نیمی از تراکتورهای کشور از رده خارج شدند؛ کشاورزی با دستان خالی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1610

نیمی از تراکتورهای کشور از رده خارج شدند؛ کشاورزی با دستان خالی
داده‌های رسمی مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی ایران نشان میدهد، نیمی از تراکتورهای کشور از رده خارج هستند. اما وزارت صمت معتقد است تا زمانی که موضوع نیاز به واردات تراکتور ثابت نشود؛ اجازه واردات داده نمی شود. درضمن باید ثابت شود که تولیدکنندگان داخلی توان تولید نیاز داخل را ندارند.
براساس داده‌های رسمی مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی ایران، در کشور درحال حاضر ( ۱۴۰۲) ، از ۶۱۰ هزار تراکتور موجود در بخش کشاورزی بیش از ۵۵ درصد آنها فرسوده است. یعنی بیش از ۳۰۰ هزار تراکتور فرسوده وجود دارد. به همین دلیل باید واردات اتفاق بیافتد.
از طرفی کشور سالانه نیاز به ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کمباین نیاز دارد این درحالی که به گفته کریم ذوالفقاری رییس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی، تولید کشور حداکثر ۸۰۰ تا هزار کمباین است.
او در مورد وضعیت ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور هم گفت: از کل ظرفیت تولیدی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور، بخش باغی ۱۱ میلیون تن، زراعی ۲۸ میلیون تن، دامی ۲۲ میلیون تن، شیلاتی ۴ میلیون تن، خوراک دام و طیور ۲۳ میلیون تن، سردخانه ۴میلیون تن و کود حدود ۲ میلیون تن را شامل می‌شود.
رییس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی افزود: این میزان ظرفیت در ۱۵ هزار واحد فعال صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور است.
ذوالفقاری با اشاره به عدم اجرای درست قانون انتزاع در کشور گفت: این روند باعث ایجاد سردرگمی در بهره برداران شده است. باید متولی، امکانات و حمایت ها واحد باشد تا بتوانیم کار را به درستی انجام دهیم.
طبق اعلام وزارت جهادکشاورزی، بر اساس گزارشات استانی در شش ماهه ۱۴۰۲ تعداد ۴۳۶ طرح با ظرفیت جذب ماده خام ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن، میزان سرمایه‌گذاری ۱۱۶ هزار و ۶۸۸ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال حدود ۷ هزار نفر به بهره‌برداری رسیده است، تعداد ۶ طرح در کارگروه به مبلغ کلی ۳۳۲۷ میلیارد ریال مصوب و به بانک عامل ارسال شده است.
در حوزه کاشت نشایی هم ۷۰ درصد با دستگاه نشاکار انجام می‌شود و حدود ۹۰ درصد از مزارع شالی با کمباین برداشت برنج انجام می‌ دهند، با این حساب؛ به گفته ذوالفقاری، ناوگان دستگاه نشاکار و برداشت برنج در شرایط خوبی قرار دارد.
به گزارش اکوایران، رییس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با اشاره به اینکه از کل ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مکانیزاسیون؛ ۱۴ درصد سهم بخش دام و طیور است، تصریح کرد: در جلسه‌ای مقرر شد، تسهیلات ۲۳ درصدی برای حوزه تامین و تجهیز دامداری‌ها استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 46
  • امروز: 11
  • دیروز: 218
  • هفته: 1,292
  • ماه: 7,782
  • سال: 26,404