طبق سیاست‌گذاری برنامه هفتم توسعه. اولویت سرمایه‌گذاری کشور تولید مس و فولاد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1526

طبق سیاست‌گذاری برنامه هفتم توسعه. اولویت سرمایه‌گذاری کشور تولید مس و فولاد

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که تقاضا برای کامودیتی‌ها در آینده نه چندان دور تغییر می‌کند، زیرا صنعت به سمت تولید و مصرف محصولات سبک، غیرالاینده و بهره‌ور رفته است، به همین دلیل در آینده تقاضا برای مس، آلومینیوم، روی جایگزین فولاد می‌شود، به همین دلیل نمادهای تولیدکننده این محصولات در بورس با تقاضای بیشتری روبرو می‌شوند.

به تازگی شرکت معدنی کودلکو شیلی، بزرگترین تولیدکننده مس جهان، هشدار داده که کمبود جهانی این فلز ممکن است تا سال ۲۰۳۲ به هشت میلیون تن برسد، زیرا تقاضای فزاینده همچنان استخراج و تولید پروژه های جدید را می بلعد.

ماکسیمو پاچکو، رئیس هیئت مدیره کودلکو، در یک کنفرانس صنعتی گفت که اگرچه در کوتاه مدت به دلیل پروژه های جدید در شیلی، پرو، جمهوری دموکراتیک کنگو و منطقه تبت چین، مازاد عرضه پیش بینی می شود، اما تقاضای میان مدت تا بلندمدت عرضه را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

اگر پروژه های جدید معدنی در صنعت مس به بهره برداری نرسند، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در نیمه دوم این دهه یعنی سال ۲۰۲۶ ظاهر خواهد شد

کارشناسان تخمین می زنند که صنعت مس باید بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای بازگشایی معادنی هزینه کند که بتواند کسری عرضه سالانه ۴.۷ میلیون تنی را تا سال ۲۰۳۰ جبران کند.

رابرت فریدلند، سرمایه‌گذار میلیاردر معدنی و موسس شرکت معدنی کانادایی ایوانهو، نگران افت اخیر قیمت مس نیست زیرا تقاضای میان‌مدت و بلندمدت برای این فلز در حال افزایش است.

با این حال، میلیاردر فریدلند و همچنین گلدمن ساکس و گروه‌های تجاری عمده کالاها، همچنان انتظارات رشد قیمت نسبت به مس فراتر از ضعف کوتاه‌مدت است.

 

به گفته کوستاس بینتاس، رئیس مشترک فلزات و مواد معدنی ترافیگورا، قیمت ممکن است به رکورد قبلی خود یعنی ۱۰۸۴۵ دلار در هر تن افزایش یابد و حتی به بالاتر از آن برسد و تا ۱۲۰۰۰ دلار در هر تن معامله شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 83
  • امروز: 48
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,449
  • ماه: 7,859
  • سال: 25,892