نبود زیرساخت، عامل عقب ماندگی ارتباطات روستایی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1465

نبود زیرساخت، عامل عقب ماندگی ارتباطات روستایی

گفتگو | فارس

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان: عمده روستاهای استان زیرساخت‌های مناسبی در زمینه اینترنت و ارتباطات ندارند، بیشترین توجه در این سال‌ها به جنوب استان شده است.

عصر حاضر را باید تلفیقی از ارتباطات و اطلاعات دانست که بشر در آن بیش از گذشته خود را نیازمند به داشتن اطلاعات و برقراری ارتباط برای کسب اطلاعات مورد نیاز می‌داند.

اما برای برقراری ارتباط به‌ویژه از طریق اینترنت و فضای مجازی با مشکلاتی هم مواجه هستیم که به حوزه زیرساخت‌ها برمی‌گردد.

برای اطلاع از وضعیت زیرساخت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با مدیرکل استان کرمان به گفت‌وگو نشستیم.

در بحث ارتباطات روستایی دچار مشکل اساسی هستیم

حسین ساجدی‌فر با بیان اینکه ما در استان کرمان در بحث ارتباطات روستایی به شدت دچار مشکل هستیم،اظهار داشت: از لحاظ پوشش اینترنت روستایی دچار عقب‌ماندگی هستیم که ان‌شاءالله قرار است امسال این فاصله به نقطه مطلوب برسد.

اوعنوان کرد: از جمله مشکلات استان در زمینه اطلاعات و فناوری، وسعت استان و دیگر عدم روحیه مطالبه‌گری مردم روستا است.

ساجدی با اشاره به اینکه در سطح استان ۷۰۰ روستا فاقد اینترنت داشتیم، تصریح کرد: سال گذشته ۲۱۷ روستا در سطح استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند و همچنان ۵۰۰ روستا در سطح استان وجود دارد که ارتباط مناسب در زمینه اینترنت و تلفن ندارند.

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان همچنین ابراز داشت: سال گذشته در سطح استان ۱۹ سایت جدید برای پوشش اینترنت و تلفن ۴۹ روستا راه‌اندازی شد و ۵۴سایت موجود، ارتقا پیدا کردند و متصل به اینترنت شده‌اند.

او با اشاره به اینکه امکان پشتیبانی ارتباطی در روستاهای صعب‌العبور استان وجود ندارد، گفت: سال گذشته برای ۲۰ روستای صعب‌العبور و کوهستانی که بیشتردر جنوب استان قرار داشتند، سایت ماهواره‌ای (وی ست) نصب کردیم و این سایت‌ها برای وزارتخانه هزینه‌بر است.

 ساجدی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱،  ۲۳سایت شهری در سطح استان راه‌اندازی شده است، بیان کرد:سال گذشته برای اولین‌بار ۴ سایت اینترنت ۵G در شهر کرمان راه‌اندازی کردیم.

 ساجدی در زمینه برنامه‌های سال جاری اداره کل فناوری اطلاعات استان عنوان کرد: در سال جاری با همکاری مسؤولان استان از جمله استاندار تصمیم داریم تا پایان سال ۵۰۰ روستای باقیمانده در سطح استان که دچار مشکل ارتباطات و اینترنت هستند، مشکل آنها را برطرف کنیم.

او بیان داشت: عمده روستاهای استان زیرساخت‌های مناسبی در زمینه اینترنت و ارتباطات ندارند و این روستاها تنها مربوط به یک نقطه استان نیستند، بلکه در سطح استان پراکنده هستند.

 ساجدی تصریح کرد: خود شهرستان کرمان در زمینه اینترنت و ارتباطات مشکل دارد و بیشترین توجه در این سال‌ها به جنوب استان شده است.

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان با اشاره به اینکه سال گذشته در سطح استان ۳۰۳ کیلومتر فیبر نوری زیرساختی انجام شده است، گفت: یک مجوز از وزارتخانه برای اجرای ۲۲۵۰ کیلومتر فیبر نوری روستایی گرفته‌ایم که ان‌شاءالله به مرور در سطح روستاهای استان انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه در رودبار جنوب سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه سایت انجام شده اما زیر‌ساخت لازم وجود ندارد ،ادامه داد: در شهرستان رودبار جنوب ،شرکت ایرانسل ۸ سایت جدید راه‌اندازی کرده که برای هر سایت حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده و این سایت‌ها مجهز به ۴G هستند اما اکنون از این سایت تنها برای مکالمه استفاده می‌شود.

 راه‌اندازی ۲۵۰ سایت جدید در سال جاری در استان

 ساجدی اظهار کرد: در سال جاری ۲۵۰ سایت جدید که ۱۰۰ سایت مربوط به ایرانسل و ۱۵۰ سایت مربوط به همراه اول هستند، در سطح استان راه‌اندازی می‌شود.

او ادامه داد: در سطح شهرها اپراتورها هزینه ساخت سایت‌های جدید را خودشان پرداخت می‌کنند، زیرا برای آنها صرفه اقتصادی دارد، اما در روستاها به‌دلیل اینکه صرفه اقتصادی ندارد دولت پرداخت می‌کند.

