گزارش «خبرآنلاین» از آخرین تحولات انتخاباتی در اردوگاه های سیاسی. باهنر در راه کرمان؛ قالیباف نفس راحت کشید

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1647

گزارش «خبرآنلاین» از آخرین تحولات انتخاباتی در اردوگاه های سیاسی. باهنر در راه کرمان؛ قالیباف نفس راحت کشید
ورود اصولگرایان به انتخابات مجلس ۱۴۰۲ با چند لیست قطعی شده است و رقابت جدی در این دوره را باید در اردوگاه اصولگرایی دنبال کرد.
به گزارش کاغذ وطن به نقل از خبرآنلاین، کمتر از ۲۰ روز دیگر تا برگزاری مهمترین ماراتن سیاسی سال ۱۴۰۲ باقیمانده است و برخلاف غیبت محسوس اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در انتخابات مجلس که در نتیجه رد صلاحیت ها رخ داد، بروبیاهای انتخاباتی در اردوگاه راست اوج گرفته است.
در میانه خبرهای منتشر شده طی چند روز اخیر آنچه بیش از همه جلب توجه میکند، قطعی شدن ورود اصولگرایان به انتخابات با چند لیست است، تا همانطور که مصطفی پورمحمدی تایید کرده است؛«رقابت جدی بین اصولگرایان» را در این انتخابات شاهد باشیم.
وحدت به در بسته خورد
سال های زیادی از آن روزها گذشته که اصولگرایان با محوریت چهره هایی چون حبیب الله عسگراولادی و آیت الله مهدوی کنی و با محوریت جامعتین وحدت کرده و با یک لیست اصلی وارد انتخابات می شدند، چه آنکه در چند انتخابات اخیر اختلاف و چند دستگی در این جریان کار را به آنجا رسانده بود که حتی در صورت ارائه یک لیست واحد که بر اساس سهم دهی و سهم خواهی بسته شده بود، چند «خُرده لیست» هم از این جریان بیرون می آمد.
نمونه چنین رفتاری در انتخابات سال ۹۸ رخ داد و اگر چه اصولگرایان به وحدت دقیقه نودی رسیدند و پایداری‌ها با گرفتن سهم‌های زیادی به سرلیستی قالیباف تن دادند؛ اما همان وحدت نصفه و نیمه در سال های حضورشان در مجلس و البته بعد از روی کار آمدن دولت رئیسی کمرنگ و کمرنگ تر شد تا این روزها که در آستانه انتخاباتی دیگر هستیم اصولگرایان صراحتا رسیدن به «لیست واحد» را بعید بدانند.
روز گذشته اسدالله بادامچیان، دبیر کل حزب موتلفه، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، از تکثر لیست در انتخابات پیش رو خبر دداد و گفت: «ممکن است که ما به دو نوع فهرست برسیم؛ یک فهرست واحد؛ که همه تشکل ها افراد خودشان را مطرح کنند. مثلا ۱۰ تا تشکل هستند، ۳۰۰ نفر معین کنند و بعد همه سران تشکل ها با همه بنشینند از این ۳۰۰ نفر یک فهرست واحد ۳۰ نفره مشخص کنند. این لیست هم براساس شاخص‌ها و ارزش‌ها تعیین می شود، مساله‌ ارجح و اصلح بودن و افضل بودن است یا اینکه نه، فهرستی براساس بده‌بستان های سیاسی یا اصلا یک تفاهم و تعامل سیاسی بیرون بیاید که در همه جای دنیا مرسوم است. یک حزبی که اکثریت کامل را ندارد، طبعا با احزاب حتی کوچک تفاهم می‌کند تا اکثریت کرسی های مجلس را به دست بیاورد.»
غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، نیز در پاسخ به این سوال که معتقدید چند لیست واحد از جریان اصولگرا بیرون می‌آید گفت: «بعید نیست چند لیست بیرون بیاید چرا که کسی نمی‌تواند کسی را مجبور کند. ما در انتخابات مجلس یازدهم نیز شاهد بودیم در کنار فهرست شورای ائتلاف چند فهرست دیگر هم منتشر شد، اما باید توجه داشت که مردم خودشان انتخاب می‌کنند انتخاب با مردم است و میزان هم رای ملت است.»
مصطفی پورمحمدی، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز، هم در گفتگویی با خبرگزاری دانشجو بیان کرد: «تحلیل فعلی ما این است که به لیست واحد نخواهیم رسید. اما لیست واحد را دوست داریم و حمایت هم خواهیم کرد.»
