تامین زیرساخت؛ واجب‌تر از نان شب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 574

استاندار کرمان: اگر در جنوب کرمان سرمایه‌گذاری به‌ موقع انجام نشود، امکان مهاجرت مردم منطقه وجود دارد

تامین زیرساخت؛ واجب‌تر از نان شب

یک کارشناس فرهنگی می‌گوید: وقتی برخی خانواده‌ها در جنوب کرمان مجبورند زندگی‌شان را با یارانه بگذرانند، چگونه ممکن است به مسائل فرهنگی و آموزشی توجه داشته باشند؟ 

«محمد زنگی‌آبادی» می‌افزاید: بسیاری از مردم در این مناطق، توان تأمین هزینه‌های تحصیلی فرزندان خود را ندارند و برای همین ترک تحصیل در جنوب کرمان بیشتر است. 

وی ادامه می‌دهد: در بسیاری از روستاها فاصله مدرسه تا محل زندگی بسیار است. به همین دلیل در برخی مناطق مثل قلعه‌گنج و رودبار جنوب دختران برای رسیدن به مدرسه مجبورند چندین کیلومتر پیاده‌روی کنند که همین موضوع سبب ترک تحصیل آنان می‌شود. از سوی دیگر تعداد مدارس کپری هم در این منطقه زیاد است که نشان‌دهنده محرومیت و پایین بودن کیفیت آموزش است. 

کمبود آب 

همشهری نوشت: یکی از اهالی رودبار جنوب گفت: کمبود آب و نبود امکانات درمانی و آموزشی به بیکاری، مهاجرت و خالی شدن روستا‌ها و همچنین حاشیه‌نشینی منجر می‌شود. جنوب کرمان از بحران آب آسیب زیادی دیده است. با وجود بارندگی‌های سال جاری مشکل خشکسالی در این منطقه حل نشده است. 

«امین طاهری» افزود: بحران در روستاهای جنوب کرمان هر سال افزایش می‌یابد. به طوری که کمبود آب شرب سبب شده مردم از آب چاه‌های کشاورزی برای خوردن استفاده کنند. در سال جاری طرح نذر آب در مناطق جنوبی کرمان اجرا شد، اما این طرح جواب‌گوی نیاز مردم نیست. با توجه به این‌که بسیاری از روستاهای این منطقه کوهستانی و صعب‌العبور هستند، آب شرب به آن‌ها نمی‌رسد. 

رشد جمعیت 

نماینده 5 شهرستان جنوبی کرمان در مجلس با اشاره به این‌که جنوب کرمان نیازمند تلاش، توجه و کمک بیشتر مسوولان است، گفت: با وجود تمامی خدمات انجام‌شده در این منطقه، به واسطه عقب‌افتادگی تاریخی جنوب استان، امکانات موجود پاسخ‌گوی نیاز منطقه نیست. 

«احمد حمزه» افزود: قبل از انقلاب این منطقه در بسیاری از شاخص‌های زیرساختی، بهداشت و درمان و آموزشی در حد صفر یا خیلی کم بود. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به رشد جمعیت در جنوب استان کرمان اشاره کرد و افزود: به دنبال توسعه بیمارستان‌ها و تأمین نیروهای تخصصی مورد نیاز آن‌ها هستیم. 

نماینده 5 شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی از کمبود شاخص تخت‌های بیمارستانی در این منطقه ابراز ناراحتی کرد و گفت: تعداد تخت‌های بیمارستان‌های جنوب کرمان با جمعیت موجود این منطقه تناسب ندارد و این بیمارستان‌ها باید توسعه پیدا کنند. 

حمزه ادامه داد: انتظار داریم وزارت بهداشت همکاری کند که تخت‌های بیمارستانی جنوب کرمان تا میانگین شاخص‌های استان کرمان ارتقا یابد. 

عدالت آموزشی 

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در جنوب کرمان با توجه به رشد جمعیتی همچنان نیاز به رسیدگی و حمایت برای برقراری عدالت آموزشی است. 

«یحیی کمالی‌پور» افزود: کماکان برخی مناطق در جنوب کرمان است که شرایط سخت بدی آب و هوا و جغرافیایی دارد و به همین علت هنوز کمبودهایی دیده می‌شود. نیاز است در زمینه تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی، توزیع تجهیزات آموزشی و اداری و رفاهی اقدامات لازم صورت گیرد. 

