رمزگشایی از تصمیم شورای رقابت برای تغییر ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو. وعده شکست قیمت‌ها در بازار خودرو

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1446

رمزگشایی از تصمیم شورای رقابت برای تغییر ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو. وعده شکست قیمت‌ها در بازار خودرو 

گزارش | خبرآنلاین

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور درباره تصمیم افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو در کارخانه می‌گوید: این تصمیم باعث می‌شود که قیمت خودرو در بازار شکسته شود، چون تولید خودرو افزایشی می‌شود.

تصمیم درباره افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو امروز نهایی می‌شود. خبرها از درون شورای رقابت، حاکی از آن است که این شورا در جلسه ۱۵ فروردین، قیمت کارخانه‌ای خودروها را تعیین‌تکلیف کرد.

نقشه راه شورای رقابت برای قیمت خودرو چه خواهد بود؟

پیش از این، در اسفندماه سال گذشته سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی شورای رقابت اعلام کرده بود برای سال ۱۴۰۲ قیمت کارخانه‌ای برخی خودروهای داخلی افزایش می‌یابد. وی عنوان کرده بود: براساس فرمول‌ها و داده‌های جمع‌آوری شده درباره قیمت خودرو، بعد از تعطیلات نوروز نقشه راه نهایی را شورای رقابت ارائه می‌دهد و پس از آن دستگاه مربوطه قیمت را اعلام می‌کند.

وی در عین حال با اشاره به اینکه برای سال آینده قیمت کارخانه‌ای برخی خودروهای داخلی افزایش می‌یابد، اما ممکن است در مورد برخی خودروها این افزایش قیمت کمتر و در برخی دیگر این افزایش قیمت بیشتر باشد، متذکر شده بود: درج موضوع افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو نزدیک به واقعیت است، اما واقعی نیست.

توکلی توضیح داده بود: در واقع براساس جلساتی که تشکیل شده، این نتیجه حاصل شده که خودروها ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند، اما در بعضی خودروها این عدد می‌تواند کمتر از ۳۰ درصد و در برخی از خودروها نیز می‌تواند بیشتر از ۷۰ درصد باشد لذا در واقع میانگین افزایش قیمت می‌تواند درست باشد، اما دقیق نیست.

صف خرید خودرو جمع می‌شود؟

در همین رابطه، محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره جلسه شورای رقابت برای تعیین تکلیف قیمت خودرو، می‌گوید: اگر بین ۳۰ تا ۷۰ درصد قیمت خودرو افزایش یابد و قیمت‌ها اصلاح شود -البته بستگی به نوع خودروها دارد. برخی کمتر و برخی خودروها افزایش قیمت بیشتری دارند- قیمت کارخانه‌ای خودروها ۳۰ درصد زیر قیمت حاشیه بازار خواهد بود که هم برای خودروساز مقرون به صرفه خواهد بود و می‌تواند تولید داشته باشد و برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو عملی شود و هم قطعه‌ساز می‌تواند کار خود را انجام دهد و هم موضوع بازار و صف خرید خودرو حل شود.

وی می‌افزاید: موضوعی که در حال حاضر در بازار خودرو شاهد هستیم، فقط و فقط به دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو است که با این اتفاق، این سیستم از هم می‌پاشد و بازار حالت منطقی خود را پیدا می‌کند؛ کمااین‌که در دهه ۷۰ نیز یک چنین مشکلی را داشتیم و با این ترفند حل شد.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور تصریح می‌کند: شورای رقابت قول داده که بر اساس قیمت تمام شده قیمت‌ها را تعیین کند؛ نه براساس زیان. اگر شورای رقابت این را عملیاتی کند، من فکر می‌کنم مشکل بازار خودرو حل می‌شود.

نجفی‌منش عنوان می‌کند: با توجه به این‌که شعار امسال، رشد تولید است، اگر چنین تصمیمی گرفته شود، موضوع رشد تولید حل می‌شود و مردم هم به خودروی با قیمت مناسب دسترسی پیدا می‌کنند و صف رانت‌خواری و اختلاف قیمت خودرو برچیده می‌شود.

 

وی در ادامه با ذکر مثالی، می‌گوید: در حال حاضر قیمت یک خودرو را خودروساز ۲۰۰ میلیون تومان اعلام می‌کند، اما در بازار ۴۰۰ میلیون تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 19
  • امروز: 149
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,574
  • ماه: 7,358
  • سال: 24,750