برخی از سیگنال‌ها از سوی جبهه پایداری‌ها و تشکل‌های نوظهور مانند شریان، رزما و … نیز حاکی از از ارائه لیست جدا توسط آنان دارد. آنچنان که علی اکبر رائفی‌پور، مدیر موسسه مصاف، که او هم علم انتخاباتی بلند کرده، گفته؛ «احتمال زیاد به فهرست انتخاباتی می رسم و اعلام می‌کنم این افراد معیارهای ما را قبول دارند و آنها را به مردم معرفی می‌کنم.»
حدادعادل پشت قالیباف ایستاد /باهنر راهی کرمان می شود؟
«سرلیست» اصولگرایان نیز یک محور مهم اختلافی است که رسیدن به لیست واحد را با چالش روبرو کرده است. چالش هم آنجا جدی تر شد که شورای ائتلاف زودهنگام این سیگنال را به طیف هایی چون شورای وحدت و پایداری فرستاد که سرلیستی جز قالیباف را قبول ندارد.
چندی پیش بود که سخنگوی شورای ائتلاف، محمدباقر قالیباف را به عنوان سرلیست این شورا معرفی کرد. موضوعی که با حضور پرتکرار قالیباف در مراسمات و همایشات این شورا دور از انتظار نبود و غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیز روز گذشته آب پاکی را روی دست همه ریخت و تاکید کرد که؛ «شورای ائتلاف برای تهران لیستی به سرلیستی آقای قالیباف خواهد داد.»
قالیباف آچمز شد
شاید همین موضوع هم باشد که دور جدید حملات به قالیباف را سبب شده است، آنچنان که قالیباف که در راهپیمایی‌ روز ۲۲ بهمن راهی مشهد شده بود، در میان جمعیت راهپیمایان آچمز شد و بار دیگر ماجرای سیسمونی گیت تکرار شد. از سوی دیگر طی روزهای اخیر از رائفی پور تا پایداری ها و شریان موج جدید حمله به او را آغاز کرده اند و ماجرای خودروهای شاسی بلند و پول‌های هزینه‌شده توسط احدیان، مشاورش در مجلس او را به چالش کشانده است.
سرلیستی قالیباف در لیست تهران، تنها مخالفانی از جنس پایداری ندارد. بلکه اظهار نظرهای اعضای شورای وحدت نیز حکایت از آن دارد که این تشکل نیز چندان دلخوشی از این تصمیم شورای ائتلاف ندارد و شاید برهمین اساس نیز است که آنها نیز لیست واحد را قطعی نمی دانند. چنانچه مصطفی پورمحمدی، عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز، روز گذشته در گفتگویی با خبرگزاری دانشجو بیان کرد: «ایده سرلیستی به نظرم ایده کاملی نیست. اگر قرار بر لیست واحد باشد حتما باید چهار- پنج چهره شاخص داشته باشد که در صدر لیست قرار بگیرند. جامعه روحانیت هم از این موضع حمایت می‌کنیم.»
وی گفت: «دوستان شورای ائتلاف می‌گویند نمایندگان موجود نماینده ما هستند و ما نمی‌توانیم آن‌ها را کنار بگذاریم. حرف شورای وحدت هم این است که مردم از نمایندگان موجود رضایت ندارند و باید تغییراتی ایجاد شود. اکنون مشکل این است. اگر آقایان از افراد خاص دست بردارند مشکل حل می‌شود. یکی از آقایان (شورای ائتلاف) می‌گفت باید در تهران ۲۰ نفر باید از این موجودین باشند. پس دیگر جایی برای حضور و مذاکره وجود ندارد.»
باهنر بمب را زودهنگام منفجر کرد؟
خاص ترین خبر روز گذشته اما حول «محمدرضا باهنر» چرخید. او با کاندیداتوری در این دور از انتخابات بعد از چند دوره دوری از مجلس شوکی به انتخابات وارد کرد و حال چند هفته مانده به انتخابات زمزمه تغییر حوزه انتخابیه اش مطرح شده است. آنهم در شرایطی که از باهنر به عنوان یکی از گزینه های اصلی سرلیست اصولگرایان و خاصه شورای وحدت در تهران نام برده می شد.
