۳۵درصد مشترکان گاز پرمصرف شناخته شدند. قبض‌هایی که هوش از سر می‌پراند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1412

۳۵درصد مشترکان گاز پرمصرف شناخته شدند. قبض‌هایی که هوش از سر می‌پراند

گزارش | مرضیه‌قاضی‌زاده

بعد از اعتراض برخی از نمایندگان که کمیسیون انرژی وعده رسیدگی به این موضوع را داد،  رییس‌جمهور هم دستور داد که تا ۷۰ درصد از افزایش قبوض گاز بخشیده شود

 قرار بود افزایش نرخ گاز فقط برای پرمصرف‌ها باشد.سه پله اول یا همان‌های که مصرف گازشان متعارف بود طبق اطلاعیه شرکت گاز بایستی نرخ تعرفه‌شان بدون تغییر بماند. شرکت گاز اما مرز میان پرمصرف‌ها و کم مصرف‌ها را بی خبر از مشترکین تغییر داده. با تغییر سقف هر پله حالا شمار بیشترین از مشترکین پرمصرف شناخته شدند و این دسته در کرمان به ۳۵درصد رسیده. پرمصرف‌هایی که برخلاف تصور لاکچری هم نیستند و صرفا به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای سردسیر مصرف گازشان بالا رفته است. این موضوع البته انتقاد نمایندگان مجلس را نیز در پی داشته و برخی از مجلس‌نشینان خواستار برگرداندن گاز بها به نرخ قبلی شدند.

یک خط درمیان قبض گاز مشترکان چند برابر شده. افزایش قیمت‌ها نه فقط در بحث خانگی بلکه دامن‌گیر مدارس غیرانتفاعی هم بوده و گاها قبض گاز مشترک از۴۰۰هزار تومان به نزدیک  ۳ تا ۴میلیون تومان رسیده است. شرکت گاز می‌گوید افزایش نرخ گاز فقط برای پرمصرف‌ها است. تعرفه مشترکین پله‌های ۴ تا ۶ نسبت به تعرفه‌های گذشته ۳۰درصد افزایش یافته است. پله‌های ۷ تا ۱۰ نیز تعرفه‌هایشان معادل ۵۰ درصد  افزایش نسبت به تعرفه‌های قبل داشته است. تعرفه برای دو پله آخر ۱۰ و ۱۱ نیز به ترتیب ۵ تا ۶هزار تومان است.

*سقف تعرفه را عقب کشیدند

 در اطلاعیه شرکت گاز قید شده که امسال تعرفه مشترکانی که مصرف متعادلی داشتند بدون تغییر مانده و افزایش قیمت‌ برای مشترکینی است که از پله سه به بعد قرار دارند. نکته اما اینجاست که سقف پله‌ها را بی خبر عقب کشیدند. تا پارسال اگر شما تا ۴۰۰متر مکعب در شهر کرمان( اقلیم ۳)  مصرف گاز داشتنید،مصرف شما از دید شرکت گاز متعادل بود. امسال اما با وجود اینکه به دلیل تغییرات اقلیم هوا سردتر شده شما اگر به همان میزان  پارسال مصرف گاز داشته باشید دیگر مصرف‌تان از دید شرکت گاز متعادل نیست. شما وارد پله ۴ شدید و مشمول ۳۰درصد افزایش قیمت.اینکه  چرا مشترکی که تا پارسال بین ۳۵۰ تا ۳۷۰ متر مکعب مصرف گاز داشته  مشترک خوبی بوده و امسال با وجود سردی هوای بیشتر نه؟ سوالی است که رضا ملاح مدیر عامل شرکت گاز استان کرمان پاسخی برایش ندارد. رضا فلاح در گفت و گو با« کاغذ وطن» در این باره می‌گوید: «بحث مصرف و تصمیم گیری‌ها بر عهده هیات وزیران است. سوخت گاز  در کشور ارزان است. مصرف گاز و زمستان بسیار متفاوت است ، در  زمستان مصرف گاز  بین ۷ تا ۱۰ برابر تابستان افزایش پیدا می‌کند. در استان کرمان نیز مصرف گاز در زمستان ۹ برابر تابستان است و در هیچ‌جای دنیا چنین شدت مصرفی ندارند؛ لذا بایستی  الگوهایی که تعریف شده رعایت شود و ما به سمت مصرف بهینه گاز برویم.» اوبا تاکید بر اینکه دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ است، تاکید دارد که دمای خانه‌ها متوسط ۲۶ تا ۲۷ درجه است و با کاهش تنها یک درجه از دمای محیط، ۶درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود.

