تداوم خسارت طوفان شن و ریزگردها به اقتصاد کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1553

تداوم خسارت طوفان شن و ریزگردها به اقتصاد کرمان
گزارش |‌بازار
کارشناس منابع آبی استان کرمان: سد نسا در بم موجب خشک شدن پایین دست این سد شده و آورده‌ای هم برای ریگان و فهرج نداشته است
ریزگردها و طوفان شن که طی سالهای اخیر در کرمان تشدید شده خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها و اقتصاد استان وارد کرده است.
هر چند در گذشته فقط در ایام وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شرق کرمان شاهد بروز ریزگردها و طوفان شن بودیم اما به دلیل خشکسالی، سد سازی در بالا دست و عدم اجرای پروژه‌های تثبیت شنهای روان در سالهای اخیر، طوفان شن گسترش یافته است و علاوه بر شرق استان در اکثر مناطق استان خودنمایی می‌کند.این در حالیست که تعداد روزهایی که استان با طوفان روبروست نیز افزایش یافته است.
خسارت به زیرساختهای شهری در ریگان و فهرج و بم از یک سو و خالی شدن روستاها از سکنه از سوی دیگر بر مشکلات مردم افزوده است و با وجود وعده‌هایی که برای احیای جنگل‌های کهور در شمال و شرق استان داده شده است و همچنین احیای تالاب جازموریان در جنوب استان اما عملا هیچ اتفاقی در این زمینه روی نداده است.
*تالاب جازموریان خشک شد
تالاب جازموریان در جنوب کرمان مدتها خشک شده و بستر آن به کانون ریزگردها در شمال استان تبدیل شده است.
بستر رودخانه‌های خشک شده در شرق استان و جنگلهای کهوری که حالا از بین رفته‌اند نیز کانون شن‌های روان در شرق استان شده است.
طرح‌های تثبیت شن‌های روان از جمله مالچ پاشی، احداث بادشکن، توسعه نهال کاری در کانونهای شنی نیز بسیار محدود شده است و نتیجه همه اینها موجب شده در کرمان در اکثر روزهای سال به جای باران از آسمان شن ببارد و آسمان شهرهای کرمان تیره و تار شود.
کارشناس هواشناسی استان کرمان بیان کرد: از امروز و طی روزهای آینده ورود ریزگردها در برخی از مناطق استان کرمان پیش بینی می‌شود.
حمیده حبیبی با اعلام اینکه هم اکنون آسمان استان کرمان، صاف تا کمی ابری است، گفت: برای امروز، وزش باد، گرد و خاک و افزایش ابر در سطح استان کرمان پیش بینی می‌شود.
او افزود: از اواخر وقت امروز، ورود ریزگردها به مناطق شمال و غرب کرمان، باعث کاهش کیفیت هوا و غبار آلودگی در برخی از مناطق می شود.
فرماندار ریگان از خسارات شدید طوفان شن و ریزگردها طی روزهای مختلف سال به تاسیسات شهری و روستایی ریگان خبر داد.
*زیان قابل توجه به نخلداران
مراد آبیار افزود: باید اقدامات لازم برای جلوگیری از بیابان‌زدایی در ریگان انجام شود در غیر این صورت شاهد مهاجرت روستاییان خواهیم بود.
فرماندار ریگان وجود روستاها در اعماق کویر منطقه را مهم دانست و افزود: بسیاری از این روستاها در کنار نخلستانهای بزرگ قرار گرفته‌اند و از بین رفتن این نخلستانها زیان زیادی به کشاورزی منطقه می‌زند.
او عنوان کرد: توسعه جنگلهای کهور و نگهداری از جنگلهای کنونی بسیار مهم است ضمن اینکه مالچ پاشی نیز می‌تواند از توسعه بیابان جلوگیری کند.
*مالچ‌پاشی برای کنترل ریزگرد
آبیا ابراز امیدواری کرد این طرح طی ماه آینده آغاز شود و با مالچ پاشی بخشی از مشکلات کاهش یابد.