ساجدی بیان داشت: برخی استان‌ها در زمینه اجرای فیبر نوری از استان کرمان جلوتر هستند و در گذشته این پروژه را به‌صورت تک شهری انجام داده بودند.

اتصال ۸۴ شهر استان به فیبر نوری تا پایان سال

او عنوان کرد: در سال جاری توانستیم ابلاغ اجرای فیبر نوری در سطح شهرهای استان را با کمک استاندار از وزارتخانه ارتباطات دریافت کنیم و باید تا آخر سال ۸۴ شهر استان به فیبر نوری متصل شوند و اگر این پروژه در استان انجام شود ما از دیگر استان‌های کشور در زمینه فیبر نوری وضعیت بهتری خواهیم داشت.

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کرمان اظهار داشت:  قراردادهای اجرایی فیبر نوری را امضا و به شهرداری‌های شهرهای استان ارسال کرده‌ایم و با امضای این قراردادها از سوی شهرداری‌ها بلافاصله اجرای فیبر نوری در این شهرها شروع می‌شود.

  او تاکید کرد: همزمان با شهر کرمان سایر تیم‌ها در سایر شهرهای استان پروژه فیبر نوری را اجرا خواهند کرد و تا پایان سال جاری فیبر نوری تمامی منازلی که شهرداران شهرهای آنها قرارداد مجوز حفاری را امضا کنند، وصل خواهد شد و هر شهرداری شهری که این مجوز را صادر نکند فیبر نوری در این مناطق انجام نمی‌شود.

۸۰ درصد جمعیت شهری کرمان به فیبر نوری متصل می‌شود

 ساجدی اظهار داشت: ما تکلیف داریم ۸۰ درصد جمعیت شهری استان را متصل به فیبر نوری کنیم، شهرداران و شورای شهرهایی که همکاری در این زمینه با ما نداشته باشند دودشان به چشم مردم می‌رود و این اتفاق یکبار رخ می‌دهد.

او عنوان کرد: برای اجرای فیبرنوری در شهرهای استان تیم‌های تخصصی به همراه ۵۰۰ کارگر همزمان وارد استان کرمان می‌شوند و اگر این تیم‌ها بروند دیگر به این زودی برگشتی وجود ندارد و اگر مردم اینترنت و زیرساخت مناسبی خواستند و نبود، بدانند شهرداران و شورای شهر امروزشان مقصر هستند و ما با آنها اتمام حجت کرده‌ایم.

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان گفت: این پروژه یک ریال هزینه برای شهرداری‌ها ندارد و حتی ما شهرداری‌ها را در زمینه درآمد آینده فیبر نوری شریک کرده‌ایم و در این زمینه قانون گذاشتیم که پنج درصد از فروش اینترنت از بستر این فیبر نوری برای همیشه در اختیار شهرداری کرمان و در مراکز شهرستان‌ها دیگر استان سه درصد و سایر شهرها دو درصد قرار گیرد.

 ساجدی با اشاره به اینکه اکنون هر کیلومتر اجرای کامل فیبر نوری حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، بیان داشت: برآورد اولیه ما در مورد هزینه‌های این پروژه حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است. ما در شهرهای استان کمتر دچار مشکل اینترنت نسبت به روستاها هستیم.

 ساجدی با اشاره به اینکه فیبر نوری یک زیرساختی برای اقتصاد دیجیتال است، گفت: در سال جاری برای اولین‌بار در کشور اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان به‌عنوان متولی اقتصاد دیجیتال استان، انتخاب شد.

او با اشاره به اینکه باید تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور سهم اقتصاد دیجیتال از  GDP کشور ۱۰ درصد شود، گفت: در حال حاضر سهم اقتصاد دیجیتال در GDP کشور ۶ درصد است.

ساجدی با اشاره به اینکه سهم اقتصاد دیجیتال در استان‌های کشور از جمله کرمان زیر یک درصد است، افزود: در سطح کشور چند استان از جمله خراسان و قم در زمینه اقتصاد دیجیتال خوب کار کرده‌اند.

ساجدی گفت: استان کرمان معین منطقه جنوب‌شرق در زمینه سلامت است، این در حالی که پزشک، تشکیلات و تجهیزات زیرساختی نداریم و باید به سمت استفاده از فناوری‌های دیجیتال مانند طبابت از راه دور، آزمایشگاه آنلاین، داروخانه آنلاین و …برویم.

۶۰ درصد بودجه ارتباطات استان صرف جنوب استان می‌شود

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان تاکید کرد: ۶۰ درصد بودجه اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات صرف جنوب استان می‌شود.

 ساجدی با اشاره به اینکه ما تصمیم‌ داریم همه مناطق استان را به‌صورت همزمان پیش ببریم، بیان کرد: یکی از مشکلات عمده ما در شرق و جنوب استان سرقت سایت است و به‌عنوان مثال یک سایت در بم ۲۰ بار سرقت شد و ما با این هزینه می‌توانستیم ۴۰ روستا را تجهیز کنیم و این مشکل تنها مربوط به استان ما نیست، بلکه در همه کشور با این مشکل روبه‌رو هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :