ساکنان شهرهای جنوبی کرمان از داشتن سینما محروم‌اند، جیرفت هم که در سالن آمفی تئاتر به پخش فیلم پرداخته‌می‌شد، آن‌طور که مسئولان ارشاد می‌گویند، به دلایل قانونی این محل تعطیل شده است. کرکره سینما در جنوب کرمان پایین است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1485

ساکنان شهرهای جنوبی کرمان از داشتن سینما محروم‌اند، جیرفت هم که در سالن آمفی تئاتر به پخش فیلم پرداخته‌می‌شد، آن‌طور که مسئولان  ارشاد می‌گویند، به دلایل قانونی این محل تعطیل شده است. کرکره سینما در جنوب کرمان پایین است

گزارش | ایرنا 

 جیرفت ودیگر شهرستان‌های جنوب کرمان سینما ندارند، در جیرفت با پخش فیلم‌های سینمایی در حال اکران در سالن آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان تلاش می‌شد این خلاء تا حدی جبران شود، اما مدتی است این اکران نیز به علت مشکلاتی که گفته می شود مربوط به سراسر کشور است، متوقف مانده و حالا علاقمندان به سینما و شهروندان انتظار می کشند، به زودی مشکل حل شود.

تنها مکانی که در کل هفت شهرستان جنوب استان کرمان  به پخش فیلم می‌پرداخت، مجتمع فرهنگی در جیرفت بود که آن هم به طور موقت متوقف شده است و گفته شده که قرارداد مربوطه به اتمام رسیده و تا قرارداد جدید، فرآیندهای اداری باید طی شود که کمی زمان بر شده است.

مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان تاکید می‌کنند که قرارداد با سرور پشتیبانی کننده به اتمام رسیده و به دنبال شرکت جدیدی هستند اما اینطور که پیداست این روند طولانی شده است.

از سوی دیگر برخی فعالان فرهنگی نیز معتقدند فرهنگ و ارشاد اسلامی باید سرمایه گذار مناسبی پیدا کند و کار را به آن بسپارد؛ حال آنکه مدیران فرهنگی جنوب کرمان بارها بر کمبودهای زیرساختی تاکید و از ورود سرمایه گذاران نیز استقبال کرده‌اند.

از سرگیری پخش در انتظار انعقاد قرارداد جدید

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان گفت: با توجه به اتمام تاریخ پشتیبانی سرور شرکت طرف قرارداد با فرهنگ و ارشاد اسلامی و عدم عقد قرارداد جدید سینمای جیرفت در حال حاضر امکان اکران فیلم ندارد و وزارتخانه در حال پیگیری  انعقاد قرارداد جدید با شرکت دیگری است.

مسعود راوند افزود: صحبت‌هایی به صورت شفاهی با مدیرعامل سینما شهر انجام گرفته که سرور سینمای جیرفت به زودی به روزرسانی شود و درخواست آن به صورت کتبی هم ارسال شده است.

او یادآور شد: تجهیز و راه‌اندازی سینما جزو اولویت‌های این اداره کل بوده است اما از آنجاکه قرارداد شرکت پشتیبان و ارائه کننده خدمات سینمایی با وزارت فرهنگ و ارشاد به اتمام رسیده است سینما جیرفت همانند چندین مجتمع در سراسر کشور امکان فعالیت ندارد.

راوند گفت: بهبود و افزایش استاندارد مجتمع‌هایی فرهنگی که امکان پخش فیلم دارند در اولویت این اداره قرار دارد و در این راستا حتی به جزییاتی همچون روشنایی، پرده سینما، صندلی‌ها و صدا توجه می‌شود.

او تاکید کرد: بنا داریم این امر در دیگر شهرهای جنوب کرمان هم پیگیری شود و بتوانیم تعداد سینماهای پخش فیلم را در این شهرها هم افزایش دهیم. 

ارشاد اسلامی سرمایه گذاران را دخیل کند

یک فعال فرهنگی جنوب کرمان هم در این باره گفت: اداره فرهنگ و ارشا داسلامی باید در زمینه سینما در برنامه‌های دراز مدت خود استراتژی خاصی را درنظر بگیرد، از جمله با تشویق سرمایه‌گذار مناسب، این کار را به سرانجام برساند یا اینکه همین سینما در مجتمع فرهنگی هنری شهید مداحی‌پور را به دست اهلش بسپارد.

یوسف فرخی ادامه داد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند یک فرد علاقه‌مند پیدا کند و سینما را به او بسپارد تا بتواند با رایزنی با شرکت‌های فیلمساز، همزمان با تهران اکران داشته باشد.

او اضافه کرد: پخش باید بروز و مستمر باشد تا مخاطب بتواند فیلم را پیش از سایت‌ها و مراکز تولید محصولات فرهنگی هنری، آن را از برنامه پخش سینما در شهر جیرفت و یا کهنوج ببیند.

تاثیر مثبت راه‌اندازی انجمن سینمای جوان

فرخی که سابقه مدیریت حوزه فرهنگی را هم در کارنامه خود دارد یادآور شد: راه‌اندازی انجمن سینمای جوان می‌تواند تاثیر مثبتی در این زمینه داشته باشد و با راه اندازی شعبه انجمن سینمای جوان در جنوب کرمان علاقه‌مندان به حوزه سینما دور هم جمع می‌شوند و با برنامه ریزی‌های متعددی که در گفتگو ها و جلسات خود خواهند داشت راهی برای مخاطب شناسی و شیوه اکران فیلم پیدا خواهند کرد.

این فعال فرهنگی افزود: انجمن‌های سینما با آموزش هنرجویان علاقه‌مند به سینما استعدادهای سینمایی را کشف می‌کنند و این افراد می‌توانند کمک موثری به رشد فرهنگ دیدن فیلم در سینما داشته باشند و البته این یک روند زمان بر است و تنها تداوم و مستمر بودن آن می‌تواند کمک کننده باشد.

او گفت: همچنین تداوم اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در جیرفت می تواند تاثیر خوبی در مخاطب فیلم داشته باشد، البته جشنواره هم باید از طرف متولیان پراهمیت دیده شود و با رونق فراوان با نظر کارشناسان سینمایی برگزارشود.

فرخی اظهار کرد: سینما یک حرکت چند وجهی دارد که با عملکردی از هم گسیخته و غیر منسجم نمی‌توان برای موفقیت سینما تصمیم گرفت.

فعال فرهنگی ساکن در جیرفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در زمینه سینما در برنامه‌های دراز مدت خود استراتژی خاصی را درنظر بگیرد، از جمله با تشویق سرمایه‌گذار مناسب، این کار را به سرانجام برساند یا اینکه همین سینما در مجتمع فرهنگی هنری شهید مداحی‌پور را به دست اهلش بسپارد

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :