با استقبال کرمانی‌ها شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان به پایان رسید. از پایین‌بودن کیفیت برخی گروه‌ها تا محدودیت فضای سالن موسیقی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1513

با استقبال کرمانی‌ها شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در کرمان به پایان رسید. از پایین‌بودن کیفیت برخی گروه‌ها تا محدودیت فضای سالن موسیقی

به گزارش «کرمان‌نو» شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران روز گذشته جمعه در کرمان به کارش پایان داد، ۶۲ هنرمند ۳ روز گذشته را برای مردم کرمان و ۵۰ هنرمند در بخش استانی جشنواره در شهرستان بافت اجرا کردند. اما در کرمان که زادگاه این جشنواره ارزشمند بود، هیچ زنی در گروه‌های اجراکننده حضور نداشت و برخی اجراها از نظر کارشناسان ضعیف‌تر از سال‌های گذشته و یا تکراری بود. نبود زن در گروه‌ها البته محدودیت جشنواره نبود و گروه‌های شمالی کشور که هر سال هنرمندان زن در ترکیب خود داشتند، در استان‌های دیگر اجرا داشتند.

 به گزارش کرمان‌نو، جشنواره شانزدهم تفاوت‌هایی با جشنواره‌های سابق داشت. کرمان چهارده دوره این جشنواره را با همه کم و کاستی‌ها اجرا کرده و حالا فقط میزبان پنج استان دیگر است.

 منطقه‌ای شدن جشنواره برای کرمان چند نتیجه داشته است که چندان مثبت نیست. کرمانی‌ها پیش‌ از این عادت داشتند جشنواره موسیقی نواحی را در خانه شهر یا میدان‌های تاریخی یا باغ عمارت‌های روباز ببینند. اما گویا نهادهای نظارتی برگزارکننده جشنواره را قانع کردند که بهتر است برخلاف سال‌های گذشته جشنواره زیر سقف برگزار شود.

 شهروندان مشتاقی که از اجرا جاماندند

 با اینکه سالن موسیقی تالار فرهنگ و هنر کرمان یک سالن تخصصی برای اجرای موسیقی است، اما ظرفیت آن جوابگوی علاقهٔ کرمانی‌ها به این جشنواره نبود و عدهٔ زیادی از مردم پشت درهای بسته ماندند.

 هرچند می‌شد باتوجه‌به جمعیت در شب اول پیش‌بینی کرد که این اتفاق می‌افتد؛ اما مجری برگزارکننده، اجرای موسیقی در سالن‌های جنبی تالار را تدارک ندید تا مردم مشتاق دیدن موسیقی نواحی را از دست ندهند.

 برگزارکننده منطقه پنجم شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شرکت آیینه‌داران دوران به مدیریت پیروز ارجمند بوده است. پیروز ارجمند یک پژوهشگر حوزه موسیقی در کرمان است.

 وحید محمدی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در پاسخ به کرمان‌نو دراین‌ارتباط گفت: «ما از استقبال مردم غافل‌گیر شدیم و انتظار نداشتیم این سالن به طور کامل پر شود.» محمدی وعده مدیریت بهتر در سال‌های آینده را داد تا شهروندان اجراهای موسیقی نواحی را از دست ندهند.

 برخی گروه‌ها تکراری بودند

 فواد توحیدی پژوهشگر حوزه موسیقی و دبیر چند دوره از جشنواره موسیقی نواحی به کرمان‌نو می‌گوید: «برخی گروه‌ها خصوصاً گروه‌هایی که از استان‌های دیگر بودند یا تکراری بودند یا در سطح جشنواره موسیقی نواحی نبودند.»

 توحیدی ادامه داد: «برای مثال گروه استان یزد موسیقی کوچه‌باغی اجرا کرد که یک موسیقی شهری است. جزئی از موسیقی اقوام به شمار نمی‌رود و جایش در جشنواره موسیقی نواحی نیست.»

 این پژوهشگر باسابقه موسیقی کرمان با اشاره به سطح کیفی برخی گروه‌ها گفت: «اینکه احساس کنید برخی گروه‌ها از سطح گروه‌های سال‌های پیش پایین‌تر بوده تا حدودی درست است، به‌جز گروه‌های استان‌های کرمان گروه‌هایی که از استان‌های دیگر مثل خراسان، هرمزگان، یزد و سیستان و بلوچستان آمده بودند تکراری یا در مواردی دارای سطح پایین‌تر بودند.»

 صرفاً به دلیل زن بودن نمی‌شود نوازنده انتخاب کرد

 توحیدی در پاسخ به این سؤال که چرا هیچ زنی در این جشنواره حضور نداشت گفت: «در جشنواره استانی در بافت گروهی از بانوان حضور داشتند، اما در جشنواره کرمان به دلیل اینکه استان‌هایی که مهمان منطقه ۵ بودند محدود شدند. هیچ زنی در گروه‌ها حضور نداشت.»

 او اضافه کرد: «وقتی انتخاب جشنواره از کل کشور باشد، می‌توان گروه‌هایی را انتخاب کرد که زنان نوازنده توانا در آن حضور داشته باشند؛ اما حالا نمی‌شود صرفاً به‌خاطر زن بودن نوازنده‌ها گروه‌ها را انتخاب کرد.»

 به گزارش کرمان‌نو در جشنوارهٔ سال‌های گذشته که موسیقی نواحی کشور در کرمان برگزار می‌شد زنان نوازنده هم بخش مهمی از اجراها را بر عهده داشتند.

 البته توحیدی می‌گوید: «برای مثال در گروه خالو قنبر که چند سال گذشته در کرمان اجرا داشتند، زنانی بودند؛ اما کیفیت اجرای «خالو قنبر» بدون گروه از نظر ما بیشتر بود.»

 گروه‌ها توسط دبیرخانه موسیقی وزارتخانه انتخاب شدند

 معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دراین‌خصوص گفت: «انتخاب گروه‌ها باتوجه‌به ثبت‌نام‌شان در سامانه و توسط دبیرخانه موسیقی وزارتخانه انجام می‌شود و اولویت جشنواره امسال دعوت از پیشکسوتان بوده و احتمالاً به همین دلیل هیچ زنی در کرمان حضور نداشت. البته در بافت نوازنده‌های زن برای مردم اجرا کردند.»

 کرمان سال گذشته بر طبق وعده قبلی مسئولان نتوانست میزبان جشنواره موسیقی نواحی باشد و ظاهراً بر طبق نامه‌ای استاندار به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده بود به دلیل آماده‌نشدن تالار فرهنگ و هنر کرمان نمی‌تواند میزبان جشنواره موسیقی نواحی باشد.

 آن زمان مدیران فرهنگی و استانی گفتند جشنواره امسال برگزار نمی‌شود و سال آینده و پس از افتتاح تالار مرکزی مثل همیشه کرمان میزبان این رویداد است. اما بعد آن هم وزارتخانه تصمیم گرفت پانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی را در گرگان برگزار کند و منتظر کرمانی‌ها نماند. بعد آن هم دیگر جشنواره با آن شکل و انسجام همیشگی نصیب کرمانی‌ها نشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :