شهرداری کرمان از جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی سر باز زده و آن‌را وظیفه علوم پزشکی می‌داند، موضع با ورود دادستان خاتمه پیدا کرد. زباله‌های بیمارستانی در بلاتکلیفی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1508

شهرداری کرمان از جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی سر باز زده و آن‌را وظیفه علوم پزشکی می‌داند، موضع با ورود دادستان خاتمه پیدا کرد. زباله‌های بیمارستانی در بلاتکلیفی

 گزارش | ایرنا

 رئیس روابط‌عمومی اداره کل محیط‌زیست استان کرمان: اخطاریه‌های زیست‌محیطی صادر شد و فردی که وظایفش را درست انجام نداده بود به مرجع قضایی معرفی شد.

 کشمکش جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی و اختلاف شهرداری با دانشگاه علوم پزشکی کرمان به جایی رسید که طی روزهای اخیر دادستانی نیز وارد موضوع شده و محیط‌زیست می‌گوید خاطیان را به مرجع قضایی معرفی کرده است.

 طی چند هفته اخیر موضوع انباشت زباله‌ها در بیمارستان‌ها به معضلی تبدیل شده بود؛ شهردار کرمان اصرار داشت جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی چون زباله ویژه تعریف می‌شود کار مدیریت شهری نیست؛ لذا جمع‌آوری را برخلاف توافق‌های قبلی، رها کرده بود درحالی‌که سایر مسئولان استان همه اصرار داشتند و دارند که طبق قانون، چون بیمارستان‌ها زباله‌ها را بی‌خطرسازی می‌کنند، کار جمع‌آوری باید توسط شهرداری انجام می‌شد و بشود.

انباشت زباله در بیمارستان

 ساز ناکوک سعید شعرباف، شهردار کرمان در این زمینه در حالی ادامه‌دار شده بود که معاون عمرانی استاندار که ریاست کارگروه پسماند را نیز عهده دارد با صراحت گفته است بارها به شهردار تأکید شده زباله‌ها را جمع‌آوری کند.

 جمع‌نشدن زباله‌های بیمارستان‌ها سبب انباشت زباله در بیمارستان‌ها شده و داشت به مسئله‌ای امنیتی تبدیل می‌شد تا اینکه آن‌طور که معاون امور عمرانی استاندار کرمان گفته، با ورود دادستانی و برگزاری جلسه‌ای در این زمینه، مسئله جمع و قرار شده شهرداری زباله‌ها را جمع کند.

امتناع شهرداری از جمع‌آوری زباله

 معاون امور عمرانی استاندار کرمان در این زمینه با تأکید بر اینکه ما هیچ‌وقت به شهرداری نگفتیم، زباله‌های بیمارستانی را جمع نکند؛ زیرا این وظیفه شهرداری است در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته است: آقای شهردار و زیرمجموعه وی این کار را هم انجام ندادند درصورتی‌که بارها به شهردار گفتم، زباله‌های بیمارستانی را جمع کنید، تا اینکه چند روز قبل جلسه‌ای در دادسرای کرمان برگزار شد و دادستان کرمان و معاون وی نیز بر حرف‌های ما تأکید کردند و شهرداری موظف شد، جمع‌آوری را انجام دهد و دنبال بهانه نگردد.

 شهرداری یکی از بهانه‌هایی که با تمسک بر آن از جمع‌آوری این نوع زباله‌ها سرباز زده بود را تعیین تکلیف موضوع در محیط‌زیست اعلام می‌کرد؛ حال‌آنکه محیط‌زیست می‌گوید کارش را در این زمینه انجام و گزارش داده بوده است.

صدور اخطاریه‌های زیست محیطی

 در این زمینه و برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ مسئولان اداره حفاظت محیط‌زیست رفتیم که مقرر شد رئیس روابط‌عمومی محیط‌زیست استان مصاحبه کند؛ او نیز با اعلام اینکه بر فرایند بی‌خطرسازی این زباله‌ها در مراکز درمانی نظارت دارند، گفت: کارشناسان محیط‌زیست همچنین اخطاریه‌های زیست‌محیطی را برای آنهایی صادر کردند که قانون را در زمینه زباله‌های بیمارستانی رعایت نکرده بودند و آن فردی که وظایفش را درست انجام نداده بود به مرجع قضایی معرفی شد.

علوم پزشکی مسوول بی‌خطرسازی زباله‌ها

 محیط‌زیست به طور صریح نمی‌گوید کدام‌یک از مسئولان شهری یا دیگر بخش‌ها را به مراجع قضایی معرفی کرده‌اند؛ اما گویا ورود دستگاه قضا سبب شده که این مسئله در مسیر حل‌شدن قرار گیرد.

 حجت‌الله مرادی رئیس اداره روابط‌عمومی و رسانه محیط‌زیست استان کرمان با تأکید بر اینکه تولیدکننده پسماند، طبق دستورالعمل کارگروه پسماند باید خودش نسبت به بی‌خطرسازی و امحای این زباله‌ها اقدام کند، افزود: زباله‌های بیمارستانی از پسماندهای ویژه و خطرناک است که در بیمارستان‌ها تولید می‌شود؛ همچنین مدیریت پسماندها بعد از اینکه تولید شد برعهده تولیدکننده بوده که دانشگاه علوم پزشکی تولیدکننده پسماندهای بیمارستانی است.

