زنجیر شدن شرکت‌های کوچک به هلدینگ‌های بزرگ استان در همایش شرکت شهرک‌های صنعتی. کرمان جا پای اصفهان و یزد می‌گذارد؟

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1468

زنجیر شدن شرکت‌های کوچک به هلدینگ‌های بزرگ استان در همایش شرکت شهرک‌های صنعتی. کرمان جا پای اصفهان و یزد می‌گذارد؟

گزارش| مرضیه قاضی زاده

۷۰ درصد تولید ناخالص کشور محصور ۱۰ استان است که کرمان جزو آنهاست. سهم استان از تولید ثروت و تولید ۳ تا ۴ درصد است، سهمی که با سهم رفاه خانوارهای این استان برابری نمی‌کند. اما این پول کجا می‌رود و چرا استانی با این حجم از ثروت جزء رتبه‌دارهای فقر و محرومیت قرار دارد و کمتر شباهتی به اصفهان و یزد و کرج و تبریز دارد؟

صنعت و ثروت استان روی دست چند صنعت و معدن  مس ایران و گل‌گهر و گهرزمین می‌چرخد.  از هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی ۹۴ درصدشان کوچک و متوسط‌‌اند  و تنها ۶ درصد صنایع مادری هستند که  نه سودشان و نه مالیات و حقوق  دولتی‌شان به استان نمی‌رسد و حتی کمتر از ۲۰ درصد از تامین قطعات‌شان از داخل استان است.

مسئولان استان کرمان براین‌اند تا با تقویت ارتباط واحدهای کوچک و متوسط  زمینه صنعتی شدن استان را فراهم کنند و گام‌های اولیه توسعه پایدار را بردارند. ارتباطی که مهمترین گام آن در قالب همایش تخصصی ارتباط صنایع بزرگ و کوچک برگزار شد.

استاندار کرمان در این همایش از مصوبه شورای تامین و الزام شرکت‌های بزرگ در خرید از داخل استان می‌گوید. خریدی که او در زمینه خدمات نرم افزاری پایش تضمین می‌دهد و در خصوص خدمات سخت افزاری و قطعه‌سازی هم از شرکت‌ها می‌خواهد که به جهت حمایت از شرکت‌های بومی برای شروع کار ۵ تا ۱۰ درصد گران‌تر خریداری شود. محمد مهدی فداکار در این رابطه می‌گوید: اول کار برای راه‌اندازی اگر ۱۰ تا ۵ درصد هم گرانتر خریدید  مشکلی ندارد اما در دراز مدت واحدهای کوچک باید بدون حمایت ویژه روی پایشان بایستند.

به گفته او شرکت مس حدود ۲هزار میلیارد از خریدش از داخل استان است اما تنوع شرکت‌هایی که از آن‌ها خرید انجام می‌دهد، پایین است. 

از واریز منابع استان به خزانه به توسعه پایدار نمی‌رسیم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت در همایش ارتباط صنایع بزرگ و کوچک با بیان اینکه در سال گذشته در باب حقوق دولتی معادن بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان، در باب مالیات ۲۳هزار میلیارد تومان از اینان به خزانه کشور واریز شده،  گفت: از منابعی که وصول و به خزانه واریز می‌کنیم توسعه پایداری برای استان اتفاق نمی‌افتد.

مهدی حسینی‌نژاد، در این همایش از واحدهای بزرگ خواست تا بیشترین همکاری را به جهت دستیابی به توسعه پایدار با واحدهای کوچک و متوسط داشته باشند و از ظرفیت قانونی ماده جهش دانش بنیان برای توسعه واحدهای کوچک و متوسط استفاده و از منابع مالیاتی برای توسعه استان و واحدهای کوچک و متوسط استفاده شود. 

آینده کرمان، استانی صنعتی است

به گفته او هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی در استان استقرار دارند که ۶ درصد آن‌ها صنایع مادر بوده و ۹۴ درصد صنایع کوچک و متوسط  هستند که بایستی  با شکل گیری ارتباط قوی بین این دو زمینه توسعه استان فراهم شود.

حسینی‌نژاد چشم انداز کرمان را یک استان صنعتی می‌بیند ، چرا که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بالای ۵۰ درصد کنسانتره تولیدی کشور در کرمان تولید شده، از برنامه‌ریزی بالای ۵۵ میلیون  تنی آهن اسفنجی،  ۱۷ میلیون تن برای کرمان و از ۵۵ میلیون برنامه شمش ۱۱ میلیون در کرمان  تولید خواهد شد. 

اولویت مس پیمانکاران کرمان  و بعد آذربایجان شرقی هستند

علی  رستمی، مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران در این همایش به عنوان مهمترین قطب تولید ثروت در حضور استاندار وعده داد تا اولویتش برای تامین قطعات و سپردن کار به پیمانکاران استان کرمان و بعد هم استان آذربایجان شرقی باشد.

رستمی در این همایش اعلام کرد که تقریبا ۳ میلیارد دلار پروژه واگذار کردیم که دست شرکت‌های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی مس  بوده و ۷۰ درصدش باید ساخت داخل شود.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر نیز در فرصتی که در همایش در اختیارش گذاشته شد ضمن اشاره به افزایش دو برابری خرید این هلدینگ از استان متذکر شد که صنعت برای تامین قطعات نگاهش به بهترین قیمت و بهترین کیفیت است.

ایمان عتیقی، با اشاره به رویه استان که با  تغییر هر دولت و استاندارد، مکاتبات جدیدی برای خرید قطعات از یکسری شرکت‌ صورت می‌گیرد، به صراحت اعلام کرد که شرکت‌ها بایستی بر پایه توانمندی پیش روند و با مکاتبات کارشان پیش نمی‌رود.

او در این رابطه متذکر شد: ما تا حدی می‌توانیم در راستای مصوبات گام برداریم و کمک کنیم ‌و قطعات را گران‌تر و هم قیمت بخریم ولی اگر از یک حدی بیشتر این کار را انجام دهیم، برای ما حاشیه می‌شود. 

 کرمان فقط با رشد صنایع پایین‌دستی‌اش صنعتی می‌شود

برخلاف رئیس سازمان صمت که با ارائه آمار تولید فولاد و کنسانتره، سعی در صنعتی نشان دادن استان دارد، عتیقی معتقد است که صنعتی شدن تنها  با راه‌اندازی صنایع کوچک راه می‌افتد و یک استان زمانی صنعتی است که صنایع پایین‌دستی‌اش فعال‌تر شوند.

عتیقی البته در این همایش وعده دست‌گیری از صنایع استان و حمایتشان تا سه سال را می‌دهد و پیشنهاد می‌دهد به جهت حمایت از این تولیدکنندگان بومی از بیمه‌شان تا ۵ سال چشم‌پوشی شود. پیشنهادی که البته در این همایش و با صحبت‌های رییس سازمان تامین اجتماعی استان که این سازمان بودجه دولتی نمی‌گیرد و درآمدش وابسته به حق بیمه‌هاست عملا بدون طرح کنار گذاشته شد. با این حال شیخ شجاعی وعده داد که با آموزش کارکنانش زمینه‌ای فراهم کند که قطعه‌سازان حق بیمه مضاعفی پرداخت نکند. بیمه به نظر یکی از اصلی‌ترین مسائل تولیدکنندگان و قطعه‌سازان در این همایش است چرا که همان اول کار اولین سخنران این همایش که میجانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی باشد از این مسئله انتقاد کرده بود. دبیر این همایش گفته بود که با توجه به حاشیه سود ۱۸ درصدی شرکت‌ها،  بیمه ۱۷ درصدی قراردهای پیمان واحدها را دچار مشکل اساسی کرده است.

در انتهای این همایش تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علمی و کاربردی، واحد تولیدی قطعه گستر و شرکت شهرک‌های صنعتی بسته شد. در قالب این تفاهم‌نامه دانشگاه نیروی متخصص برای قطعه گستر اموزش داده و کلاس عملی را در قطعه گستر برگزار و در نهایت به استخدام این واحد درآیند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 145
  • امروز: 96
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,476
  • ماه: 7,875
  • سال: 26,077