بی‌کیفیتی نان بر گردن آرد یا نانوا؟

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1515

بی‌کیفیتی نان بر گردن آرد یا نانوا؟

گزارش | بازار

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان: اگر نانوایی کیفیت آردش خوب نیست، با اداره کل غله یا تعزیرات تماس بگیرد؛ اگر کارخانه مقصر شود آرد دیگری به نانوا تحویل می‌دهد.

 کیفیت پایین نان در کرمان باعث نارضایتی مردم شده و مطالبه جدی آنها نظارت بر فعالیت کارخانه‌های آرد و نانوایی‌های سطح استان است.

 نان که قوت غالب سفره‌های مردم است، کیفیت آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. این در حالی است که کیفیت پایین نان برخی نانوایی‌های استان کرمان باعث نارضایتی مردم شده است. مردم از کاهش کیفیت نان و دورریز فراوان آن گلایه دارند و می‌گویند که نان بعد از گذشت یک الی دو روز دیگر قابل‌استفاده نیست. کاهش خودسرانه وزن خمیر نان توسط عوامل برخی نانوایی، رعایت‌نکردن کامل نکات بهداشتی و ساعت کار بدون برنامه برخی نانوایی‌ها از دیگر عوامل گلایه‌مندی مردم در این حوزه است.

 کیفیت آرد و مهارت نانوا دو عامل اصلی مؤثر در کیفیت نان است. برای پخت نان باکیفیت علاوه بر اهمیت تأمین آرد مناسب، نانوا هم باید مهارت لازم برای پخت نان از آردهای وارداتی و داخلی را دارا باشد. به گفته مسئولان آرد در کارخانه‌های استان کرمان با اختلاط ۳۰ درصدی آرد وارداتی و آرد داخلی تولید شده و به دست نانوا می‌رسد.

 این در حالی است که استان کرمان بخشی از نیاز به گندم موردنیاز برای تأمین آرد نانوایی‌ها را از داخل استان و بخشی را از کشورها و استان‌های هم‌جوار تأمین می‌کند.

*گلایه از کیفیت نان 

 مریم قربانی یکی از شهروندان کرمانی ضمن گلایه از کیفیت پایین نان در کرمان اظهار کرد: بسیاری از نان‌ها را همان لحظه می‌توان استفاده کرد و بعد از سردشدن دیگر قابل‌استفاده نیست.

 احمد رسولی از دیگر شهروندان کرمانی گفت: کیفیت نان برخی نانوایی‌ها خوب است؛ اما برخی واحدها هم نان را باکیفیت پایین تولید می‌کنند که قابل‌خوردن نیست.

 *افزایش برداشت گندم در کرمان

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان در خصوص اقدامات انجام شده برای کیفی‌سازی نان گفت: از فروردین‌ماه شروع به برداشت و خرید گندم از کشاورزان کردیم. در استان کرمان از نظر کمی امسال ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش برداشت گندم را شاهد هستیم. در کنار این مسئله گندم‌های وارداتی هم به استان وارد شد که این کار برای تعدیل کیفیت نان انجام می‌شود.

 داریوش ماهری با اشاره به عوامل مؤثر در کیفیت نان اظهار کرد: کیفیت نان وابسته به عوامل درونی و بیرونی است. از جمله عوامل درونی مهارت نانوا است که دراین‌خصوص طی ماه گذشته کلاس‌های آموزشی در فنی و حرفه‌ای برگزار کردیم تا سطح دانش نانوایان ارتقا یابد.

 او با اشاره به استقبال نانوایان از این کلاس‌ها گفت: به این افراد گواهینامه این دوره داده می‌شود.

 ماهری اهمیت مهارت نانوا در پخت نان را مورد تأکید قرارداد و بیان کرد: اواخر سال کلاً از گندم وارداتی و اوایل سال از گندم داخلی استفاده می‌شود. مابین این فاصله از اختلاط استفاده می‌شود. نانوا باید قابلیت پخت هر دو نمونه گندم را در طول سال داشته باشد.

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان عوامل بیرونی کیفیت نان را مربوط به کیفیت آرد ورودی دانست و افزود: اگر آرد یک منطقه مشکل پیدا کند مسئله مربوط به کارخانه توزیع آرد می‌شود. معمولاً اوایل سال این اتفاق رخ می‌دهد چرا که در آن زمان گندم تازه است. غلات باید یک مدت بمانند تا به کیفیت خاص خودشان برسند.

 ماهری ادامه داد: هر ساله برای رفع این مشکل از گندم وارداتی استفاده می‌کنیم. اختلاط ۳۰ درصد گندم وارداتی با گندم خریداری شده از کشاورزان انجام می‌شود.

