مدیرکل صمت کرمان: ذهنیت «معدن من» معنا ندارد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1501

مدیرکل صمت کرمان: ذهنیت «معدن من» معنا ندارد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه تمامی معادن انفال هستند گفت: مالکیت شخصی در معادن معنا ندارد و در این زمینه نباید ذهنیت «معدن من» وجود داشته باشد.

مهدی حسینی نژاد در نشست خبری به مناسبت دهه تولید و تجارت افزود: دولت بهره برداری از انفال را به بخش های حقیقی و حقوقی واگذار و در مقابل سهم خود را از آنها دریافت می کند.

به گزارش ایرنا ذهنیت معدن من که مدیرکل صمت کرمان از آن سخن می گوید از چند جنبه حائز اهمیت است؛ نخست اینکه بهره برداران معادن که از دولت مجوز گرفته اند در چارچوب قوانین، حیطه اختیار بهره برداری دارند و باید طبق مقررات هزینه های مترتب از جمله حقوق دولتی را بپردازند؛ از سوی دیگر افرادی که در نزدیکی معادن سکونت دارند نمی توانند مدعی وجود معادن برای خودشان باشند یا ادعا کنند به سبب موقعیت معدن باید درصدی از سود واحدی که شخصیتی حقیقی یا حقوقی در آن سرمایه گذاری کرده است را دریافت کنند؛ البته این نافی موضوع مسئولیت اجتماعی معادن و وظیفه شان در توسعه زیرساخت های پیرامون نیست.

زغال سنگ مقرون به صرفه نیست

مدیرکل صمت استان کرمان همچنین با بیان اینکه بهره برداری از ۵۰ درصد معادن زغال سنگ استان کرمان خصوصی و ۵۰ درصد دیگر این معادن خصولتی است بیان کرد: در حوزه زغال سنگ چالش‌هایی داریم و مهمترین موضوع کارگران این معادن مسائل مربوط به ضریب شغلی و مشاغل سخت و زیان آور است.

حسینی نژاد گفت: سالانه سه میلیون تن زغال سنگ در کشور تولید می شود که ۸۰۰ هزار تن از آن را کرمان تولید می کند و در مقایسه با تولید سه میلیارد تن سالانه در چین، استخراج پرهزینه سنتی ما مقرون به صرفه نیست. او با بیان اینکه ۳۰۰ محصول در دنیا از زغال سنگ گرفته می شود یادآور شد: زغال سنگ ما به هیچ عنوان اقتصادی نیست.

حسینی نژاد ادامه داد: معادن زغال سنگ اما در حوزه اجتماعی ما را درگیر کرده و با توجه به اشتغال این معادن، فعالیت آنها ضروری است که در این زمینه ۲۳ پروانه بهره برداری در استان کرمان داریم.

امکان برداشت مکانیزه از معادن زغال سنگ کرمان وجود ندارد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در عین حال گفت: لایه های زغال سنگ استان به گونه ای است که امکان برداشت تمام مکانیزه زغال سنگ وجود ندارد، درحالی که امکان برداشت مکانیزه در استخراج معادن زغال سنگ طبس به لحاظ ساختار شکل گیری در ضخامت لایه های افقی وجود دارد.

او تصریح کرد: نتوانستیم تمام مکانیزه از معدن خُمرود که بهره برداری آن با شرکت میدکو است را استخراج کنیم اما با توجه به اکتشافات، ذخایر ما از ۱۲۰ میلیون تن به ۱۶۰ میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

حسینی نژاد همچنین تاکید کرد: ماده ۴۳ برنامه ششم توسعه یعنی وجود شوراهای معادن استانی در برنامه هفتم توسعه حذف شده که استان های معدنی همچون کرمان از این موضوع آسیب می بینند و وجود این شورا برای توسعه پایدار استان ضروری است.

او ادامه داد: در حوزه صنعت و معدن در برنامه ششم توسعه سه دهم درصد رشد ارزش افزوده داشتیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اظهار داشت: قانون برنامه هفتم توسعه بهترین فرصت برای استان کرمان است که سهمی از حقوق دولتی داشته باشیم و بر این اساس بتوانیم مطالبه‌گری کنیم.

او گفت: ایمیدرو یک سازمان توسعه‌ای مثل شرکت شهرک‌های صنعتی و زمین شناسی است که ۲ معدن بزرگ از جمله گل گهر سیرجان و جلال آباد زرند متعلق به آن است و طبق قانون حق انتفاعی از این معادن اخذ و به خزانه واریز می‌کند.

حسینی‌نژاد عنوان کرد: برگشت منابع معدنی به استان‌ها مشابه حقوق دولتی است که محدودیت‌هایی در این حوزه وجود دارد و این اعتبار به استان برنمی‌گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :