رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس: کسی حق ندارد تعرفه برای صادرات محصولات کشاورزی وضع کند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1370

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس: کسی حق ندارد تعرفه برای صادرات محصولات کشاورزی وضع کند

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: وضع تعرفه برای صادرات محصولات کشاورزی خلاف قانون است.

محمد جواد عسکری گفت: طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی نتیجه تلاش‌های انجام شده در مجلس بود که به قانونی با ۱۵ ماده تبدیل شد و عمده گلایه‌هایی که کشاورزان داشتند در آن گنجانده شده است که اگر اجرایی شود بسیاری از مشکلات ما در بحث بیمه محصولات کشاورزی و مسائل دیگر برطرف خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه کشاورزان برای وضع تعرفه‌های صادراتی بر محصولاتی از جمله گوجه فرنگی و پیاز گفت: وضع تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی، هم در برنامه‌های توسعه‌ای کشور منع شده و هم در بودجه ۱۴۰۱ تاکید شده است که کسی حق ندارد تعرفه برای صادرات محصولات کشاورزی وضع کند. این موضوعات را هم به وزیر جهاد کشاورزی گفته‌ایم و هم ۴۳ نامه به خود آقای رئیس جمهور برای ایراداتی که در بخش کشاورزی وجود داشته است، ارسال کرده‌ایم. تعرفه‌ای که برای صادرات لحاظ شده است، مبنای قانونی ندارد و باید کاری کنیم که بازار صادرات دچار مشکل نشود چرا که تصمیمات خلق الساعه بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند.

عسکری گفت: در بحث مکانیزه کردن کشاورزی ایرادی که داشتیم این بود که اتکا کردیم به بخشی از شرکت‌های خاص و ساخت تجهیزات در انحصار آن‌ها قرار گرفته و فضا رقابتی نشده است.

او گفت: در حال حاضر حدود ۲۸ هزار متقاضی برای دریافت تراکتور در نوبت هستند و شرکت تراکتورسازی تبریز را مکلف کردیم که بیش از ۷۰ درصد از تراکتور‌ها را تامین کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت:در بحث تمدید وام‌های کشاورزان، طبق قانون بانک‌های کشور باید ۱۵ درصد اعتبارات خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند؛ این در حالی است که یکی از بانک‌ها تنها ۱.۴ درصد اعتبار اختصاص داده بود و چون مصداق ترک فعل بود، این بانک را به قوه قضائیه معرفی کردیم.

عسکری گفت: حداقل سه الی چهار جلسه در بحث گازوئیل و سوخت ماشین آلات کشاورزی برگزار شده و استان‌ها باید میزان سوخت مورد نیاز خود را برای کشاورزی احصا و اعلام کنند.

 

او گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیز برای بخش سرمازدگی اختصاص داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 148
  • امروز: 104
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,484
  • ماه: 7,883
  • سال: 26,085