از ته جدول به میانگین نزدیک شدیم. بهبود حداقلی در وضعیت کسب و کار استان کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1477

از ته جدول به میانگین نزدیک شدیم. بهبود حداقلی در وضعیت کسب و کار استان کرمان

 کرمان طی سالیان و فصول مختلف آخرنشین نیمکت فضای کسب و کار بود. رتبه استان تا سال قبل بین ۳۰ و ۳۱ بود. در دوره استانداری فداکار به نظر می‌رسد که بالاخره این طلسم شکسته.  در بیست وششمین گزارش فصلی پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران که مربوط به زمستان ۱۴۰۱ است، رتبه کرمان ۲۰ بوده است.

فداکار اردیبهشت ۱۴۰۰ نمایندگی دولت در کرمان را برعهده گرفت. فردی که شعارش توسعه بود و یکی از وعده‌هایش مستحکم کردن زنجیره واحدهای بزرگ و کوچک و افزایش تولید در استان. با این حال همان فصل و حتی فصل‌های بعد از آن وضعیت فضای کسب و کار به شدت بد بود و حتی در تابستان ۱۴۰۱ کرمان تا رتبه ۳۱ ازبین ۳۱ استان پایین آمد. این زمستان اما رتبه استان تا جایگاه ۲۰ در بین ۳۱ استان کشور بالا آمده. این تغییر رتبه البته به معنای تفاوت شگرف با سال گذشته نیست. زمستان سال ۱۴۰۰ شاخص فضای کسب و کار استان ۶.۳۹ بوده و زمستان سال قبل به ۶.۱۵ رسیده. عملا طی یک سال فقط ۱۸ صدم درصد وضعیت استان از نظر بنگاه‌های اقتصادی استان بهتر شده است.

نکته عجیب آنکه در این زمستان میزان مشارکت فعالان اقتصادی برای پاسخ دادن به این پرسش‌نامه به شدت کاهش یافته و از ۱۸۳ نمونه‌ای که اتاق بازرگانی به صورت تصادفی انتخاب کرده فقط ۴۹ واحد این پرسش‌نامه را پر کردند. این در حالی است که در زمستان سال ۱۴۰۰ ، حدود ۷۴ واحد مشارکت کرده و حاضر به شرکت در این نظرسنجی و پاسخ به سوالات شدند.

محیط کسب وکار به مجموعه عواملی گفته می‌شود که بر عملکرد یا اداره بنگاه‌های اقتصادی موثر هستند اما تقریبا از کنترل مدیران بنگاه‌ها خارج هستند. در این خصوص، عواملی مانند قوانین و مقررات، محدودیت دسترسی به آب، کمبود نیروی کار ماهر، دشواری تامین مالی و برداشت‌ّای سلیقه‌ای از قوانین و مقررات توسط ماموران شهرداری، گمرک و بهداشت و غیره را  می‌توان مثال زد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 83
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,993
  • ماه: 7,631
  • سال: 25,195