۷۲ درصد شاغلان استان دیپلم و زیردیپلم هستند. هرچه باسوادتر بیکار‌‌تر

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1511

 ۷۲ درصد شاغلان استان دیپلم و زیردیپلم هستند. هرچه باسوادتر بیکار‌‌تر

گزارش | ایرنا

 سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان: درصد شاغلان فوق‌لیسانس و بالاتر استان، نسبت به کشور، کمتر و سطح سواد شاغلان نیز در مقایسه با سرانه کشوری پایین‌تر است.

امروزه بحث اشتغال در دنیا یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی است و تمام کشورهایی که از نظر اقتصادی به ثبات رسیده‌اند عموما مسیر توسعه اشتغال را پشت سر گذاشته‌اند، چون نیروی انسانی از ارزش بالایی نسبت به سایر بخش‌ها برخوردار است.

جای خالی برنامه‌ریزی صحیح از سوی مسئولین امر، از جمله نبود تناسب رشته‌های دانشگاهی با نیاز بازار کار و نبود نظارت بر اجرای صحیح آموزش، بیکاران بی‌سوادکشور تبدیل به بیکاران باسوادی شده‌اند که عمدتاً توقع کاذبی از اشتغال پیدا کرده‌اند و تمایلی به کارکردن بجز کارمندی و پشت میز نشینی را ندارند.

 برابر آمار سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمان، درصد شاغلان فوق لیسانس و بالاتر در این استان از کشور کمتر و در عین حال سطح سواد شاغلان استان نیز در مقایسه با سرانه کشوری پایین‌تر است.

 محمدرضا وحیدی در دومین نشست کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان ضمن تشریح آمارهای مربوط به اشتغال و تحلیل آن، با بیان اینکه ۷۲ درصد شاغلان استان دیپلم و زیردیپلم هستند گفت: این آمار در کشور ۶۶ درصد است لذا فنی و حرفه‌ای باید آموزش‌های غیررسمی را برای شاغلان فعلی بیشتر مدنظر قرار دهد.

او در عین حال گفت: شاغلان کشور با مدرک فوق لیسانس و بالاتر هفت درصد و این آمار در استان چهار درصد است.

به گفته وحیدی در مقایسه با متوسط کشور، بیکاران بیشتری در مقطع فوق لیسانس در استان کرمان داریم و باید در حوزه اشتغال‌زایی رشته های تحصیلی را با وضعیت بازار کار مد نظر قرار دهیم.

*اشتغال کشاورزی سهم بیشتری در کرمان دارد

او همچنین با اشاره به سهم بخش‌های اقتصادی از اشتغال کرمان عنوان کرد: ۳۸ درصد اشتغال کرمان در حوزه کشاورزی و این آمار در کشور ۱۵ درصد است؛ سهم پایین تولید ناخالص داخلی کرمان نسبت به دیگر استان‌ها نشان می‌دهد که کشاورزی کرمان به ازای هر شغل ارزش افزوده کمتری نسبت به میانگین کشور دارد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: براساس آمار اشتغال ایجاد شده، بین سال های ۹۹ تا ۱۴۰۱ بیشترین شغل ایجاد شده در حوزه کشاورزی استان کرمان است که ارزش افزوده بالایی ندارد.

* سهم منفی اشتغال صنعت در سال ۱۴۰۰

او ادامه داد: اشتغال حوزه صنعت در سال ۱۴۰۰ منفی بوده لذا باید ضمن برنامه ریزی، اشتغال را به حوزه خدمات و صنعت و معدن هدایت کنیم تا رشد اقتصادی و هدف گذاری استان را محقق کنیم.

وحیدی اظهار داشت: براساس آخرین آمار کشوری در فصل بهار، نرخ بیکاری استان کرمان به ۸.۸ درصد و نرخ مشارکت به ۳۹.۲ رسیده که در مقایسه سال قبل کاهش نداشته زیرا در فصل‌های زمستان و بهار نرخ بیکاری در استان افزایش می‌یابد و بیشترین اشتغال در تابستان و پاییز است.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: جمعیت کشور با توجه به برآورد مرکز آمار ایران ۸۶ میلیون و جمعیت کرمان سه میلیون و ۴۰۰ نفر است که کرمان تقریبا چهار درصد جمعیت کشور را دارد.

