در حوزه وجود ماشین‌آلات راهداری و راهسازی رتبه آخر کشوری را دارد، گفت: ماشین‌آلات موجود نیازمند بازسازی و نوسازی است.

وی با اشاره به اینکه محور جیرفت به سمت بلوک به طول 57 کیلومتر یکی از محورهای فرعی جنوب استان کرمان است، اظهار داشت: این محور یک محور بسیار پر تردد است.

محمودی با بیان اینکه روزی که این جاده احداث شد، یک مسیر فرعی بود اما امروز از جاده‌های اصلی جنوب استان کرمان به شمار می‌رود که تردد در آن زیاد است، افزود: عملیات بهسازی و تعریض این محور از دو سال پیش آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 25 کیلومتر این محور تعریض شده است، گفت: عملیات بهسازی و تعریض 17 کیلومتر آن نیز در برنامه است که از امسال عملیاتی می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان با بیان اینکه جنوب استان کرمان در حوزه وجود ماشین‌آلات راهداری و راهسازی رتبه آخر کشوری را دارد، گفت: ماشین‌آلات موجود نیازمند بازسازی و نوسازی است.

وی با اشاره به اینکه محور جیرفت به سمت بلوک به طول 57 کیلومتر یکی از محورهای فرعی جنوب استان کرمان است، اظهار داشت: این محور یک محور بسیار پر تردد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 22
  • امروز: 39
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,618
  • ماه: 7,872
  • سال: 25,726