غزل خدافظی یارانه‌های رانتی فولادی‌ها خوانده می‌شود. محدودیت گاز، صنایع رانتی را دچار چالش می‌کند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1424

غزل خدافظی یارانه‌های رانتی فولادی‌ها خوانده می‌شود. محدودیت گاز، صنایع رانتی را دچار چالش می‌کند 

گزارش| کاغذ وطن

رانت انرژی شرکت‌های فولادی ته کشیده است. این پیامی است که در اختتامیه رویداد توسعه ایده‌های فناورانه گل‌گهر در تهران منتقل می‌شود. پیامی که ابتدا احتمالش درصحبت‌های رئیس هیئت مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سرباز می‌کند و بعد مهر تاییدش را معاون ریاست جمهوری می‌زند. تا جایی که  فیروزآبادی در این همایش رک و راست اعلام می‌کند که کشور هرگز به دوران درآمدی دهه ۷۰ و بر‌نمی‌گردد و مجبوریم تا به سمتی رویم که همه دنیا رفته است. 

صنایع چاره‌ای جز نوآوری و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان ندارند. آنچه مسلم است در آینده دیگر زمینه سوبسیدهای انرژی فراهم نباشد. در اختتامیه رویداد توسعه ایده‌های فناورانه گل گهر در تهران روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به صراحت اعلام می‌کند که کشور دیگر به وضعیت درآمدی ده ۷۰ و ۸۰ برنخواهد گشت.

فیروزآبادی در این رابطه می‌گوید: «موضوع مصرف انرژی و آب هر چه جلوتر برویم، وضعیت  سخت تر می‌شود  و دولت  مجبور است تا به صنایعی چون گل گهر و فشارش را بیاورد و این مسئله قطعا اتفاق خواهد افتاد.» صحبت از حذف و یا کاهش این سوبسیدهای در حالی مطرح می‌شود که این صنایع چندان هم بدون این سودبسیدها سودآوری ندارند و این را حتی می‌شود در سخنرانی‌های معاون ریاست جمهوری هم دید.

فیروزآبادی در این رویداد خطاب به همه صنایع فولادی می‌گوید: «اگر هزینه نیروی انسانی در ایران معادل اروپا و هزنیه انرژی،مالیات و عوارض معادل اروپا باشد ، صنایع فولاد ما قطعا به اندازه‌ای که الان سود ده هستند، سودده نخواهند بود و در این مسئله تعارف هم نداریم.»

*صنایع معدنی نیازمند برنامه‌ریزی جدید هستند

وجیه‌الله جعفری، معاون وزیر صمت و ریاست هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مدعی است که صنایع معدنی نیازمند تحول جدید و برنامه‌ریزی جدید در حوزه معادن است. برنامه‌ریزی که بایستی قیمت تمام شده را کاهش دهد.  نیازی که او معتقد است با استفاده از ظرفیت بخش دولتی میسر نمی‌شود و لازمه آن همکاری شکرت‌های شاخص مثل گل‌گهر،گهرزمین، چادرملو و غیره است .

این تحول از نگاه جعفری بایستی هم در حوزه اکتشافات صورت گیرد و هم در مراحل استخراج و بهره برداری و فرآوری.  هر چند که از نگاه او مهمتر از همه این موارد بخش اکتشاف و فرآوری است . او در این رابطه گفت: در یکی دو سال گذشته در ایمیدرو به دنبال یک طرح بودیم تا بتوانیم فضای جدیدی را ایجاد و عناصر راهبردی در مجموعه‌های معدنی شناسایی کنیم، تا ارز کمتری از کشور برای واردات بخشی از مواد معدنی خارج شود.

به گفته او علاوه بر مواد معدنی موجود مس، آهن، روی، طلا و بقیه عناصر دیگری هستند که امروزه حداقل در یک بعد آن بالای یک میلیون دلار سالانه ارز خارج می‌کنند.

*انرژی در آینده قیمت می‌گیرد

رئیس هیئت مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر  نیز در راستای صحبت‌های معاون رییس جمهور در اختتامیه رویداد توسعه ایده‌های فناورانه گل گهر در تهران به صراحت اعلام کرد که سوبسیدی که شرکت‌های فولادی بابت گاز داده می‌شده دیگر پایدار نیست.

