در پی گلایه فرماندار کهنوج از مشکلات کمبود دارو در این شهرستان مطرح شد: چرا سهمیه داروی جنوب با ۷ شهرستان به اندازه ۲ شهرستان‌ شمال استان است؟

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1401

در پی گلایه فرماندار کهنوج از مشکلات کمبود دارو در این شهرستان مطرح شد: چرا سهمیه داروی جنوب با ۷ شهرستان به اندازه ۲ شهرستان‌ شمال استان است؟

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت: شرکت‌های توزیع کننده دارو در کهنوج نداریم و متاسفانه این‌ها حرفی از ما نه می‌شوند و نه هم حسابی می‌برند

 با حضور فرماندار کهنوج، دکتر محمدی معاونت غذا و دارو، لورگی معاونت سیاسی امنیتی اجتماعی فرمانداری، کریمی رئیس اداره بیمه سلامت، مدیران بهداشتی مرکز بهداشت و بیمارستان کهنوج و جمعی از متصدیان و مدیران داروخانه‌های سطح شهر، مشکلات دارویی کهنوج بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد .

به گزارش روابط عمومی فرمانداری کهنوج، فرماندار و رئیس شورای سلامت شهرستان کهنوج در این جلسه ضمن اشاره به کمبود‌های اقلام دارویی و گلایه‌مندی مردم، گفت: نبود نظارت صحیح بر داروخانه‌ها موجب مشکلات متعددی شده است که باید هر چه سریعتر رفع شود.

*درخواست رفع سریعتر مشکلات دارویی

علی شعبانی در این نشست درخواست تداوم جلسات با متصدیان داروخانه‌ها به صورت ماهانه را در سطح شهرستان داد وافزود‌: با مشکل عدم قرارداد برخی بیمه‌ها مواجه هستیم و هر چه سریع‌تر باید این مشکل در شهرستان کهنوج رفع شود .

علی شعبانی تصریح کرد: متاسفانه مردم، گاهی به داروخانه‌ها مراجعه‌کرده و اعلام می‌کنند که برخی داروها مشمول بیمه نمی‌شود که معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت باید نسبت به رفع این مشکل در شهرستان کهنوج هر چه سریعتر اقدام نماید .

*نقش شرکت‌های دارویی در کمبود دارو

محمدی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در این جلسه اظهارداشت‌: تعدادی از داروهای کرونایی د انبار‌های ما وجود دارد. ‌

او عدم همکاری شرکت‌های دارویی را یکی از دلایل کمبود دارو در شهرستان کهنوج دانست و تصریح کرد: دلیل عدم اختصاص بودجه به وزارت بهداشت و عدم تامین مواد اولیه باعث شد که  بعضی شرکت‌هایی دارویی شیطنت کنند تا دارو در کهنوج کمیاب شود .

۱۵۰کمبود قلم دارو در جنوب کرمان

دکتر محمدی افزود: داروهای دیابتی و قلبی  به وفور در کهنوج پیدا می‌شود ولی در تامین سرم و آنتی بیوتیک مشکل جدی داریم.

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود‌: در ۹۰ درصد نسخه‌هایی که پزشکان برای بیمار تجویز می‌کنند، سرم و دگزا دارند و باید بگوییم متاسفانه اخلاق پزشکی در نسخه نویسی زیر پا گذاشته شده است. دکتر محمدی خاطر نشان کرد:۱۵۰ قلم  دارو در جنوب کرمان کمبود است.

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: شرکت‌های توزیع کننده دارو در شهرستان نداریم و متاسفانه این‌ها حرفی از ما نه می‌شوند و نه هم حسابی می‌برند .

او افزود: خیلی از شرکت‌های دارویی که در کهنوج اقدام به توزیع دارو می‌کنند یا در مرکز استان کرمان و یا در استان هرمزگان هستند و ما هیچ نظارت و دسترسی به این شرکت‌ها نداریم.

دکتر محمدی در ادامه گفت : داروخانه‌های  بیمارستان‌ها در جنوب استان باید دولتی باشند ولی متاسفانه به بخش خصوصی واگذار شده است و این معضل بسیار بزرگی است و موجب شده مشکلات متعددی را بوجود آورد .

*گلایه از سهمیه داروی جنوب کرمان

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت خاطر نشان کرد: مبلغ ۶۴ میلیارد تومان از بدهی‌هایمان را به شرکت‌های دارویی پرداخت کرده‌ایم .

دکتر محمدی گفت: نداشتن سرمایه در دست پیمانکاران ما باعث شده است که بعضی از شرکت‌های دارویی به داروخانه‌ها در جنوب کرمان دارو ندهند.

دکتر محمدی افزود: بر داروهای سهمیه‌ای که در جنوب کرمان توزیع می‌شود نظارت مستقیم داریم. او ضمن گلایه‌مندی از سهمیه دارویی که به جنوب استان کرمان اختصاص یافته است، گفت: چرا سهمیه داروی جنوب کرمان باید مثل سیرجان و بم و رفسنجان باشد؟ ما هفت شهرستان هستیم چرا باید سهمیه ۷ شهرستان به اندازه شهرستان‌های سیرجان و رفسنجان باشد؟ سهمیه ۱۰ درصدی را در ۷ شهرستان چطور توزیع کنیم .

*پرداخت بیمه منوط به نسخه الکترونیک

کریمی‌نیا مدیر اداره بیمه سلامت در این جلسه  حضور داشت، گفت: بیمه سلامت با تمام داروخانه‌های سطح شهر خصوصی و دولتی قرارداد دارد  و یکی از شروط قرارداد داشتن مسئول فنی در شیفت‌های مختلف است که گاهی بعضی داروخانه‌ها به دلیل نداشتن مسئول فنی قراردادشان لغو شده که هر سریعتر باید مسئول فنی معرفی کنند.

کریمی‌نیا افزود: با توجه به حذف نسخه کاغذی کلیه خدمات بیمه در بستر الکترونیک  با رعایت محرمانگی اطلاعات بیمار تجویز و پذیرش انجام می‌شود و پرداخت‌های بیمه فقط به نسخه‌های الکترونیک صورت می‌گیرد.

*کمبود پزشک و دارو مواجه‌ایم

خانم‌رزاق پور رئیس مرکز بهداشت در این جلسه گفت: داروی ۹ روستا را به صورت مستقیم تامین کرده‌ایم او افزود: با کمبود پزشک و کمبود دارو مواجه هستیم. رئیس مرکز بهداشت افزود‌: ۱۳۰  قلم از داروهای ضروری شهرستان کهنوج را تامین کرده‌ایم .

دکتر محمدی: شرکت‌های دارویی که در کهنوج اقدام به توزیع دارو می‌کنند یا در مرکز استان کرمان و یا در استان هرمزگان هستند و ما هیچ نظارت و دسترسی به این شرکت‌ها نداریم.

داروخانه‌های بیمارستان‌ها در جنوب استان باید دولتی باشند ولی متاسفانه به بخش خصوصی واگذار شده است و این معضل بسیار بزرگی است و موجب شده مشکلات متعددی بوجود آید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 24
  • امروز: 43
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,622
  • ماه: 7,876
  • سال: 25,730