هم‌زمان با از‌سرگیری کار خط انتقال آب هلیل‌رود، معترضان در محل پروژه تجمع کردند. جان هلیل در لوله

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1512

هم‌زمان با از‌سرگیری کار خط انتقال آب هلیل‌رود، معترضان در محل پروژه تجمع کردند. جان هلیل در لوله

گزارش | سمیه خدیشی

 نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در گفت‌وگو با «کاغذ وطن»: به‌عنوان نماینده در کنار مردم خواهم ماند. استاندار هم روی مواضع روز اول خود بماند.

کاغذ وطن –  از ابتدای شروع به کار پروژه انتقال آب هلیل‌رود به‌ مقصد کرمان، شهروندان جنوبی استان زندگی خود را در خطر دیدند و اعتراض کردند. به فراخور زمان در چندین مرحله کارگاه با صلاحدید سیاست‌گذاران دست از کار کشید و یا در خفا کار ادامه یافت. شروع مجدد عملیات لوله‌گذاری معترضان را برای چندمین بار به محل کارگاه کشانده است.

 کانال‌هایی عمیق حفر شده است. لوله‌هایی که قطرش قد ایستاده یک نفر را جواب می‌دهد در کنار کانال‌ها گذاشته شده و به‌نوبت در دل زمین قرار می‌گیرند. پروژه در حال پیشرفت است. با هر لوله که در دل زمین می‌رود امید مردم جنوب کرمان هم زیر خاک مدفون می‌شود.

 گروهی از مردم بومی جنوب کرمان در محل این حفاری‌ها جمع شده‌اند. چندمین بار است که اهالی معترض در این جا تجمع می‌کنند. می‌خواهند که اعتراض و نگرانی خود را از اجرای این پروژه به گوش بالادستی‌ها برسانند.

 قرار است در این لوله‌های قطور آب هلیل‌رود را به دشت‌های مرکز و شمال کرمان ببرند. آب از محل سد بزرگی که بر روی این رود در سرچشمه زده شده، منتقل می‌شود. هلیل رود، رودخانه‌ای که آن را بزرگ‌ترین رود جنوب شرق ایران می‌دانند و از بلندی‌های رابر و ساردوئیه سرچشمه می‌گیرد و خود را بعد از طی مسیری طولانی به جنوبی‌ترین نقطه کرمان به تالاب جازموریان می‌رساند، خاستگاه تمدن کهن هلیل است و از عهد قدیم تاکنون مردمان جنوب کرمان در اطراف این رود ارتزاق می‌کنند و شهرت کشاورزی این منطقه به‌واسطه این رود باستانی است.

 از سال ۹۴ که وزارت نیرو طرح انتقال آب از هلیل‌رود را کلید زد و مردم متوجه پیشرفت کار شدند، تجمع کردند پویش و کمپین اعتراضی زدند و تلاش دارند که جلوی پیشرفت کار را بگیرند. آنها می‌گویند سرنوشت هلیل‌رود هم مانند زاینده‌رود می‌شود. هر بار بعد از فروکش‌کردن تجمع و اعتراض پروژه حتی گاهی در دل شب کار خود را به جلو برد تا جایی که حرف از پیشرفت ۷۰ تا ۹۰ درصدی زده می‌شود.

 درباره این پروژه که گفته می‌شود مجوزهای زیست‌محیطی را ندارد، نقل‌قول‌های متفاوتی از مسئولان شنیده می‌شود.

 مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان آذرماه سال گذشته گفت: «طرح تکمیلی جامع آب کرمان تهیه شده است و با تأمین اعتبارات می‌توانیم بخش زیادی از مشکلات کمبود آب استان را برطرف کنیم».

 علی رشیدی در ادامه اشاره کرده است: «مشکلات انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود برای تامین آب شرب شهر کرمان برطرف شده است».

 چهار ماه بعد فروردین سال جاری نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفته است: «معاون آب و آبفای وزیر نیرو قول توقف کامل انتقال آب جنوب کرمان از سرشاخه‌های هلیل به شمال استان را داد و بدون قیدوشرط انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل به شمال استان و تعطیلی کارگاه‌های بردسیر، تایید و صورت‌جلسه شد».

 حالا دوباره زمزمه‌های فعالیت در محل کارگاه این پروژه به گوش می‌رسد این زمزمه‌ها باخبر تشنگی و نیاز به تأمین آب شهر کرمان هم‌زمان شده است.

 همین موضوع مردم نگران و معترض را برای چندمین بار به محل اجرای پروژه کشانده است.

 * جنوب کرمان منتظر فداکاری استاندار

 این افراد خطاب به استاندار می‌خواهند که به قول خود عمل کرده و برای مردم جنوب کرمان فداکاری کند.