 او بیان کرد: امسال ۷۰ هزار تن از طریق بنادر چابهار و هرمزگان گندم وارداتی داشتیم؛ این گندم‌ها از کشورهای گندم‌خیز مانند آلمان و روسیه و سایر کشورهایی که گندم صادراتی به کل دنیا می‌فرستند، تأمین می‌شود.

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان بیان کرد: این گندم را به کارخانه‌ها می‌دهیم تا با ۳۰ درصد اختلاط با گندم تازه داخلی، کیفیت آرد را به حد متعادل برسانند.

 ماهری با اشاره به اینکه گندم بعد از خواب یکی دوماهه به حالت متعادل می‌رسد، افزود: اگر نانوایی احساس کرد که کیفیت آردش خوب نیست، می‌تواند با بازرسی اصناف، اداره کل غله یا تعزیرات تماس بگیرد؛ بلافاصله بررسی لازم انجام می‌شود و درصورتی‌که کارخانه مقصر تشخیص داده شود موظف است که آرد را برگرداند و آرد دیگری به نانوا تحویل دهد.

*گندم تولیدی کرمان نیاز استان را کاملا تامین نمی‌کند

 او در پاسخ به اینکه آیا واردات گندم به دلیل کمبود است یا افزایش کیفی‌سازی نان؟ گفت: استان کرمان کاملاً مصرف گندم خودش را پوشش نمی‌دهد. امسال در استان حدود ۲۰۰ هزار تن گندم خبازی تولید شده و ۱۵۰ هزار تن نیاز به واردات داریم که این میزان از طریق کشورها و استان‌های هم‌جوار تأمین می‌شود. امسال وضعیت تولید داخلی نسبت به سال گذشته بهتر بوده است.

 ماهری در خصوص چرایی تفاوت کیفیت نان در نانوایی‌های مختلف اظهار کرد: پنج کارخانه آرد در شمال و سه کارخانه هم در جنوب استان کرمان فعالیت می‌کنند و به لحاظ کیفی با یکدیگر رقابت می‌کنند. نانوایان می‌توانند بر اساس تجربیاتشان از این کارخانه‌ها آرد موردنظرشان را به انتخاب خودشان خریداری کنند. قیمت آرد دولتی و یکسان است.

 او گفت: نظارت بر کیفیت آرد کارخانه‌ها از سمت بهداشت، صمت، غله، جهاد کشاورزی اعمال می‌شود. این مسئله بر روی سهمیه کارخانه تأثیر مستقیم دارد. توسط دستگاه‌های متولی هر ماه این وضعیت پایش می‌شود و چنانچه کارخانه‌ای متخلف باشد از سهمیه‌ای که می‌تواند توزیع کند کسر می‌شود.

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان اظهار کرد: در مجموع کیفیت آرد تولیدی استان کرمان نسبت به استان‌های هم‌جوار از نمره قابل‌قبولی برخوردار است.

 ماهری در خصوص هوشمندسازی یارانه نان گفت: این طرح در ابتدا اهداف بالاتری داشت و قصد داشتند که یارانه نان از کارخانه گرفته شود و به نانوا داده شود. این طرح تا حدودی پیش رفت؛ اما متوقف شد و به همان سهمیه‌های نانواها بسنده شد که از اسفندماه اجرا شد و اهداف آن شامل عدالت پخت بین نانوایانی است که می‌خواهند مسئولانه کار کنند و سهمیه خود را ارتقا دهند یا اینکه کم‌کاری داشته‌اند و سهمیه آنها کم می‌شود.

 او ادامه داد: این طرح در حال اجراست و نتایج اولیه خوبی داشته است ضمن اینکه مشکلاتی هم دارد که پی گیری‌های لازم برای پاسخگویی به مشکلات نانوایان انجام می‌شود.

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان بیان کرد: مشکلات نانوایانی که از نارسایی‌ها مانند قطعی برق و اینترنت و نارسایی حمل متضرر شده‌اند، رسیدگی می‌شود. این افراد می‌توانند به میز خدمت از طریق فرمانداری‌ها مراجعه کنند و بعد از صورت‌جلسه اگر مشکلی برای سهمیه آنها ایجاد شده باشد، به آنها می برمی‌گردانیم.

 نظارت جدی بر سبوس گیری

 ماهری تعداد نانوایی‌هایی که با آراد یارانه‌ای در سطح استان کرمان نان تولید می‌کنند را دو هزار و ۵۰۰ واحد اعلام کرد و افزود: مابقی واحدها به‌صورت آزادکار پخت را انجام می‌دهند.

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان یادآور شد: مردم می‌توانند شکایات خود در این زمینه را به ۱۲۴ اصناف یا شماره‌های ۳۲۱۲۳۶۶۹ – ۳۲۱۲۳۶۳۰- شرکت غله استان کرمان اعلام کنند تا دراسرع‌وقت به آن رسیدگی شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 3
  • امروز: 64
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,974
  • ماه: 7,612
  • سال: 25,176