فرماندار ریگان بیان کرد: دو هزار هکتار مالچ پاشی باید در منطقه انجام شود تا شاهد کنترل مناطق بحرانی ریزگردها در شهرستان باشیم.
او گفت: ریزگردها و طوفان‌های شن و از بین رفتن زیرساخت‌های کشاورزی و دامداری منجر به تخلیه برخی از روستاها شده است و باید جلوی این روند گرفته شود.
او تاکید کرد: باید کانونهای کنونی ریزگردها و طوفان شن شناسایی و برای مهار کانونهای بحرانی می‌تواند نقش موثری در راستای رفع مشکلات کشاورزان و روستاییان داشته باشد.
آبیار ادامه داد: بیشترین میزان خسارتهای در شهرستانها به زیرساخت‌های کشاورزی و باغها و مزارع وارد می شود که بر روی معیشت مردم تاثیر می‌گذارد.
او اظهار کرد: کار نهال کاری نیز در برخی از روستاها برای حل مشکلات انجام می‌شود اما با توجه به میزان مخاطرات باید اعتبارات برای مقابله با طوفانهای شن افزایش یابد.
این مقام مسئول گفت: ۱۲۰ هکتار نهال کاری و دو هزار هکتار مالچ پاشی در دستور کار قرار گرفته است اما برای بهبود وضعیت به افزایش اعتبارات در سطح ملی نیاز داریم.
یک کارشناس منابع آبی در استان کرمان نیز می‌گوید: در کنار تغییرات اقلیمی سد سازیهای صورت گرفته نیز یکی از مهمترین دلایل کاهش رطوبت در شرق کرمان است.
مریم امیدی افزود: از یک سو طبیعت موجب بحران موجود شده از سوی دیگر خودمان سد سازی می کنیم.
او اضافه کرد: سد نسا در شرق کرمان موجب خشک شدن پایین دست این سد شده است و آورده‌ای هم برای ریگان و فهرج نداشته است.
او ادامه داد: هر سال در این فصل از سال کرمان چندین سیلاب گسترده را تجربه می‌کرد اما در سال جاری عملا حتی بارندگی هم اتفاق نیفتاده است و آبی هم در رودخانه‌ها جاری نشده است.
او گفت: کرمان هر سال روزهای بحرانی‌تری را در زمینه خشکسالی تجربه می‌کند و اگر چاره‌اندیشی نشود وضعیت بدتر می‌شود و در نتیجه ریزگردها و طوفان شن نیز افزایش می‌یابد و این رویه نیاز به برنامه‌ریزی علمی نیاز دارد تا بتوانیم از خالی شدن روستاها از جمعیت و مهاجرت بی‌رویه جلوگیری کنیم.
این کارشناس منابع آبی استان کرمان افزود: مالچ پاشی برای طبیعت خطر آفرین است اما شرایط آنقدر حساس است که می‌توان ریسک کرد و با مالچ پاشی حداقل‌های موجود را حفظ کرد.
او ادامه داد: نهال کاری از مهمترین کارهایی است که باید انجام داد تا کمربند سبز را در اطراف روستاها و شهرهای بزرگ ایجاد کرد.
با وجود اقدامات صورت گرفته اما مردم شرق استان کرمان همچنان مشکلات بسیاری دارند و این روزها دیگر شاهد بارندگی نیستند و در عوض هر روز بر تعداد روزهایی که از آسمان شهر و دیارشان خاک از آسمان می بارد افزوده شده است
کارشناس منابع آب استان: کرمان هر سال روزهای بحرانی‌تری را در زمینه خشکسالی تجربه می‌کند و اگر چاره‌اندیشی نشود وضعیت بدتر می‌شود و در نتیجه ریزگردها و طوفان شن نیز افزایش می‌یابد و این رویه نیاز به برنامه‌ریزی علمی نیاز دارد تا بتوانیم از خالی شدن روستاها از جمعیت و مهاجرت بی‌رویه جلوگیری کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 16
  • امروز: 71
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,306
  • ماه: 7,459
  • سال: 24,943