وجود تالارهای پذیرایی در محدوده شهری و مسکونی علاوه بر مشکلات ترافیکی، سلب آسایش ساکنان همسایه را به دنبال دارد. شادی به قیمت آزار همسایه. رنج ره‌آورد همسایگی با تالار

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1514

وجود تالارهای پذیرایی در محدوده شهری و مسکونی علاوه بر مشکلات ترافیکی، سلب آسایش ساکنان همسایه را به دنبال دارد. شادی به قیمت آزار همسایه. رنج ره‌آورد همسایگی با تالار   

گزارش کاغذ‌وطن/ سمیه‌خدیشی

 رئیس اتحادیه صنف تالار‌، رستوران‌‌ و اغذیه‌فروشان جیرفت: به  تالاردارها اخطار دادیم امکان تمدید پروانه در محدوده شهری و ترافیکی وجود ندارد، به فکر جانمایی جدید باشند.

 «یک شب که هزار شب نمی‌شود» این جمله را در جواب آزردگی‌هایی که از مراسم جشن و شادی دیگران تحمل می‌کنند، می‌شنوند. خانه در کنار یکی از تالارهای برگزار‌کننده مراسم عروسی است. از بعدازظهر درست همان موقع که از خسته از کار روزانه برمی‌گردند به‌قصد استراحت، صدای ساز و دهل شنیده می‌شود و تا نیمه‌شب این داستان ادامه دارد. اعتراض همدردی دوا نمی‌کند. اگر بچه کوچک بی‌قرار یا مریضی هم در خانه داری باید به خانه یکی بستگان که در فاصله دورتری از هیاهو قرار گرفته بر روی، که این گزینه هم در اکثر موارد با پارک ماشین یکی از مهمانان در جلوی درب‌خانه منتفی است.

 این شرح احوال همسایگان تالارهای سطح شهر جیرفت است. اکثر این تالارها در سطح شهر، بین منازل مسکونی و اغلب هم در محله‌های پرترافیک شهر قراردادند. برای مهمانان و میزبانان تالار این تنها یک شب است و یک شب که هزار شب نمی‌شود؛ اما این همسایگان تالار هستند که هر شب صدای موسیقی سوهان روح آنها شده و تا نیمه‌های شب از صدای بوق بوق عروس‌کشان تا خنده‌های شادی مهمانان که از سالن تالار به کوچه‌های اطراف ادامه پیدا کرده را باید به جان بخرند و راهی ندارند.

 آن طور که معلوم است این تالارها برای جانمایی و گرفتن مجوز مجبور به رعایت یک سری قوانین هستند؛ اما یا قوانین نمی‌تواند جلوی آزار و اذیت هم‌جواران تالار را بگیرد یا در جانمایی و اجرای قوانین کوتاهی صورت می‌گیرد.

*ضرورت پارکینگ برای صدور مجوز

 فرمانده انتظامی شهرستان جیرفت به «کاغذ وطن» می‌گوید: دررابطه‌با ضرورت وجود پارکینگ در زمان صدور مجوز باید ارگان مجوز دهنده به آنها نظارت کند، بعد از دایر شدن این تالارها یک سری موارد نظارتی به عهده اتاق اصناف و تعدادی از آنها نیز بر عهده نیروی انتظامی و پلیس اماکن است.

 سرهنگ عزت‌الله عبدلی نسب ادامه داد: بایستی محدوده فعالیت ساعت تالار رعایت شود و نظارت نیروی انتظامی نیز بر این مورد است و اگر کسی از عملکرد تالار ناراضی باشد، به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهد این موضوع رسیدگی می‌شود.

 او بیان کرد: علاوه بر اینکه نوع موسیقی باید مجاز باشد، آلات موسیقی نباید در بیرون از تالار قرار بگیرد، بلکه باید در داخل مکان تعبیه شده و صدای موسیقی هم در بیرون شنیده نشود.

 فرمانده انتظامی شهرستان جیرفت افزود: ساعت کار این تالارها محدودیت دارد و تحت نظارت نیروی انتظامی است، اما جانمایی این تالارها در حیطه کار نیروی انتظامی نیست.

 * شکایت کنند رسیدگی می‌شود

دررابطه‌با نحوه شکایت شهروندان توضیح داد: از تالارهای سطح شهر جیرفت در خصوص ایجاد مزاحمت برای شهروندان تاکنون گزارشی نداشتیم و درصورتی‌که گزارشی صورت بگیرد، در ابتدا با تذکر سعی در حل موضوع داریم و در اکثر موارد با تذکر موضوع حل می‌شود و آهنگ و موسیقی را کم کرده و مشکل رفع می‌شود در غیر این صورت شهروند شاکی باید از تالار شکایت کند و به شکایت افراد رسیدگی می‌شود.

*شورای ترافیک مجور پارکینگ را می‌دهد

   رئیس اتاق اصناف جیرفت دراین‌رابطه گفت: در زمان صدور مجوز اتاق اصناف فقط ظرفیت تالار، آشپزخانه و مواردی این چنین را بررسی می‌کند. اما وجود پارکینگ بر عهده شورای ترافیک است و در زمان صدور جواز کسب باید از شورای ترافیک تاییدیه بگیرد و بعد از آن اتاق اصناف می‌تواند مجوز را صادر کند.

 سعید شریفی افزود: به‌تازگی گرفتن مجوز الکترونیکی شده است و اگر در مهلتی که به ارگان‌های مربوطه برای تأیید مدارک می‌دهد کوتاهی کرده و مدت‌زمان زیادتر از حد معمول طولانی شود سامانه به‌صورت خودکار این گواهی را تأیید می‌کند.

شریفی با بیان اینکه یکی از تالارهای جیرفت که هم مشکل ترافیکی و پارکینگ داشت و حتی مهروموم هم شده بود بعد از مدتی در سامانه الکترونیک مجوز گرفته، و این مورد را یکی از ضعف‌های سیستم الکترونیکی دانست.

رئیس اتاق اصناف می‌گوید: هر تالار به‌صورت موردی از پلیس اماکن برای موسیقی مجوز می‌گیرد و پلیس روی این موسیقی نظارت دارد.

 شریفی با بیان اینکه اتاق اصناف فقط روی قیمت‌ها و ارائه خدمات نظارت دارد. ادامه داد: تعدادی از تالارها به دلیل نداشتن پارکینگ و آلودگی صوتی برای شهروندان باید در مکانی دیگر جانمایی شوند.

پلمپ ۵ تالار پذیرایی در جیرفت

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان، تالارها و رستوران‌ها در این باره توضیح داد: اغلب تالارهایی که در حال فعالیت در سطح شهر جیرفت هستند قبل از مصوب شدن قوانین ترافیکی شهر شروع به فعالیت کردند و در حال حاضر امکان گرفتن مجوز جدید برای این تالار در سطح شهر وجود ندارد.

 امین مجازی ادامه داد: یک‌سری از ضوابط ترافیکی مثل فاصله داشتن از چهارراه‌های سطح شهر وجود دارد که پلیس اماکن و شورای ترافیک این موارد را در نظر می‌گیرند و تاییدیه می‌دهند.

 او گفت: از نظر اتحادیه، اندازه فضای تالار، وضعیت تفکیک بخش زنانه و مردانه، داشتن نمازخانه و آشپزخانه با متراژ مشخص مدنظر قرار می‌گیرد.

طرح ساماندهی تالارها اجرا می‌شود

رئیس اتحادیه این صنف از اجرا شدن طرح ساماندهی تالارهای پذیرایی خبرداد و گفت: این طرح به دستور شورای تامین اجرا می‌شود و به اتاق اصناف ارجاع شده است در این طرح تالارها شرح خدمات خود را کاملا شرح داده و فاکتور با توجه به خدمات مشخص می‌‌شود و چارچوب قرارداد مشخصی برای تالارها تعریف شده است و بعد از تصویب کمیسیون نظارت این قرارداد توزیع و همه ملزم هستند از این نمونه قرارداد استفاده کنند.

صدور پروانه مجدد منوط به جانمایی جدید

مجازی دررابطه‌با معضل جانمایی تالارها در سطح شهر و بافت قدیم شهر بیان داشت: دراین‌رابطه باید صاحبان تالارها با مراجعه به اداره صنعت و معدن و تجارت درخواست زمین در شهرک‌های صنعتی برای احداث تالار پذیرایی کنند.

 او با اشاره به مهلت پنج‌ساله پروانه‌های این اماکن ادامه داد: به‌مرورزمان بعد از اتمام مهلت پروانه‌های قبلی و باطل شدن آنها برای صدور پروانه جدید در زمان جانمایی تاییدیه را نمی‌گیرند و باید جانمایی جدید صورت بگیرد.

 مجازی توضیح داد: اتحادیه به تالارها اخطار دادند که تا قبل از اتمام مهلت پروانه به فکر جانمایی جدید باشند و گفته شده که امکان تمدید پروانه برای محدوده شهری و ترافیکی وجود ندارد و بایستی اقدام به گرفتن زمین در مکان‌هایی مانند شهرک صنعتی کنند و از شهر فاصله بگیرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 130
  • امروز: 43
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,423
  • ماه: 7,822
  • سال: 26,024