 او با اشاره به اینکه مدیریت بحث زباله‌های عفونی با کارگروه پسماند به ریاست معاون امور عمرانی استاندار است، تصریح کرد: محیط‌زیست به‌عنوان ناظر یکی از اعضای این کارگروه است و این اداره کل نیز بر اساس ضوابط و شرح وظایف سازمانی که دارد پایش‌هایی را در مرحله‌های مختلف از جمله بعد از بی‌خطرسازی از این زباله‌های عفونی بیمارستانی انجام می‌دهد.

 شرایط نگهداری زباله‌های بیمارستانی

 این مسئول خاطرنشان کرد: تولیدکننده پسماندهای بیمارستانی در فصل‌های سرد مانند زمستان و در شرایط آب‌وهوایی کرمان بر اساس دستورالعمل حداکثر ۷۲ ساعت و در فصول گرم مانند تابستان حداکثر ۲۴ ساعت می‌تواند این زباله‌ها را نگه دارند.

 اختلافات شهرداری با دانشگاه علوم پزشکی

 مرادی با تأکید بر اینکه طبق قراردادی که میان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با شهرداری نوشته شده بود شهرداری بعد از بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی این زباله‌ها را به محل دفن زباله می‌برده است، تصریح کرد: این زباله‌ها توسط شهرداری در جای جداگانه از پسماندهای عادی دفن می‌شد.

 رئیس روابط‌عمومی و امور رسانه اداره کل محیط‌زیست استان کرمان با اشاره به اینکه به علت مشکلاتی که بین دانشگاه علوم پزشکی به‌عنوان تولیدکننده پسماندهای بیمارستانی و شهرداری کرمان وجود داشت، این پسماندها باوجوداینکه بی‌خطرسازی شده بود؛ ولی حمل نشده بود، گفت: ازاین‌رو این اداره کل طبق وظیفه ذاتی خود بلافاصله نسبت به برگزاری کارگروه مدیریت پسماند اقدام کرد و کارشناسان ما نیز از محل نگهداری پسماندهای بیمارستانی بازدید کردند.

او ادامه داد: کارشناسان محیط‌زیست همچنین اخطاریه‌های زیست‌محیطی را برای آنهایی صادر کردند که قانون را در زمینه زباله‌های بیمارستانی رعایت نکرده بودند و آن فردی که وظایفش را درست انجام نداده بود به مرجع قضایی معرفی شد.

 مرادی بدون نام‌بردن از فردی که به مرجع قضایی معرفی شده و نیز جزئیات بیشتر در این زمینه تأکید کرد: اداره کل محیط‌زیست کرمان در بحث پسماند و به‌ویژه پسماندهای ویژه که رعایت‌نکردن دستورالعمل موجب تهدید بهداشت و سلامت مردم می‌شود با هیچ‌کس شوخی ندارد و قانون را اولویت خود قرار می‌دهد، در این بحث هم طی نامه‌ای اشخاصی حقیقی و حقوقی را به دادسرا معرفی کردیم.

 فرایند بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی چگونه است؟

او خاطرنشان کرد: زباله‌های بیمارستانی در دستگاه اتوکلاو (دستگاه سترون کننده بخار) و در درجه حرارت بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد بی‌خطرسازی می‌شوند و سپس توسط شهرداری این زباله‌ها به محل لندفیل انتقال می‌یابد.

 مرادی با اظهار این موضوع که لندفیل (خاک‌چال) نیز دارای مجوز و شرایط خاص خودش را دارد گفت: طبق استاندارد باید فاصله این لندفیل با آب‌های سطحی و زیرسطحی حفظ شود.

 پایش‌های محیط‌زیست بعد از بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی

 رئیس روابط‌عمومی و امور رسانه اداره کل محیط‌زیست استان کرمان با اشاره به اینکه آزمایشگاه این اداره کل در مرحله بعد از بی‌خطرسازی نیز نمونه‌هایی را تهیه و بار میکروبی آنها را بر اساس استانداردها اندازه‌گیری می‌کند، تأکید کرد: بعد از آزمایش‌ها اگر بار میکروبی کمتر از حد مجاز بود که مشکلی وجود ندارد؛ اما اگر بعد از آزمایش‌ها بار میکروبی بالاتر از حد استاندارد و مجاز باشد این اداره کل نسبت به صدور اخطاریه‌های زیست‌محیطی و معرفی به مراجع ذی‌صلاح دادگستری اقدام خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه کارشناسان محیط‌زیست به‌صورت مکرر از مراکز درمانی و بیمارستانی و هر مرکز تولیدکننده پسماندهای ویژه بازدید می‌کنند و اخطاریه‌های زیست‌محیطی برای آنهایی که قانون را رعایت نمی‌کنند، صادر می‌شود، گفت: در این مراکز اگر قانون رعایت نشود ازآنجایی‌که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی هستند این مجموعه باید پاسخگو باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 33
  • امروز: 58
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,637
  • ماه: 7,891
  • سال: 25,745