وزیر جهاد کشاورزی در جشنواره ملی مرکبات مطرح کرد: کشت و صنعت جیرفت در حوزه صنایع تبدیلی و ایجاد ارزش افزوده ورود کند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1402

وزیر جهاد کشاورزی در جشنواره ملی مرکبات مطرح کرد: کشت و صنعت جیرفت در حوزه صنایع تبدیلی و ایجاد ارزش افزوده ورود کند 

گزارش | کاغذ وطن

سمیه خدیشی-  چهارمین جشنواره ملی مرکبات در شهرستان جیرفت با حضور وزیر جهاد کشاورزی، استاندار کرمان، امام جمعه جیرفت و سایر مسوولان این شهر در محل یکی از باغات کشت و صنعت جیرفت برگزار شد.

وزیر جهاد کشاورزی در سخنان خود در جمع حاضران خطاب به کشاورزان منطقه گفت: در تولید محصولات کشاورزی، اجرای الگوی کشت و برنامه کشت با کارگروه استانی الگوی کشت و استاندار همکاری کنید و از تولید بدون برنامه و مازاد نیاز بازار محصولات کشاورزی مانند پیاز و سیب زمینی خودداری کنید.

سیدجواد ساداتی‌نژاد ادامه داد: هر ساله وقتی کشت یک محصول مثل محصول پیاز امسال، خوب می‌شود، سال بعد به دلیل استقبال کشاورزان به کشت آن محصول، با افت قیمت روبرو می‌شویم.

ضرورت مدیریت کشت سال آینده

او با اشاره به گزارشی که از افزایش قیمت اجاره زمین به دلیل بالارفتن رغبت برای کشت پیاز در سال آینده در اختیارش گذاشته بود ادامه داد: خطر جدی است و خواهش می کنم که مروجین به این موضوع ورود کنند و با کمک استاندار که رییس ستاد الگوی کشت است و تمهیداتی که انجام می گیرد شیرینی کشت امسال از دست نرود و کشت سال بعد مدیریت شود.

تاکید بر مسئولیت اجتماعی کشت و صنعت

 ساداتی‌نژاد با بیان این مورد که کشت و صنعت قدرتمند که  در این منطقه است، باید حامی کشاورزان بوده و محصولات راهبردی کشت کند، افزود: در سفر قبلی به دوستان کشت و صنعت گفتم دوست دارم که شما به رسالت‌تان عمل کنید و این کشت و صنعت که مال کشاورزان جنوب کرمان است و البته در حال تلاش هم هستند، اما مسئولیت‌شان را باید بیشتر انجام دهند.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: انتظار ندارم این کشت و صنعت زمین اجاره دهد، لذا برای اینکه سال آینده دچار چالش در کشت پیاز نشویم این کشت و صنعت در سال بعد به کشت پیاز ورود نکند. 

وزیر جهاد با تاکید به این مورد که کشت و صنعت در سال آینده به کشت محصول پیاز ورود نکند اظهارداشت: اگربعضی از کشاورزان این مسیر را ادامه دادند باید بتوانیم حداقل کنترل بازار را انجام دهیم و لازم است  کشت و صنعت در حوزه صنایع تبدیلی وظیفه‌اش را انجام دهد و من هم حمایت می کنم تا در ایجاد ارزش افزوده به کشاورزان این منطقه کمک کند.

 تغییر نقش دولت در خرید تضمینی

وزیر جهاد کشاورزی از سیاست‌گذاری دولت در خرید تضمینی خبر داد و گفت: از خرید تضمینی به سمت قیمت تضمینی حرکت می‌کنیم و این اتفاق در راستای قانون افزایش بهره وری مصوبه مجلس اتفاق می‌افتد که در آن وزارت جهاد کشاورزی کار را به اتحادیه ها واگذارمی‌کند و دولت نظارت را بر عهده م‌ گیرد. 

او گفت: دولت خرید تضمینی را انجام نمی دهد و این کار توسط  اتحادیه ها انجام گرفته و تنظیم بازار توسط این اتحادیه صورت می گیرد.

سید جواد ساداتی‌نژاد یادآور شد: در این طرح وزارت جهاد کشاورزی ما به التفاوت خرید تضمینی و قیمت بازار را به اتحادیه ها پرداخت خواهد کرد.

دشت جیرفت منطقه ویژه کشاورزی

او افزود: دشت مغان، دشت قزوین و دشت جیرفت در دنیا زبانزد هستند، ما تلاش میکنیم که دشت جیرفت به منطقه ویژه کشاورزی تبدیل شود که این امر یک انقلاب در حوزه صادرات در جنوب کرمان ایجاد خواهد کرد.

ساداتی‌نژاد اظهار داشت: این طرح باید در مجلس مصوب شود و امیدواریم نمایندگان این استان در این زمینه کمک کنند. تبدیل دشت جیرفت به منطقه ویژه کشاورزی که بزرگی پشتوانه برای افزایش تولید محصولات کشاورزی خواهد شد.

او  ادامه داد: با امضای توافق نامه صادرات مرکبات به چین، بازار صادراتی بزرگی برای کشور ایجاد خواهد شد. همچنین مشکلات صادراتی با بازار هند برطرف شده است و منتظر اتفاقات خوبی هستیم.

مقام عالی وزارت تاکیدکرد: از همه سرمایه‌داران دعوت می‌کنم در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی در جنوب کرمان سرمایه گذاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 18
  • امروز: 16
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,685
  • ماه: 7,599
  • سال: 25,277