نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس: حذف ارز ترجیحی و کلاهی که بر سر عشایر رفت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1515

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس: حذف ارز ترجیحی و کلاهی که بر سر عشایر رفت

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تخصیص ردیف بودجه‌هایی برای عشایر، درعین‌حال از نبود تسهیلات لازم برای جامعه عشایری و ضرر و زیان‌های این قشر زحمت‌کش سخن گفت.

 ذبیح‌الله اعظمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این سؤال که مجلس چگونه می‌تواند به عشایر کشور کمک کرده و آن‌ها را حمایت کند، گفت: دو استان عشایر خیز ما ابتدا فارس و در وهله دوم کرمان است و حوزه انتخابیه بنده نیز در همین منطقه است.

اعظمی درباره اقدامات مجلس شورای اسلامی گفت: فراکسیون عشایر را در مجلس راه‌اندازی کرده‌ایم و دکتر کریمی رئیس فراکسیون بوده و بنده نیز عضو این فراکسیون هستم.

او درباره سازوکار حمایتی مجلس از عشایر هم به بحث‌های بودجه‌ای اشاره کرد و گفت: در ساله در تصویب بودجه‌بندی برای عشایر اضافه کرده‌ایم؛ ولی واقعیت این است که مشکلات اساسی و اصلی عشایر گاه از سوی معاونت مناطق محروم ریاست‌جمهوری یا وزارت جهاد حمایت شده و معمولاً عشایر ردیف بودجه‌هایی داشته‌اند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: در دو سه سال اخیر وضعیت راه‌های مناطق عشایری و نیز تأمین آب شرب عشایر در دستور کار بوده است.

به گفته اعظمی پیگیری چنین طرح و پروژه‌هایی چندان موفقیت‌آمیز نبود؛ چراکه اعتبارات با کمبود روبه‌رو است؛ ولی همین آب‌رسانی اندک در هفته‌ای یک‌بار و توسط تانکر هم‌قدم‌هایی مؤثر بوده است.

اعظمی ادامه داد: وام قرض‌الحسنه یک بخش کار است؛ ولی معمولاً مشکل اصلی دامداران و عشایر پیداکردن ضامن است و به دلیل دیوان‌سالاری بانک‌ها در مسیر وام‌دهی، عشایر و روستاییان معمولاً از خیر گرفتن چنین وام‌هایی می‌گذرند.

او درعین‌حال تأکید کرد که دولت در مواجهة عشایر با برخی بیماری‌ها نظیر هاری موظف است هزینه‌ها را تأمین کرده و بپردازد؛ ولی در برخی موضوعات نظیر سرمازدگی همه دولت‌ها باید به عشایر کمک کنند و از طرفی گاه ستاد مدیریت بحران در هر استان چنین مواردی را پوشش می‌دهند.

او با اشاره به ارز ترجیحی که سال‌ها پیش به بسیاری دامداران تخصیص‌یافته است، افزود: عشایر حتی به ۱۰۰ یا ۵۰ میلیون نیز دسترسی پیدا نکردند و راهی جز فروش دام مولد خود نداشتند و فراکسیون نیز چنین مواردی را در دستور کار دارد و دنبال می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 19
  • امروز: 17
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,686
  • ماه: 7,600
  • سال: 25,278