نیکزاد: تسهیلات مسکن روستایی تورم زا نیست

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1380

نیکزاد: تسهیلات مسکن روستایی تورم زا نیست

رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه تسهیلات مسکن روستایی تورم زا نیست گفت: از تمام بانک ها در خصوص پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی تشکر می کنیم و پیگیر متمم مصوبه دولت در این خصوص هستیم. 

بعد از کش و قوس های فراوان پرداخت وام مسکن روستایی از سوی تمام بانک های عامل در حال اجرا است اما آنطور که گزارش‌ها نشان می دهد هنوز برخی از بانک ها در برخی مراکز استان ها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نتوانسته‌اند همپای با مصوبه دولت پیش بروند.

* برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی با مراجعه به شعب با پاسخ های منفی در خصوص وام متمم و حتی گرداخت به روش سفته زنجیره ای مواجه می شوند.

چندین موضوع در خصوص وام ۲۰۰ میلیونی مسکن بعد از تصویب مورد پیگیری قرار گرفت که باید حل می شد تا پرداخت آن برای روستائیان راحت تر می شد. یک مورد مربوط به سفته زنجیره ای سه نفره می شد. در این خصوص چندین جلسه تخصصی برگزار شد و نهایتا با حمایت مسئولان ذیربط نهایی شد. موضوع دوم این شد که در جلسه کمیسیون اقتصادی اعلام کردیم که از ۲۵ آبان سال ۱۴۰۰ که تسهیلات مسکن روستایی ۲۰۰ میلیونی مصوب شد به روستائیان اعلام کردیم که با دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی کار ساخت را آغاز کنید چرا که متمم ۱۰۰ میلیون تومانی شامل حال شما خواهد شد. این موضوع در جلسه مورد بحث قرار گرفت و در کمیسیون اقتصادی مصوب شد و در نهایت در دولت نیز مصوب شد که در آنجا به صراحت اعلام کردیم که برای روستائیانی که از ۲۵ ابان ماه سال ۱۴۰۰ کار ساخت و ساز خود را آغاز کرده اند سقف تسهیلات آنها ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

* چه تعداد مسکن روستایی شامل این متمم وام مسکن روستایی می شدند؟

حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در مرحله سقف متوقف شده بودند اما از روزی که این وام ۲۰۰ میلیون تومانی تصویب و نهایی شد و پرداخت با سفته زنجیره ای ۳ نفره تسهیل شد هر روز آمار گرفته می شود و خبرها حاکی از این است که بانک ها همکاری خوبی در این خصوص دارند.

* اما تماس ها و خبرها حاکی از این است که برخی از بانک ها و شعب در برخی استان ها و روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر چندان همکاری خوبی با متقاضیان مسکن روستایی که قصد دریافت وام به روش سفته زنجیره ای دارند نمی کنند. حتی برخی هم این وام متمم را اجرا نمی کنند.

ابتدا باید عنوان کنم که شاید بانکی به هر دلیلی در یکی از شعب مراکز استان ها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر آئین نامه را دریافت نکرده باشد بنابراین خواهش ما این است که اگر متقاضیان با این موضوع مواجه شدند به فوریت به شعبات بنیاد مسکن مراجعه کنند تا ما پیگیر این موضوع شویم. باز هم تاکید می کنم که استانداران سراسر کشور جلسه شورای مسکن را تشکیل دادند و بر اجرای این مصوبه تاکید داشته اند. گره این مشکل خوشبختانه با مساعدت رئیس جمهور و همراهی سازمان برنامه و بودجه در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر مرتفع شد و از همین جا تشکر می کنیم.

* اتفاقا یکی از مشکلات پرداخت تسهیلات مربوط به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است.

به هر حال برخی شهرها هستند که قبلا روستا بودند و چون جمعیت آنها به ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر رسید عملا از روستا به شهر تبدیل شدند. تاکید ما این است که پرداخت این تسهیلات ارزان قیمت باعث می شود تا متقاضیان این وام، واحد مسکونی خود را تخریب و اقدام به نوسازی واحد مسکونی کنند. این اقدام موجب زیباسازی سیمای شهر و اصلاح معابر می شود. تَرکش های زیادی در خصوص وام مسکن روستایی به ما خورده است و الان هم می خورد اما خوشبختانه بانک های عامل در حال پرداخت این تسهیلات هستند. ما معتقد هستیم که در این ایام هر جایی که تسهیلات مسکن به روستاها و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر پرداخت شده است حوادث قهری در آنجا کمتر خسارت داشته است. و هر نقاطی که این تسهیلات پرداخت نشده است خسارت مالی و جانی زیادی داشته ایم.

* خبرها نشان می داد که هنوز تمام بانک ها این تسهیلات را پرداخت نمی کنند؟

بانک مرکزی ضوابط و آئین نامه های مربوط به تسهیلات را به تمام ۹ بانک عامل ابلاغ کرده است و تمام این بانک ها وام مسکن روستایی را پرداخت می کنند.

* برخی از متقاضیان مسکن روستایی نیز این گله را دارند که چرا باید فرم «ج» آنها پس از دریافت تسهیلات مسکن روستایی قرمز شود؟

به هر حال وام مسکن روستایی با نرخ سود یارانه ای در حال پرداخت است. این وام یارانه سنگینی شامل حالش شده است. چرا که نرخ سود این تسهیلات از ۱۸ درصد به ۵ درصد می رسد و این تسهیلات به عنوان وام یارانه ای و دولتی تلقی می شود. در تمام جلسات نیز به این موضوع تاکید شده است که این تسهیلات یارانه ای است و در جلسات هم این موضوع مورد بحث قرار گرفته بود که تسهیلات مسکن روستایی شامل حال شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم شود. به هر حال در تمام جلسات عنوان می شد که این تسهیلات موجب ممانعت از مهاجرت روستائیان به شهرها شود. پس وقتی این تسهیلات جزو سابقه استفاده از تسهیلات دولتی محسوب می شود فرم «ج» آنها قرمز می شود. به هر حال نمی شود که هم تسهیلات یارانه ای برای ساخت مسکن در روستاها اقدام شود و هم اینکه در شهرها متقاضی طرح نهضت ملی مسکن باشند.

* آخرین آمار پرداخت تسهیلات مسکن روستایی چه در بخش متمم و چه در بخش وام ۲۰۰ میلیونی را اعلام می کنید؟

تاکنون در پرداخت وام متم ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی ۵ هزار واحد مسکونی با بانک ها قرارداد بسته شده است. در بخش وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی نیز ۶۵۰ نفر توانسته اند این تسهیلات را دریافت کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 42
  • امروز: 83
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,662
  • ماه: 7,916
  • سال: 25,770