حمیدرضا فولادگر ،رئیس هیئت مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در اختتامیه رویداد توسعه ایده‌های فناورانه گل گهر در تهران به صراحت اعلام کرد که سوبسیدی که شرکت‌های فولادی بابت گاز داده می‌شده دیگر پایدار نیست.

به گفته فولادگر، ۷۰ درصد فولاد دنیا از روش کوره‌بلند ساخته می‌شود چون کشورهای دیگر مثل ایران گاز به صورت تقریبا مجانی در اختیارشان نیست، به همین دلیل نیز برخلاف دنیا تکنولوژی تولید فولاد در این شرکت بر پایه روش احیای مستقیم شکل گرفته که مصرف گاز بالایی دارد.

 

او با تاکید بر اینکه  باید در توسعه صنایع معدنی دقت کنیم که دیگر معلوم نیست در سال آینده گاز بدین شکل و با این وضعیت یک مزیت باشد، گفت: مسئولین تصمیم دارند قیمت انرژی را به سمت قیمت تمام شده ببرند، بنابراین بحث انرژی به عنوان یک چالش مهم برای معدن و صنایع معدنی است.

رئیس هیئت مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، تامین پایدار سنگ آهن در بحث فولاد  را دیگر چالش پیش روی این صنایع دانست و گفت: بعد از سنگ‌ آهن صنایع معدنی  بعدی‌مان  باز به نسبت ذخایری که داریم کم هست و به نسبت ذخایری که داریم تولیدمان به شدت پایین است. 

فولادگر در ادامه  وضعیت صنایع کانی‌های غیر فلزی  را به نسبت بهتر ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه در کانی‌های غیرفلزی هم از فناوری استفاده نمی‌کنیم و بسیار پرت محصول و دور ریز داریم و بهره‌وری در صنایع کانی‌های غیرفلزی  هم خوب نیست. 

رئیس هیئت مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در اختتامیه رویداد توسعه ایده های فناورانه گل گهر تاکید کرد که این شرکت هیچ راهی جز مسلح کردن صنایع معدنی به فعالیت‌های دانش‌بنیان ندارد .

فولادگر با اشاره به رتبه ۷ تولید فولاد خام کشور در دنیا و قیاس آن با حجم تولید فولاد در چین، گفت: ما با ۳۰ میلیون تن تولید رتبه هفتم هستیم اما چین ۱.۵ میلیارد تولید فولاد دارد و فاصله به شدت بالاست و ما  اگر می‌خواهیم صنایع معدنی را با بحث اقتصاد مقاومتی ادامه دهیم هیچ راهی جز بهره‌ور شدن نداریم. 

پورابراهیمی: ما محدودیت آب نداریم

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این رویداد از توقف پروژه‌های توسعه‌ای در شرکت گهرزمین به‌عنوان زیر مجموعه هلدینگ گل‌گهر انتقاد کرد. پورابراهیمی خطاب به مدیران شرکت گل‌گهر، گفت:بنده اطلاع دارم یک بخشی از طرح‌های توسعه زیر مجموعه گل‌گهر که در قالب شرکت گهرزمین بوده متوقف شده، این موضوعات به صلاح استان کرمان نیست و باید پیگیری شود.

پورابراهیمی در این رویداد تاکید دارد که به هیچ وجه صنایع فولادی استان کرمان مشکل آب ندارند. او در این رابطه، گفت: خط دوم انتقال آب در خلیج فارس در بلندمدت تمام کارهای توسعه را در بر می‌گیرد و ما محدودیت آب نداریم و از آن سمت هم  بحث همراهی در جهت زیر ساخت ها کاملا وجود دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در اختتامیه رویداد توسعه ایده‌های فناورانه گل گهر در تهران تاکید دارد که این شرکت ایده‌‌های فناورانه را هر چه سریعتر جذب کند و حتی برای این امر به طور خاص ۲ بار در سخنرانیش مدیرعامل این شرکت را خطاب قرار می‌دهد. به گفته پورابراهیمی ۱۵۰ ایده به این رویداد آورده شده و بایستی ۱۰ ایده برتر ازبین آن‌ها انتخاب شود و زمینه همکاری گل گهر و این شرکت‌های دانش بنیان فراهم شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 21
  • امروز: 20
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,930
  • ماه: 7,568
  • سال: 25,132