به گفته وحیدی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر کشور ۶۴ میلیون نفر بوده که حدود ۳.۸ درصد آن مربوط به استان کرمان است و جمعیت کمتر از ۱۵ سال کشور ۲۲ میلیون نفر اعلام شده که کرمان ۴.۴ درصد این آمار را به خود اختصاص داده است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان بیان کرد: جمعیت کمتر از ۱۵ سال کرمان نسبت به متوسط کشور بیشتر است که باید در برنامه ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد و جمعیت جوان‌تر کرمان نسبت به کشور فرصتی ویژه است که باید از آن استفاده شود.

او افزود: جمعیت بیکار ایران ۲ میلیون و ۳۴۹ هزار نفر و کرمان ۸۳ هزار و ۳۵۷ نفر معادل ۳.۵ درصد این جمعیت کشور را شامل می‌ود که بایستی برای این جمعیت ایجاد اشتغال را مورد نظر قرار دهیم.

*کاهش نرخ بیکاری در استان

وحیدی یادآور شد: روند بیکاری سال‌های گذشته استان کرمان نشان می‌دهد که نرخ بیکاری ما از ۱۱.۲ درصد به ۸.۲ رسیده که نشان می‌دهد گام‌های خوبی در این حوزه برداشته شده است.

او تصریح کرد: با توجه به سامانه رصد ۶۷ هزار و ۶۴۰ نفر اشتغال در استان کرمان ایجاد شده اما خالص اشتغال در سال گذشته در این استان ۲۰ هزار و ۲۷۴ نفر بوده است که این آمار نشان می‌دهد برخی شاغلان در حدود ۴۰ هزار نفر شغل خود را از دست دادند و باید برنامه‌ریزی برای آنان داشته باشیم.

*رتبه ششم  کشوری در حوزه خالص اشتغال

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان افزود: این استان در حوزه خالص اشتغال ایجاد شده در رتبه ششم کشور قرار گرفته است و باید برنامه ریزی برای حفظ اشتغال داشته باشیم؛ تهران نه تنها خالص اشتغال ندارد بلکه ۳۷ هزار و ۶۰۰ شغل از دست داده است.

او ابراز داشت: همچنین از استان و استانداری کرمان بابت تحقق ۱۱۲ درصدی تعهد اشتغال سال گذشته در نشست اشتغال سراسر کشور قدردانی شد.

وحیدی گفت: با توجه به آمار مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری سالانه استان کرمان ۸.۲ درصد بوده که در مقایسه با متوسط کشور (۹.۲ درصد) کمتر و این موضوع نیز مرهون برنامه ریزی های سال گذشته است.

او عنوان کرد: تعهدات اشتغال سال جاری که به استان ابلاغ شده ایجاد ۴۶ هزار و ۱۴۸ فرصت جدید شغلی جدید است و این تعداد بین دستگاه‌های اجرایی و شهرستان‌ها تقسیم شده است؛ همچنین مصوب شد که فرمانداران برنامه ریزی و گزارش آن را به دبیرخانه ارسال کنند.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان خاطرنشان کرد: اعتبارات تبصره ۱۸ تسهیلات اشتغالزایی استان کرمان ۴۴۵ میلیارد تومان شامل ۱۴۸ میلیارد تومان از منابع دولتی و مابقی بانک هاست که سال گذشته به استان ابلاغ شد و تحقق آن باعث تحقق شعار سال و رشد اقتصادی در استان کرمان می‌شود.

او با اشاره به ضرورت تکمیل زنجیره ارزش تولید گفت: در این زمینه باید تمامی اقدامات از تولید تا بازاریابی و صادرات مورد نظر قرار گیرد و ۲ طرح از جمله گیاهان دارویی به جهاد کشاورزی شمال استان و خرمای کلوته به جهاد کشاورزی جنوب کرمان سپرده شد که این دستگاه‌ها موظفند ارزش تولید تا صادرات آنها را بررسی کنند.

دراین نشست دستورکارهایی ازجمله بررسی وضعیت اشتغال، جمعیت، نحوه تخصیص اعتبارات تبصره ۱۸ و رصد بازار کار استان کرمان داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 20
  • امروز: 156
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,391
  • ماه: 7,544
  • سال: 25,028