روز گذشته خبرگزاری فارس، در خبری که مدعی بود به نقل از باهنر منتشر کرده، آورد بود باهنر برای ورود به مجلس به جای تهران در حوزه انتخابیه کرمان و راور رقابت می کند. به فاصله کوتاه از انتشار این خبر، خبرگزاری دولتی ایرنا هم به نقل از علیرضا خجسته پور از نزدیکان باهنر از عدم قطعیت این موضوع خبر داد.
این خبر بدون شک بیش از همه خیال قالیباف را راحت کرد چرا که یکی از رقبای اصلی او در سرلیستی باهنر بود.
۱۱۰ روشنفکر، سیاستمدار و روزنامه نگار بیانیه دادند
اما فضای انتخاباتی کشور روز گذشته با خبر مهم دیگری نیز همراه بود. ۱۱۰ فعال مدنی و سیاسی و چهره‌های روشنفکری و اصحاب رسانه در بیانیه‌ای تحلیلی خطاب به دغدغه‌مندان توسعه و مردم‌سالاری در ایران خواستار روزنه‌گشایی احزاب و نیروهای سیاسی و مدنی در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ از طریق حمایت از ائتلافی از نامزدهای میانه‌رو، توسعه‌گرا و اصلاح‌گر در حوزه‌هایی که نامزدهای باکیفیت برای رقابت مانده‌اند شدند.
در این بیانیه که به خالص سازی در انتخابات اخیر و رد صلاحیت گسترده چهره‌های شاخص توسط شورای نگهبان اشاره شده، تاکید شده است: «معیار ما در این تصمیم گام برداشتن در جهت تحقق عملیِ «خیر همگانی» و مصالح ایران است، نه کسب قدرت و ثروت و نه کسب آبروی شخصی. در نظر ما انتخابات در شرایط ساختاریِ کنونی ایران (از جمله «نظام دو بُنی/ترکیبی»، «نظم دسترسیِ محدود» و «خارج از دالان باریک آزادی») میدانی است برای دو کار: اول- مقاومت در برابر پیشروی نیروهای «خالص‌ساز» و واپس‌گرا؛ و دوم – برداشتن گامی، حتی کوچک، رو به جلو در مسیر ساختن تدریجیِ زمینه‌ها و شرایط تحققِ انتخابات آزاد، توسعهٔ فراگیر و پایدار، عدالت، آزادی و سایر کنش‌های مؤثر نهادینه شده و جمعیِ جامعه‌محور.»
همچنین در این بیانیه آمده است: «در حالی که می‌دانیم و تجربه‌ کرده‌ایم که کاهش مشارکت انتخاباتی از جمله به تشدید تهدیدها علیه ایران و تحریم‌ها علیه ایرانیان می‌انجامد، دغدغه‌مندان ایران نمی‌توانند به وضعیت منطقه و شرایط بین‌المللی بی‌تفاوت باشند؛ به ویژه در جهانی که حتی نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی وحشیانهٔ فلسطینیان با انواع جنایات جنگیِ رژیم آپارتاید و اشغال‌گرِ اسرائیل نیز عملا با مانع موثری در سطح جهانی مواجه نمی‌شود و امنیتی‌سازی ایران و ائتلاف‌های وسیع علیه ایران و مخاطرات ملی بزرگ در آیندهٔ کوتاه‌مدت می‌تواند تشدید شود.»
ائتلاف اصلاح طلبی – اعتدالی نزدیک است؟
در حالی موج اصلی خبرهای انتخاباتی طی روزهای اخیر بر روی اردوگاه اصولگرایان و طیف های نزدیک به آنها می چرخیده است اما دیگر طیف های سیاسی نیز کم و بیش در فضای انتخاباتی فعال هستند. اعتدالیون و اصلاح طلبان که حالا دیگر از خالی بودن دستشان در انتخابات پیش رو مطمئن شده اند به دنبال مسیری برای نقش آفرینی در انتخابات با همین حداقل کاندیدای باقی مانده در صحنه انتخابات، هستند.
برخی خبرها حکایت از ارائه لیست ائتلافی از سوی اعتدالیون، اصلاح طلبان و نمایندگان ادوار دارد. موضوعی که جواد هروی سخنگوی اعتدال و توسعه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین مطرح کرد و خبرهای زمزمه وار از اردوگاه اصلاح طلبی نیز این احتمال را تایید می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 47
  • امروز: 203
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,628
  • ماه: 7,412
  • سال: 24,804