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ظرفیت‌های متعدد و متنوعی که در جنوب استان کرمان وجود دارد، گفت: با وجود همه این ظرفیت‌ها هنوز نتوانسته‌ایم از آن به نحو شایسته‌ای استفاده کنیم. 

وی با بیان این‌که افراد بسیار زیادی هستند که امکان سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیرساختی در جنوب استان کرمان را دارند، گفت: باید برای آن‌ها فرش قرمز پهن کنیم و حمایتشان کنیم نه این‌که چوب لای چرخ آن‌ها بگذاریم. سرمایه‌گذاران در این منطقه دچار مشکل هستند و می‌طلبد برای رونق جنوب استان مشکلات آن‌ها را رفع کنیم.

توسعه سرمایه‌گذاری نیازمند تأمین زیرساخت‌‌ها

استاندار کرمان با اشاره به این‌که تامین زیرساخت‌ها برای صنایع در جنوب استان کرمان ضرورت دارد، گفت: اگر در این منطقه سرمایه‌گذاری به‌ موقع انجام نشود، امکان مهاجرت مردم منطقه وجود دارد. 

«محمدجواد فدایی» با بیان این‌که نیازهای جنوب استان کرمان زیاد است و منابع ما محدود، افزود: باید نیازهای منطقه را با توجه به اعتبارات موجود اولویت‌بندی کنیم.

اقتصاد مردمی نیست

این در حالی است که رزم حسینی استاندار سابق كرمان اعتقاد داشت: اگر اعلام می‌شود فقر در جنوب كرمان وجود دارد به اين دليل است كه اقتصاد را مردمی نكرده‌ايم و بهره‌وری لازم را از منابع موجود بويژه آب نداريم.

محمدی نور امام جمعه سابق جازموریان با بیان اینکه فقر و محرومیت بر رودبار حاکم است و اگر کاری در زمینه اقتصاد آن نشود، فقر فرهنگی هم برطرف نمی‌شود، تصریح کرد: جازموریان با داشتن 45 هزار نفر جمعیت هنوز بخش است و ادارات مستقل را ندارد که این مشکل فقر فرهنگی و اقتصادی مردم منطقه را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی جازموریان به نفع تمام شهرستان‌های جنوب کرمان است و پیشرفت فرهنگی را به دنبال دارد، افزود: از دیگر مسائل مهم و تأثیرگذار در فرهنگ منطقه ریشه‌کنی بیسوادی آن است، اما کمبود معلم و استفاده از سرباز معلم معضل بزرگی در این بخش است.

محمدی‌نور با اشاره به کمبود مؤسسه‌های قرآنی در شهرستان رودبار و بخش جازموریان ادامه داد: اختصاص اعتبار برای جذب روحانی، ساخت خانه عالم، توزیع قرآن و کتاب‌های ادعیه و … از جمله نیازهای فرهنگی در این منطقه است.فرماندار قلعه‌گنج که شهرستان محل مسوولیتش پایلوت اقتصاد مقاومتی است می‌گوید: با توجه به ضروریت اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در شهرستان در راستای رفع محرومیت در این منطقه طی سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

عطا ناوکی افزود: انتخاب معین‌های اقتصادی از بین شرکت‌های توانمند بخش خصوصی در استان کرمان توانسته بخشی از مشکلات را رفع کند ضمن اینکه اجرای طرح‌هایی برمبنای توان مندی‌های بومی مردم در زمینه‌های دامداری با وارد کردن نژاد‌های برتر دام از خارج از کشور، احداث هتل کپری، ترویج صنایع دستی، ترویج کشاورزی با تکیه بر کشت‌های مطلوب و اقتصادی در شهرستان موجب اشتغال زایی در این شهرستان شده است.

وی بیان کرد: توسعه این اقدامات میتواند در آینده محرومیت و فقر را در این شهرستان ریشه کن کند و در همین راستا هم اکنون شاهد توسعه اشتغال و بازگشت جوانان متخصص بومی به شهرستان و اقتصاد پویا و صادرات محصولات قلعه گنج به استان‌های مختلف هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 55
  • دیروز: 92
  • هفته: 1,290
  • ماه: 4,800
  • سال: 17,539