 معترضان انتقال آب هلیل‌رود که امنیت زندگی و جان خود را در خطر می‌بینند، خطاب به مسئولان مربوط درخواست خود را این‌گونه مطرح می‌کنند: ما برای فرزندانمان و آینده زندگی‌شان نگرانیم، از سال ۹۴ با شروع انتقال آب هلیل‌رود امنیت خاطر و روان ما ربوده شده و از شما مسئولان می‌خواهیم که آن را به ما برگردانید.

 *تنش اجتماعی به دنبال انتقال آب

 نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس باتوجه‌به شروع به کار پروژه و تجمع معترضان در محل کارگاه در روزی که وزیر کشور هم در کرمان به سر می‌برد، در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» اظهار کرد: در سفر وزیر کشور مطرح کردم که انتقال آب سرشاخه‌های هلیل منجر به ایجاد تنش اجتماعی، جنگ و دعوا در منطقه می‌شود و جان افراد ممکن است به خطر بیفتد.

 ذبیح‌اله اعظمی ادامه داد: اینکه عنوان می‌شود این طرح برای نقل‌وانتقال تأمین آب به شمال استان کرمان است، این طور نیست؛ چون دقیقاً این انتقال از محل آب خلیج‌فارس و از مسیر رفسنجان و با اعتباری بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در حال انجام است، و تا نزدیک کرمان هم رسیده است، پس با احتساب این مورد شاید بشه گفت که این یک مسیر گمراه‌کننده است که در کنار آن ادامه پیدا کند.

 او افزود: باید گزارشی با کمک مردم محلی از محل خط انتقال آب تهیه و به سران سه قوه ارائه دهیم.

 *انتقال به بهانه آب شرب اما برای معادن

 اعظمی گفت: به بهانه قانون توزیع عادلانه آب سد بافت زده شد که برای تأمین آب شرب باشد ولی بخشی از آن برای صنایع و فولاد منطقه می‌رود. سد صفارود هم با همین بهانه و هدف تأمین آب شرب شهر رابر زده شد؛ اما در حقیقت آب دزدی اتفاق افتاد و آب به مناطق دیگر و معادن درآلو می‌رود.

 او می‌گوید به استاندار هم گفته‌ام که شاید قرار بوده بخش کوچکی از آب به معادن برود؛ اما با قطری لوله‌هایی که در این پروژه به‌کاررفته که امکان حرکت وانت در این لوله‌ها وجود دارد خبر از انتقال آب بیشتری می‌دهد.

 نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد عنوان کرد: هفته آینده طی نطقی در مجلس موضوع را به‌صورت کلی در صحن مطرح می‌کنم و برخی موارد باید به‌صورت محرمانه به وزیر منتقل شود.

 *استاندار روی مواضع خود بماند

 او ادامه داد: وزیر نیرو پیش‌تر در سخنانی گفت که اختیارات خود را در این باره به استاندارواگذارمی‌کنم و استاندار در روز معارفه موضع خود را مشخص کرد و گفت با نقل‌وانتقال آب بین‌حوزه‌ای مخالف هستم حالا باید استاندار روی موضع خود بماند.

 اعظمی بیان کرد: من به‌عنوان نماینده مردم در کنار مردم خواهم ماند، و باتوجه‌به طرح تحقیق تفحص آب بین حوضه‌ای که در مجلس مطرح شده و متولی آن کمیسیون آب، کشاورزی و محیط‌زیست است در این تحقیق ۱۶ مورد طرح بین‌حوزه‌ای انتقال آب در سطح کشور در حال بررسی است که طرح انتقال آب هلیل هم یکی این موارد است، اکثر آنها مجوز زیست‌محیطی و پدافند غیرعامل ندارند منتظر گزارش مکتوب بررسی این طرح‌ها هستیم.

 ذبیح‌الله اعظمی در شورای اداری اخیر که با حضور وزیر کشور برگزار شد با اشاره به مسائل نقل‌وانتقال آب بین حوضه‌ای، گفت: طبق قانون توزیع عادلانه آب حق دارند آب شرب شهرها را تأمین کنند؛ اما در مواقعی این آبی که مربوط به یک منطقه است علاوه بر شرب برای معادن استفاده می‌شود.

 او در این جلسه گفته است: آب سرشاخه‌های هلیل جیرفت برای معادن استفاده می‌شود درصورتی‌که معادن منطقه خودمان به‌خاطر عدم تأمین منابع آبی راکد مانده‌اند.

 خط انتقال آب هلیل‌رود در حال تکمیل است این آب قرار است به شمال کرمان برود. زندگی مردمان جنوب کرمان به هلیل رود بسته است. سالهای کم‌باران، خشکسالی و احداث سدهای متعدد روی این رود رنج و مشقت در بی‌آبی را برای مردم این منطقه به دنبال داشته است. این آب در حالی در لوله به شمال می‌رود که وعده انتقال آب دریای عمان برای تأمین نیاز آبی این منطقه داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 91
  • امروز: 76
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,477
  • ماه: 7,887
  • سال: 25,920