*درخواست نماینده مجلس برای برگرداندن بهای گاز به وضعیت قبل

کشوری که جز ۴تولیدکننده اول گاز است و مدعی هاب انرژی بودن است در تامین گاز شهروندانش دچار مشکل است.پلکان‌های جدید مشترکین بیشتری را در رده پرمصرف ها قرارداده و این ناعدالتی خصوصا در مناطق سردسیر خودش را بیشتر نشان داده. ۵بهمن ماه یوسف داودی، نماینده مردم سراب درخواست برگرداندن بهای گاز مصرفی را به قیمت قبلی را داشت. او در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس خطاب به رئیس جمهور و وزیر نفت گفته بود که علی رغم کاهش شدید دما تا منفی ۳۰ درجه در کمال ناباوری  شرکت ملی گاز ایران بهای گاز مصرفی را افزایش داده که بسیاری از مردم کم درآمد شهرستان سراب توان پرداخت قبض گاز را ندارند.محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در نطق خود در مجلس با ایراد گرفتن بر مصوبه اخیر هیات وزیران مبنی بر افزایش تعرفه گاز منازل خانگی که به دست اهالی تویسرکان و نقاط مختلف کشور بعد از گذشتن اوج سرمای اخیر می‌رسد از دولت درخواست کرد هرچه سریع‌تر نسبت به این امر تجدید نظر کرده و این رشد یکباره و شدید قیمت گاز مصرفی را به طور جدی تعدیل کند.

 مهدی کمال آبادی فراهانی، مسئول تعرفه شرکت ملی گاز  اما در گفت و گویی با همشهری آنلاین داشته مدعی است که اصلاح تعرفه مصوبه مجلس است. او در این خصوص گفته است: «مجلس با دو بند ک تبصره ۱۵ و بند م تبصره ۱ قانون بودجه سال جاری دولت را موظف کرد که جدول تعرفه گازبها را اصلاح کنند که بر اساس این دو بند هیات محترم وزیران مصوبه و آیین نامه اجرایی بندهای اشاره شده در قانون بودجه  را در ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ابلاغ کردند. بعد از ابلاغ مصوبه، تعرفه‌های جدید در سیستم مشترکین تغذیه شد و بر اساس آن از ۱۶ آذرماه قبوض صادر شده یا تعدیل شده است.»

افزایش‌های نجومی قبض گاز صرف چند شهرستان نیست بسیاری از مشترکان شرکت گاز به ویژه در نقاط سردسیری چون غرب و شمال کشور درگیر این مسئله هستند. فقط در استان کرمان یکه تازه جنوبش از گاز محروم مانده و مردمش در صف سیلندر هستند، ۳۵درصد از مشترکین پرمصرف شناخته شدند. البته این افراد هنوز قبض گاز دی ماه خود را ندیده‌اند تا هوش از سرشان بپرد.

در اطلاعیه شرکت گاز قید شده که امسال تعرفه مشترکانی که مصرف متعادلی داشتند بدون تغییر مانده و افزایش قیمت‌ برای مشترکینی است که از پله سه به بعد قرار دارند. نکته اما اینجاست که سقف پله‌ها را بی خبر عقب کشیدند. تا پارسال اگر شما تا ۴۰۰متر مکعب در شهر کرمان( اقلیم ۳)  مصرف گاز داشتنید،مصرف شما از دید شرکت گاز متعادل بود. امسال اما با وجود اینکه به دلیل تغییرات اقلیم هوا سردتر شده شما اگر به همان میزان  پارسال مصرف گاز داشته باشید دیگر مصرف‌تان از دید شرکت گاز متعادل نیست. شما وارد پله ۴ شدید و مشمول ۳۰درصد افزایش قیمت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 2
  • امروز: 198
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,433
  • ماه: 7,586
  • سال: 25,070