اولین جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان برندگان خود را شناخت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1507

اولین جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان برندگان خود را شناخت

فردای‌کرمان – جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان، شامگاه چهارشنبه 14 تیرماه، همزمان با روز قلم و در آستانۀ عید غدیر، با حضور مسئولان کشوری و استانی، شاعرانی از ایران، سوریه، عراق، لبنان و افغانستان، و اهالی شعر و ادب در تالار فرهنگ و هنر کرمان به کار خود پایان داد.

در این مراسم ضمن تجلیل از شاعران برگزیده، از کتاب‌ «صدایم بزنید کوه»، گزیدۀ اشعار فارسی این جشنواره نیز رونمایی شد.

 به‌‌گزارش فردای‌کرمان به نقل از کرنا، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: «از شهردار کرمان و همۀ دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره و شاعران مهمان از کشورهای سوریه، عراق، لبنان، و شاعران هم‌زبان افغانستان و شاعران هم‌وطن در این جشنواره که از اشعار زیبای آن‌ها استفاده کردیم، تشکر می‌کنم».

محمد حسینی، با اشاره‌ به این سخن پیامبر(ص) که «مومن با شمشیر و زبانش جهاد می‌کند»، افزود: «بخش بزرگی از جهاد تبیین، توسط شاعران انجام می‌شود».

او با یادآوری نقش موثر و مثبت شاعران در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفت: «امیدوارم برنامه‌هایی نظیر جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان استمرار یابد».

شرح مفهوم عمیق و چندبعدی مقاومت با زبان شعر

شهردار کرمان نیز در ابتدای این آیین، ضمن خوش‌آمدگویی به اهالی شعر و ادب حاضر در مراسم، با بیان اینکه هیچ‌ هنری به اندازۀ شعر، توانایی ندارد، مفهوم عمیق و چندبعدی مقاومت را شرح بدهد، گفت: «شخصیتی مثل شهید سلیمانی جز با زبان شعر و هنر، قابل وصف نیست».

سعید شعرباف افزود: «اگر برای تعمیق مفهوم مقاومت تلاش کنیم، به اجتماعی شدن و مردمی شدن مفهوم مقاومت کمک کرده‌ایم».

او با یادآوری از کرمان، به‌عنوان پایتخت مقاومت جهان اسلام، اظهار کرد: «تلاش خواهیم کرد با استمرار این جشنواره در شهر حاج‌قاسم، در سال‌های آینده این موضوع را به‌لحاظ کمی و کیفی گسترش دهیم».

شهردار کرمان ادامه داد: «تلاش ما این است که جشنواره جهانی شعر مقاومت در سال‌های آینده نیز فارغ از اشخاص و الگوهای شخصی ادامه پیدا کند و به یکی از جشنواره‌های شناخته‌شدۀ ایران در حوزۀ شعر بدل شود».

شعرباف در پایان از شاعران بزرگی که در این جشنواره حضور پیدا کردند، تشکر کرد.

ارسال بیش از ۲۰۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره

دبیر جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان نیز در این آیین، با اشاره به انتشار فراخوان جشنواره در سوم خردادماه سال گذشته به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی، گفت: «بیش از ۲۰۰۰ اثر از ۶۰۱ شاعر، در سه زبان یادشده به دبیرخانه جشنواره ارسال شد».

مجتبی احمدی افزود: «پس از مرحلۀ داوری اولیه، آثار ۱۴۷ شاعر به مرحلۀ پایانی داوری راه پیدا کرد و در نهایت آثار ۲۰ شاعر به مرحلۀ پایانی رسید».

او بیان کرد: «از همۀ کسانی که از آغاز تا انجام این جشنواره، ما را همراهی و یاری کردند، تشکر می‌کنم».

احمدی یادآور شد: «از طرف شهرداری کرمان که بانی اصلی این جشنواره است، از حامیان مالی جشنواره، مجتمع مس سرچشمه و شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر، شورای تخصصی و تیم اجرایی جشنواره تشکر می‌کنم».

معرفی شاعران برگزیده جشنواره شعر مقاومت

در انتهای مراسم اختتامیۀ اولین دوره از جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان، در بخش شعر انگلیسی؛ «نرگس میرفیضی» از قم، «محمد خادم» از اصفهان، و در بخش شعر عربی محلی؛ «میلاد تیرگردون»، «مسعود محمدی»، «سعید آوی» و «عماد الکثیری» از اهواز، شایستۀ تقدیر اعلام شدند.

در بخش شعر عربی فصیح؛ «محمد باوی بحری» از ایران، «محمد باقر جابر» از لبنان، «علی نجم عبدالله» از عراق و «حسین عباسی» از ایران، به‌ترتیب به‌عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

در بخش شعر فارسی نو؛ «پریناز سعیدی» از زنجان، «فاطمه موسوی» از خرم‌آباد، «طیبه نیکو» از شیراز و «محمدمهدی احمدی» از افغانستان، به‌ترتیب به‌عنوان برگزیده معرفی شدند.

در بخش شعر کلاسیک؛ «خدابخش صفادل» از نیشابو، «رضا خورشیدی‌فرد» از قم و «عبدالرضا حسینی» از عنبرآباد جیرفت، شایستۀ تقدیر دانسته شدند و «سهیلا بیابانی» از رشت، «غلامرضا کافی» از شهربابک و «احسان کاوه» از تهران نیز، به‌عنوان برگزیدگان اول تا سوم معرفی شدند.

گفتنی است در این مراسم محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، علی بابایی فرماندار کرمان، محسن روحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، احمد علیرمضانی مدیرکل صداوسیمای استان، علی بیگ‌زاده معاون توسعه و سرمایه انسانی استاندار، فتح‌الله مویدی عضو و به‌نمایندگی از شورای اسلامی شهر کرمان و جمعی از شاعران ایرانی و شاعرانی از کشورهای لبنان، عراق، سوریه و افغانستان حضور داشتند.

همچنین در مراسم پایانی اولین دوره از جشنواره جهانی شعر مقاومت کرمان، شاعران برگزیده شعر خواندند که با تشویق مستمر حاضرین همراه بود، گروه تواشیح هم‌آوایی پیامبر اعظم(ص) سرودی را با مضمون حماسه و مقاومت در قالب 4 زبان اجرا کرد و کلیپ‌های متعددی متناسب با حال و هوای جشنواره نمایش داده شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :