آیین تقدیر از صادرکنندگان برتر استان شامگاه پنجشنبه در حالی توسط خانه صمت استان برگزار شد. هدف؛ تولید صادرات محور

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1464

آیین تقدیر از صادرکنندگان برتر استان شامگاه پنجشنبه در حالی توسط خانه صمت استان  برگزار شد. هدف؛ تولید صادرات محور

گزارش

صادرات و تراز تجاری استان کرمان با وجود برخی موانع سال گذشته منفی شد اما در این میان صادرکنندگانی بودند که باوجود شدیدترین تحریم‌های خارجی و موانع داخلی بازارهای هدف خود را گسترش دادند و به عنوان برتر قدردانی شدند.

آیین تقدیر از صادرکنندگان برتر استان شامگاه پنجشنبه در حالی توسط خانه صمت استان  برگزار شد که استاندار کرمان، معاون سازمان توسعه و تجارت، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان و سایر مسئولان از صادرکنندگان نمونه و برتر این استان قدردانی کردند.

در میان صادرکنندگان برتر شرکت‌هایی همچون هورخش کریمان، جوانانی مستعد و با انگیزه دهه هفتادی دیده می شوند که برای چهارمین سال متوالی عنوان برتر صادرات استان کرمان را به خود اختصاص دادند.

اکثر صادرکنندگان برتر چهره های جوان از بخش خصوصی بودند که ثابت کردند حتی زمانی که دنیا نمی‌خواهد چرخ اقتصاد، تولید و صادرات به گردش درآید می‌توان با اراده جوانان این مرز و بوم به موفقیت رسید.

صادرات اگر جان بگیرد در ادامه کار در سالی که به نام رشد تولید و مهار تورم مزین شده، می‌تواند این شعار را محقق کند و در ادامه فروش تولیدات ملی در بازارهای جهانی، استقلال اقتصادی، اشتغال و رفاه اجتماعی را در شدیدترین تحریم های تاریخ ایران برای مردم این سرزمین رقم بزند و این همان نکته ای است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند.

آیین قدردانی از صادرکنندگان برتر استان کرمان فرصتی بود تا مسئولان بخش خصوصی و دولتی با اعلام موانع و مشکلات، راهکارهای تسهیل امور صادرات استان کرمان را بررسی کنند و به نتایج خوبی برسند.

موانعی همچون بوروکراسی اداری، رفع تعهدات ارزی، موانع گمرکی، کشورهای هدف صادراتی و ضرورت ایجاد سامانه یکپارچه صادرات و تنوع محصولات صادراتی استان کرمان در این نشست مورد بررسی قرار گرفت تا وضعیت صادرات در این استان بهبود یابد.

مهدی حسینی نژاد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این آیین از کاهش ۴۹ درصدی آمار صادرات گمرکات استان طی سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: واردات استان کرمان ۱۰۷ درصد رشد داشته است که عمدتا مربوط به قطعات واحدهای تولیدی برای تولید بیشتر بوده است.

مانع تراشی برخی دستگاه‌های اجرایی

استاندار کرمان نیز در آیین قدردانی از صادرکنندگان برتر استان کرمان گفت: اگر صادرکننده و صادراتی نباشد تولیدی نیز وجود ندارد، باید صادرات محور، تولید کنیم تا مردم محصولات با کیفیتی مصرف کنند و اقتصاد کشور نیز تقویت شود.

محمدمهدی فداکار افزود: در حوزه کشاورزی سه کالای اساسی از جمله پسته و خرما داریم که خرمای کرمان در تبریز بسته‌بندی می‌شود.

وی با بیان اینکه گمرک و استاندارد در بخش‌هایی صادرات استان کرمان را دچار مشکل کردند افزود: نداشتن زیرساخت در گمرک و بخشنامه استاندارد پس از ماه مبارک رمضان صادرات را دچار چالش کرد و محیط زیست در یک مورد مانع صادرات شد.

استاندار کرمان به دستگاه های اجرایی تکلیف کرد که به صادرات استان کمک کنند و گفت: دستگاه ها نباید برای صادرات مانع تراشی کنند و همین کار نیز کمک بزرگی به این حوزه است.

وی بیان کرد: امیدوارم وزارت بازرگانی شکل گیرد تا صادرات متولی خاصی داشته باشد و کار این حوزه با سرعت بیشتری پیش برود و دستگاه های دخیل با مانع زدایی کمک کنند تا کار پیشرفت کند.

مهمترین موانع صادرکنندگان و لایحه دوفوریتی دولت

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این آیین با بیان اینکه مهمترین مسأله صادرکنندگان نرخ ارز و تعهدات ارزی است گفت: لایحه دوفوریتی دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی در صحن علنی تصویب شد که در حال بررسی است و احتمالا از روز یکشنبه هفته آینده در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: بر این اساس دولت به‌واسطه شرایط فعلی کشور می خواهد مدیریت بازارهای داخلی و خارجی را از محل راه اندازی وزارت بازرگانی پیگیری کند.

وی یادآور شد: پیش بینی می شود که با تمرکزگرایی، بخشی از چالش ها رفع می‌شود و یکسان سازی در صادرات کشور انجام می گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حجم گسترده و تنوع فعالیت های حوزه صنعت، معدن و تجارت از عهده یک وزارت خانه خارج است عنوان کرد: شاید یکی از ضرورت های لایحه دولت این است که یک وزارت برای این کار کافی نیست.

وی ادامه داد: کلیت طرح استقلال وزارت بازرگانی رای آورده و خبرهای آن هفته آینده اعلام می شود، تاکنون به دلیل تقسیم بندی فعالیت‌ها، شاهد اقدامات موازی در برخی دستگاه ها بودیم که هدف گذاری‌ها را حاصل نکرده است.

پورابراهیمی بیان کرد: پس از اقدامات ارزی به سمت مدیریت مصارف ارزی حرکت می کنیم و امیدواریم ظرف یک تا ۲ ماه آینده با پیگیری کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تحولات بزرگی در ساختار جدید صادرات کشور برنامه ریزی کنیم.

علت کاهش صادرات کرمان

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ساختار جدید اتاق بازرگانی کشور تا روز ۲۱ خرداد شکل می‌گیرد و برنامه ها را با تیم جدید و گذشته پیگیری می کنیم و راهی جز تقویت صادرات برای آرامش اقتصادی کشور نداریم.

وی با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی با آزادسازی مسیر و کاهش سخت گیری به ۲ برابر خواهد رسید افزود: ۷۰ درصد صادرات استان کرمان پسته و مغز پسته و مابقی مس و سایر بخش ها است و سال گذشته بخش عمده محصول پسته دچار سرمازدگی شد و برخی باغداران هزینه نگهداری باغ خود را نداشتند. پیش بینی می کنیم که جبران هزینه سال گذشته کشاورزان، را در محصول امسال داشته باشیم.

پورابراهیمی ابراز داشت: باید به سمت ترکیب صادرات و تنوع محصولات صادراتی پیش برویم و نباید به یک محصول اتکا کنیم تا مثل سال گذشته سرمازدگی کل صادرات استان را تحت تاثیر قرار ندهد.

وی تاکید کرد: استان کرمان در عرصه اقتصاد ملی اقدامات خوبی را آغاز کرده و امیدوارم سال جاری روند رو به رشد صادرات استان را شاهد باشیم. نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت ادامه داد: بضاعت و ظرفیت کمیسیون اقتصادی با افتخار در اختیار صادرکنندگان قرار دارد و باید با تجارب و روش های علمی مسیری را دنبال کنیم که اثرات مثبتی برای مردم داشته باشد.

تولید صادرات محور را نهادینه کنیم

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز گفت: امسال بنام رشد تولید نام گرفته اما نباید دنبال افزایش کمی تولید باشیم بلکه باید تولید صادرات محور با کیفیت قابل عرضه در بازار پیگیری شود.

سیدمهدی طبیب‌زاده ادامه داد: تاکید بر حوزه تولید کالای صادراتی باشد تا مسیر را برای رشد تولید فراهم کنیم، ضمن آنکه این حوزه نیاز به باور جدی در مسئولان استان کرمان دارد.

وی با بیان اینکه مسیر هموار صادرات بزرگترین خدمت به اقتصاد کرمان است تصریح کرد: هر کیلو محصول صادراتی استان کرمان کمتر از یک دلار در دنیا به فروش می رسد که نشان می دهد کالای با کیفیت تولید نمی شود و واردات ما چندین برابر صادرات است. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: پس از تولید کاتد مس، فقط صنعت حمل و نقل را در استان کرمان داریم، کاتد را به قیمت هر تن ۱۰ هزار دلار صادرات می کنیم در حالی که فرآورده‌های مسی را با قیمت ۸۰ هزار دلار واردات می کنیم.

وی یادآور شد: صادرات کرمان باید معنی دار باشد لذا بایستی تولید صادرات محور را در ادارات، افراد، سازمان ها و بخش خصوصی نهادینه کنیم. طبیب زاده افزود: نباید صادرات ارزش افزوده داشته باشیم بلکه بایستی کالای دارای ارزش افزوده صادرات کنیم. وی خاطرنشان کرد: باید بازار صادراتی استان کرمان را در حد پنج یا ۶ کشور ندانیم بلکه کالاهای صادراتی از انگشتان یک دست(امسال) فرا تر برود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بیان کرد: صادرات ۱۰ میلیارد دلار، ۴۰ محصول به ۵۰ کشور هدف گذاری شده و اگر به این رتبه برسیم استان کرمان توسعه یافته خواهد بود.

وی گفت: سال گذشته قیمت ماشین آلات تولیدی ورودی به استان کرمان هفت میلیون دلار بود که نشان می‌دهد سرمایه گذاری‌های کرمان در حال مستهلک شدن است.
طبیب زاده با اشاره به برگزاری نمایشگاه در کشورهای هدف صادراتی عنوان کرد: توجه‌ها باید به سمت صنایع کوچک و متوسط باشد.

طبیب زاده تاکید کرد: پس از بررسی ها مشخص شد که تولید صادرات محور در کشورهای موفق فقط یک سازمان متولی دارد تفاوت گمرکات و دستگاه های تصمیم گیرنده در ایران کار را برای صادرکنندگان دشوار کرده است.

فعالیت ۲۰ رایزن بازرگانی در دولت سیزدهم

معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران هم در این آیین گفت: نیازمند تحول در حوزه تجارت کشور هستیم لذا مقرر شد که سازمان توسعه و تجارت به عنوان پیشانی صادرات که بیشترین تعامل با تجار دارد، تلاش می کند با دور زدن مشکلات و تحریم ها به توسعه این حوزه کمک کند.

محمدصادق قنادزاده با بیان اینکه باید مشکلات صادرکنندگان را رفع کنیم افزود: پیمان سپاری ارزی مشکل نخست صادرات کشور نیست بلکه در این زمینه تثبیت نرخ ارز در اولویت است، باید در مورد شیوه برگشت ارز بحث شود که بانک مرکزی متولی آن است و آمادگی داریم با همفکری بخش خصوصی، دستگاه‌ها را همراه کنیم.

وی ادامه داد: ظرفیت خوبی در توسعه تجارت کشور طی دولت سیزدهم شکل گرفته است، تعداد ۲ رایزن بازرگانی طی این دولت به ۲۰ رایزن رسیده که رایزنان بازرگانی در واقع سفیران توسعه تجارت هستند.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: همچنین ۴۰ مرکز تجاری در کشورهای مختلف تاسیس شده که این مراکز برای بازرگانان ما شناخته شده نیست.

وی گفت: روش های متعددی را برای نقل و انتقالات مالی با کشورهای مختلف پیش می بریم و بحث ارزهای مرجع در سازمان توسعه و تجارت در حال بررسی است و در این زمینه آمادگی همکاری داریم.

قنادزاده ابراز داشت: همگرایی و تدبیر استاندار کرمان و نمایندگان مجلس باعث ایجاد تعامل خوبی با بخش خصوصی در استان شده که به توسعه صادرات کمک می کند و امیدوارم کرمان را در جایگاه شایسته خود ببینیم.

 

مجید ضیایی شرکت صنایع مس شهید باهنر کرمان، احسان خواجه حسنی شهریار هورخش کریمان، مرتضی تاج‌الدینی نشاط آفرینان کویر، علی پورجعفری شرکت ایلیا گستر سیرجان، ذبیح الله خوارزمی صنایع آلومینیوم هزار، حامد آشورزاده کویر رفسنجان، محمدعلی نژادمحمودی مجتمع فروآلیاژ رباط، حسن باقرپور شرکت فنی مهندسی توسعه بابکان، محمد صالحی از سیرجان زمرد، بابک شایسته رنگدانه سیرجان، جمشید نورمندی پسته الماس کویر جنوب، علیرضا کریمی رحمت آبادی روغن موتور پردیس، محمدحسین جهانگیری سعیدآبادی بازرگانی جهانگیری، زهره مرادی شرکت گسترش بازرگانی کرمان، محمدرضا انتظاری الماس کویر، عبدالامیر منصوری پترو نیرو، حسن درویش سیمان توسعه ماهان کرمان، علی اکبر رحیمی شرکت گلاب زهرا و رضا زیدآبادی نژاد شرکت گرانول به عنوان صادرکنندگان نمونه استان کرمان قدردانی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 17
  • امروز: 14
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,924
  • ماه: 7,562
  • سال: 25,126