از دست دادن بازار رقابت با فرسودگی ماشین آلات در کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1403

از دست دادن بازار رقابت با فرسودگی ماشین آلات در کرمان

معاون صمت کرمان گفت: یکی از چالش‌های استان کرمان از دست دادن بازار رقابت به دلیل نداشتن دانش فنی یا فرسودگی ماشین‌آلات است.

علیرضا رحمان نژاد معاون صمت کرمان گفت: یکی از مشکلات اصلی واحد‌های تولیدی عدم آگاهی از دستورالعمل ها، بخشنامه‌ها و موارد حقوقی است؛ گاهی به دلیل عدم آگاهی از فرآیندها، واحد تولیدی از مسیر اصلی خود دور می‌شود در حالی که با یک اطلاع‌رسانی دقیق توسط کارشناسان می‌تواند به مسیر خود برگشته و درگیر برخی مشکلات که امر تولید را مختل می‌کند، نشود.

او افزود: ما با متولی‌گری سازمان صمت، سالنی را به اسم میز خدمت یا مرکز پاسخگویی تجهیز کرده‌ایم که کارشناسان امر پس از دریافت درخواست متقاضی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن راهنمایی‌های لازم را ارائه داده و مسیر فرآیند را توضیح می‌دهند و در نهایت متقاضی برای ادامه کار به بخش‌های مختلف ارجاع داده می‌شود.

رحمان نژاد با انتقاد از اینکه در استان کرمان نسبت به سایر استان‌ها مطالبه گری وجود ندارد، تصریح کرد: باید مطالبه گری را در استان فرهنگ‌سازی کنیم؛ گاهی واحد‌های تولیدی با مشکلاتی مواجه می‌شوند که با دریافت پاسخی ناامید کننده، دیگر پیگیر نمی‌شوند، این درحالی است که صنعتگران باید پیگیر مشکلات خود باشند و درصدد حل آن‌ها برآیند، که لازمه آن دانستن تمامی حقوق تولیدی است.

او افزود: کارگروهی تحت عنوان رفع موانع تولید در استان داریم که هرکس مشکلی در راستای تولید یا دریافت پروانه داشته باشد، دراین کارگروه مطرح می‌کند تا براساس قانون و دستورالعمل ها، این مشکلات و موانع سرمایه گذاری و تولید برطرف شود.

معاون امور صنایع اداره کل صمت کرمان اظهار کرد: کارشناسان برای رفع مشکلات افراد تلاش می‌کنند؛ کارشناس باید در راستای قانون، با توجه به تخصص و تجاربی که دارند با استفاده از ابزار‌هایی مانند کارگروه رفع موانع تولید، مشکل را حل کنند که این امر مستلزم درخواست تولیدکنندگان است.

او بیان کرد: یکی از چالش‌های مهم استان این است که بهره‌وری برخی از واحد‌های تولیدی به دلیل نداشتن دانش فنی یا فرسودگی ماشین آلات پایین آمده و با بالا رفتن قیمت، امکان رقابت و بازار را از دست می‌دهند.

او با اشاره به پروژه فعال سازی واحد‌های راکد در استان تاکید کرد: یکی از برنامه‌ها در راستای احیای واحد‌های تولیدی راکد استفاده از ظرفیت کارگروه‌هاست و پروژه دیگر تثبیت یا افزایش آمار تولید واحد‌های صنعتی است.

معاون امور صنایع اداره کل صمت کرمان گفت: ما با مقایسه آمار تولید این صنایع نسبت به ماه گذشته و سال قبل، درصد رشد یا کاهش را تعیین می‌کنیم؛ درصورت رشد آمار، سعی می‌کنیم به افزایش این درصد کمک کنیم و در صورت کاهش رشد، با پیدا کردن دلایل آن، در صدد رفع موانع و مشکلات با طرح عارضه‌یابی برمی‌آییم.

او اظهار کرد: عارضه‌یابی واحد‌های تولیدی پروژه‌ای است که نحوه شروع و میزان بودجه مورد نیاز آن را محاسبه کرده‌ایم که ازاین طریق مشکلات واحد‌های تولیدی فنی را به صورت تخصصی یافته و به آن‌ها در جهت ارتقاء کمک کنیم.

رحمان‌نژاد گفت: برای هریک ازاین پروژه‌ها ضمن اینکه کمیته عارضه‌یاب تشکیل داده‌ایم، ریزبرنامه‌هایی را نیز تعریف کرده‌ایم، زیرا در هدف‌گذاری که شده است، باید امسال ۴۳ واحد تولیدی را از راه‌های مختلف مثل تسهیلات یا کارگروه و غیره… فعال کنیم.

او به وضعیت شرکت «آماتیس» اشاره کرد و افزود: متاسفانه این واحد به دلیل بدهی قبض گاز با ۱۵۰ نفر پرسنل چندین سال تعطیل بود درحالی‌که بازار کار خیلی خوبی داشت؛ با بررسی‌هایی که انجام شد، طبق مصوبه‌ای که گرفتیم، گاز این واحد صل شد، اولین تولید خود را شروع کرد که ضمن تسویه قبض گاز، در طرح توسعه در حال استخدام ۵۰ نفر نیروی جدید اوست.

رحمان‌نژاد تاکید کرد: یکی دیگر از کار‌هایی که انجام می‌دهیم، ارتباط بین واحد‌های کوچک و بزرگ و شناساندن واحد‌ها به یکدیگر است که در این مورد کار‌های بنیادی بسیار خوبی توسط همکاران انجام شده است که به زودی اعلام خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 2
  • امروز: 63
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,973
  • ماه: 7,611
  • سال: 25,175