گندم کاران کرمان در انتظار دریافت حق‌الزحمه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1494

گندم کاران کرمان در انتظار دریافت حق‌الزحمه 

گزارش| بازار 

سالهاست نهادهای بالادستی کشاورزی در استان کرمان در تلاش هستند تا سطح زیر کشت گندم در استان کرمان را بالا ببرند و در طرح اصلاح الگوی کشت یکی از مهمترین محصولات مورد تاکید برای تولید گندم است.

اما کام گندم‌کاران جنوب کرمان به دلیل پرداخت نشدن مطالبات تلخ شده است و هر روز وعده جدید برای دریافت حق‌الزحمه خود می‌شنوند. بخشی از کشاورزان همچنان بعد از گذشت یک ماه در انتظارند تا بتوانند مزد خود را برای تامین معیشت خود دریافت کنند.

به عنوان مثال در شهرستان رودبار که یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های استان کرمان محسوب می‌شود ۳۰ هزار هکتار مزرعه به کشت ارقام مختلف گندم اختصاص یافت و با وجود کمبود بارندگی اما با تلاش کشاورزان و مردم محصول برداشت فروش تضمینی شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار جنوب به خبرنگار بازار گفت: ۳۰ هزار هکتار از مزارع رودبار جنوب به کشت گندم اختصاص یافته است و کشاورزان تمام تلاش خود را برای برداشت محصول مرغوب انجام دادند.

یعقوب مرادی با اشاره به لزوم توسعه کشت محصول استراتژیک گندم در این شهرستان گفت: کشت گندم نسبت به سال قبل ۷۰ درصد افزایش داشته است و این مساله در راستای اصلاح الگوی کشت انجام شده است.

وی عنوان کرد: ۹۰ هزار تن محصول گندم از مزارع شهرستان برداشت شده است.

وی افزود: در شهرستان رودبار شغل اصلی مردم کشاورزی است و صنایع خاصی در این استان وجود ندارد و می توان گفت که ۹۵ درصد مردم این شهرستان کشاورز و دامدار هستند.

مرادی افزود: در واقع می‌توان گفت که تنها محل درآمد مردم برای تامین معیشت همین کشاورزی و کشت محصولاتی مانند هنداونه، گوجه و گندم است و ۱۲۹ هزار نفر جمعیت این شهرستان مستقیما درآمد خود را از محل کشاورزی تامین می‌کنند.

اما حدود یک ماه از خرید گندم کشاورزان گذشته است و هنوز خبری از پرداخت مطالبات برخی از کشاورزان شهرستان نشده است.

بسیاری از مردم با قرض گرفتن و وام‌های کشاورزی توانستند زمین‌ها را آماده کشت کنند و هنوز امکان پرداخت حقوق کارگر و اجاره ماشین آلات کشاورزی را نداشته‌اند.

محمد یکی از این افراد است که به خبرنگار بازار می‌گوید: عملا ما هیچ منبع درآمد دیگری نداریم و هم باید معیشت خود را از محل فروش محصول تامین و هم زمین را با همین پول برای کشت بعد آماده کنیم.

این کشاورز رودباری افزود: انتظار داریم دستگاه‌های مرتبط توجه بیشتری برای پرداخت به موقع مطالبات داشته باشند تا بتوانیم هزینه‌ها را جبران کنیم.

وی ادامه داد: باید بگویم بسیاری از مردم با قرض گرفتن و وام های کشاورزی توانستند زمین ها را آماده کشت کنند و هنوز امکان پرداخت حقوق کارگر و اجاره ماشین آلات کشاورزی را نداشته اند.

با وجود درخواست‌های کشاورزان اما همچنان برخی از آن‌ها در انتظار دستمزدشان هستند و عده‌ای از این افراد با تماس با خبرگزاری مهر خواستار پیگیری رفع مشکل هستند.

رییس جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: سطح زیر کشت محصول در مجموع جنوب کرمان افزایش ۲۰ درصدی داشته است که در برخی از شهرستان‌ها این رقم بیشتر و برخی کمتر بوده است.

احمد احمدپور افزود: ۸۸ درصد از محصول گندم در جنوب کرمان در قابل کشت قراردادی زیر کشت رفته است و این امر با توجه به نیاز بازار مصرف انجام شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 157
  • امروز: 142
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,522
  • ماه: 7,921
  • سال: 26,123