کارشناس مرکز مطالعات و پژوهشهای اقتصادی اتاق کرمان؛ طرح استاد ـ شاگردی؛ حلقه مفقوده ایجاد اشتغال پایدار در استان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1348

کارشناس مرکز مطالعات و پژوهشهای اقتصادی اتاق کرمان؛ طرح استاد ـ شاگردی؛ حلقه مفقوده ایجاد اشتغال پایدار در استان

کارشناس مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان در خصوص طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار در گفتگو با راه آرمان عنوان کرد: در راستای اجرای بند ۲ سیاست های کلی اشتغال ابلاغی مقام معظم رهبری و بند ۵ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار همراه با استمرار و تثبیت اشتغال موجود به ویژه در مشاغل خرد و خانگی با استفاده از آموزشهای مهارتی در محیط های کارگاهی  مطالعاتی صورت گرفته است.

 محمد امین عبداله‌نژاد ادامه داد: با توجه به ابلاغ این قانون از ابتدای سال ۹۰ تاکنون مبنی بر مهارت آموزی در بستر واقعی کار اما این ماده قانونی مورد استقبال صنوف قرار نگرفته است، بنابراین به دنبال علل و عوامل این عدم استقبال اقدام به آسیب شناسی کردیم و ۷ اتحادیه صنفی را مورد بررسی و پایش قرار دادیم. 

کارشناس مرکز مطالعات افزود: اتحادیه‌های مورد مطالعه شامل صنوف؛ تعمیرکاران خودوری سبک و سنگین، صافکاران، شیشه بر و نقاش، نجاری و مبلمان سازی، باطری سازی و تعمیر برق خودرو، تعمیرکاران لوازم خانگی، قطعه سازان و تراشکاران می‌شود که با مشارکت ۸۴ درصد مورد مطالعه و پایش قرار گرفته‌اند. 

او به اهداف دستورالعمل ابلاغی طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار اشاره کرد و گفت: کسب تجربه و آشنایی با محیط کسب و کار واقعی، آماده سازی مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، کمک به بنگاه‌های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه‌های جذب و بکارگیری نیروی فاقد مهارت، استفاده از ظرفیت و توان آموزشی علمی بنگاه‌ها از مهمترین اهداف برای اجرایی شدن این ماده قانونی مورد ابلاغ است. 

عبداله‌نژاد ادامه داد: جمعیت جوان بین ۱۵ تا ۲۴ سال که علاقه‌مند به یادگیری مهارت هستند، عدد بالغ بر ۵۲۲ هزار نفر است که ۵۲ درصد مرد و ۴۸ درصد آن زنان هستند، در حالی که تعهد استان در اجرای این دستور العمل در سال ۹۸ تعداد ۱۷۶۰ نفر و در سال ۹۹ تعداد ۱۹۲۰ نفر بوده است اما این تعهدات در سال‌های  ۹۸ و ۹۹  تنها تعداد  ۲۸۲ و ۲۹۰ نفر بوده است که نشان از عدم استقبال صنوف در بکارگیری افراد اعلامی بوده است. 

کارشناس مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی تاکید کرد: گرچه تعداد کمی در این طرح شرکت کرده‌اند، اما طبق آمار مورد بررسی ما از این تعداد ۵۰ درصد شغل جدید را از مهارت آموخته شده در همان محیط کار واقعی را ایجاد کرده اند و ۳۰ درصد در همان مشاغل به صورت استاد شاگردی باقی مانده اند و ۲۰ درصد هم به دنبال کار جدید هستند. 

  او ادامه داد: متاسفانه طبق آخرین پایش آماری ما ۲۰ درصد از کسب و کارها اصلا از وجود این دستورالعمل هیچ اطلاعی نداشته اند،  که ریشه آن را در عدم آگاهی و اطلاع رسانی می‌توان جست، و قریب به ۲۲ درصد از جامعه کسب و کار به علت سخت گیری‌های سازمان تامین اجتماعی و بازرسی‌های این سازمان به صورت سختگیرانه در پوشش های بیمه‌ای عنوان کرده اند، در حالی که ۱۸ ماه واحد صنفی از شمول تامین اجتماعی در طرح مهارت ورزی جوانان و نوجوانان خارج است و محل اعمال بازرسی نیست. 

کارشناس مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی کرمان  گفت: ۱۸ درصد از کسب و کار‌ها علاقه‌ای به اجرای دستور العمل مهارت آموز در محیط واقعی کار را به علت تبعاتی که ممکن است، کارآموز و مهارت ورز در محیط کسب و کار برای آنها ایجاد کند، ندارند و به شدت از بکارگیری کارآموز شانه خالی می‌کنند. 

او ادامه داد: ۱۳ درصد از عدم اجرایی شدن این طرح که تنها ۵ درصد در استان اجرایی شده است را فرایندهای اداری دستورالعمل همکاری ضعیف دستگاه‌های اجرایی مرتبط به اجرایی شدن این دستورالعمل عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :